Bár a karácsonyi ünnepek alatt hajlamosak vagyunk degeszre enni magunkat süteményből is, a lelkiismeret megnyugtatása miatt utánajártunk, hogy melyek azok a tipikusan karácsonyi csonthéjasok, termések, amelyek nemcsak szimbolizálják az ünnepet, de gondoskodnak arról, hogy sütifalás közben is egészségesek maradjunk.

Dió

A dió jelentős mennyiségű káliumot, foszfort és kalciumot tartalmaz. De található benne az élettani folyamatok szempontjából elengedhetetlen cink, réz, mangán, magnézium, nátrium, vas és szelén is. Vitamintartalma is ünnepi: magas A-vitamin, B1- és B6-vitamin, C-vitamin, E-vitamin és K-vitamin-tartalommal bír, és nagy mennyiségű ómega-3 zsírsavat tartalmaz, így hatékonyan erősíti immunrendszerünket.

Forrás: Thinkstock

Mandula

A gazdagság jelképének is számító mandula rendkívül fontos energia- és tápanyagforrás. Telítetlen zsírsav tartalma révén szerepe van a megfelelő koleszterinszint megőrzésében. Olaja, akár a mediterrán konyha más olajai is, jelentős a keringési és szívbetegségek megelőzésében. Magas E-vitamin-tartalmának köszönhetően a szépség megőrzésében is fontos termés. Erősíti, karbantartja a sejtfalakat és a bőrt, és védelmet nyújt a szabadgyökök romboló hatásával szemben.

A lisztérzékenyek mannája a mandula, hiszen lisztje tökéletesen helyettesíti a gabonalisztet és ráadásul nagyon gazdag aromákkal kényezteti a betegeket. Vitamintartalma is csillagszórós: egy sor B-vitamin-komplexumot tartalmaz (tiamin, riboflavin, niacin, pantoténsav, B6-vitamin), de nem hiányzik belőle a folsav sem, így a mandula a sejtekben zajló jótékony folyamatokat is elősegíti.

Mogyoró

A karácsonyi kultúra egyik legkedveltebb termésében, a mogyoróban számos fontos vitamin található. Kifejezetten gazdag B1-, B2-, C-, H- és E-vitaminban, valamint nagy mennyiségű káliumot és kalciumot tartalmaz. Nem titok, hogy a B-vitaminok elengedhetetlenek az idegrendszer működése szempontjából. Az E-vitamin és a C-vitamin hatékony antioxidáns, az E-vitamin kedvező hatásait meg alig lehet felsorolni.

Szerepe van az immunrendszer erősítésében, és jelentőséggel bír a rák, szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A mogyoró azonban erősen allergizáló hatású is, így fogyasztását csak azoknak ajánljuk, akik bírják a mogyoróban található fehérjéket.

Gesztenye

A gesztenye nagy mennyiségben tartalmaz antioxidáns hatású, ”sejtvédő” E-vitamint. Fontos tudni, hogy a belőle készített gesztenyemassza vagy -püré is nagy mértékben őrzi meg ezt a fantasztikus vitamint, így a gesztenyepüré fogyasztása karácsonykor nemcsak lehetséges, de egyenesen ajánlott. E mellett a gesztenyében az úgynevezett vízben oldódó vitaminok is nagy mennyiségben megtalálhatók: ezek a B1-vitamin (tiamin), a B2-vitamin (riboflavin), valamint a B6-vitamin (piridoxin). Bár kevésbé közismert, azért meg kell említeni, hogy a gesztenye C-vitamin-tartalma is számottevő - legalább olyan magas, mintha málnát vagy ribiszkét lakomáznánk.

Forrás: Thinkstock

Mák

A mák sem maradhat ki az ünnepi felsorolásból. Annál inkább se, mert remek kalciumforrás: 10 dekagramm mákban 968 milligram kalcium található. A kalcium pedig elengedhetetlen a csont- és a fogképzésben, az idegrendszer és a szív működésében, valamint szerepe van a vérképzésben is. Még többet ebben a cikkben olvashatsz róla.

A mák olajában ideális mennyiségű foszfor található, nem véletlenül, a foszfor segíti a hatékony kalciumfelszívódást. A mák tartalmaz még káliumot, magnéziumot, cinket, mangánt, valamint az élettani működésekhez elengedhetetlen E-vitamint, de a legtöbb B-vitamin (B1-, B2-, B3-, B6-vitamin) is megtalálható benne.

A mák vastartalma legendás, olaja pedig segíti a csontok egészségét és lassítja az öregedési folyamatokat.