A fogzománcod már egy jó ízű étkezéstől is veszélybe kerülhet, ám egy kis odafigyeléssel megőrizheted fogaid épségét.

A szád pH-értéke az egészségesnek mondott ételektől is megváltozhat, így fontos, hogy megfelelő eszközökkel egy-egy étkezés után rendbe hozd a szájhigiénéd. Érdemes odafigyelned arra, hogy az édességek és gyümölcsök is roncsolhatják a fogzománcod. A fogmosással pedig savas ételek fogyasztása után érdemes várnod egy kis időt.

Forrás: Thinkstock

"A fogzománc keménységét a benne lévő ásványi anyagok biztosítják, savas környezetben viszont ezek az ásványi anyagok kioldódnak, így meggyengül a zománc szerkezete, erodálódik. Ez több formában jelentkezhet a fogakon: fehér foltokat láthatunk, elvékonyodhat, kopások alakulnak ki, illetve nagymértékű ásványianyag-veszteség esetén a zománc beszakad és lyuk keletkezik. Legveszélyesebbek a szénsavas üdítőitalok, a bor, a gyümölcslevek, a citrusfélék. Ezek közvetlenül gyengítik a zománcot. Az édesség, a cukor közvetetten okoz pH-eltolódást a szájban: táplálékul szolgál a szájban lévő savtermelő baktériumoknak, azok az édesség hatására fokozottabban szaporodnak, több sav termelődik, ami szintén a zománc károsodásához vezet. Nem csak ételek, italok is okozhatnak ilyet. Például bizonyos vegyi anyagokkal dolgozók is érintettek lehetnek, valamint az uszodavíz is a száj pH-jának savas irányba való eltolódását okozza” – magyarázta Kedves Mónika, a Madenta Fogászati Központ munkatársa, dentálhigiénés szakértő, aki tanácsot is adott, hogyan védjük fogaink épségét. 

„A tejtermékek fogzománcvédő hatása közismert, de ezeket se fogyasszuk közvetlenül lefekvés előtt, fogmosás nélkül. Minden olyan vitamin és ásványi anyag, ami a csontfejlődéshez szükséges, hozzájárul a zománcunk egészségének megőrzéséhez. Ilyen a D-vitamin és a kalcium, de ezeknek a csecsemő és gyerekkorban van nagyobb jelentőségük. Valamint, ha megnövekedett a szervezet vitamin- és ásványianyag-szükséglete, például terhesség alatt. A maradó fogak előtörése után már csak helyi hatásokkal tudunk a fogzománcra hatni” – tette hozzá a szakértő.

Forrás: Thinkstock
Így előzd meg a bajt!
Célravezető lehet az életmódváltás: fogyassz kevesebb cukrot, szénsavas üdítőt. Természetesen a veszélyek miatt nem kell abbahagynod az úszást, vagy kihagynod egy borkóstolót. A legfontosabb feladatot a nyálunk ellátja: pufferkapacitása révén a savakat közömbösíti, a benne lévő ásványi anyagok pedig pótolják a kioldódottakat.
Étkezés után a rágózás pont a nyáltermelés fokozásával eléri a kívánt hatást. 
Érdemes olyan terméket használnod (fogászatokon kapható szájvíz, zselé illetve kalciumos paszta), amelyek fluoridtartalmuknál fogva lassítják az ásványi anyagok kioldódását, vagy amiben kalcium, foszfát vagy arginin segíti a zománc visszaépülését.
Fogmosási kisokos
Senkinek nem lyukadt ki még a foga egy narancs vagy csoki elfogyasztása után - a savas hatások hosszú távon károsítanak. Étkezés utáni pH-eltolódás kiegyenlítésére mindig hagyj egy kis időt a nyáltermelésnek, majd körülbelül egy óra múlva moss fogat. A lefekvés előtti fogápolásod legyen nagyon alapos, hogy ne maradjon a fogaidon és a fogközökben lepedék a baktériumok elszaporodásához.