A rövid időtartamú, magas intenzitású edzések  jobbat tesznek a 2. típusú cukorbetegségben szenvedőknek, mint a hagyományos, hosszú, közepes intenzitású mozgás – derült ki egy új, kanadai vizsgálatból.

A cukorbetegeknél, akik rövid, ám nagy intenzitású edzéseken vettek részt, jobban csökkent a HbA1c, azaz a glikált hemoglobin (az a hemoglobin – a vörösvértestekben található, oxigénszállító fehérje -, amelyhez glükóz, vagyis cukor kapcsolódik), a „rossz” LDL koleszterin szintje, és a trigliceridszint, valamint nagyobb arányban emelkedett a „jó”, HDL koleszterin szintje, mint a hagyományos edzést végzőkben. A HbA1c csökkenése egyenesen olyan mértékű volt, mintha gyógyszerrel kezelték volna a beteget. A kutatás vezetője, Dr. Paul Poirier, a Quebec-i Université Laval munkatársa szerint azonban az edzés már csak azért is jobb a gyógyszereknél, mert nem csak a cukorbetegséget, hanem a vérzsírszintet is segít kezelni.

Forrás: Thinkstock

Rövid távon emeli a vércukorszintet

A tanulmány ötletgazdája a Waterloo Collegiate Institute hallgatója, Avinash Pandey volt. Dr. Poirier szerint az utóbbi időben nagyon népszerűek lettek a magas intenzitású, rövid edzések, ám eddig nem tesztelték őket 2. típusú cukorbetegségben szenvedő betegeken.
Ennek az egyik oka az volt, hogy az intenzív edzés ezeknél a betegeknél a mozgás befejezése után rövid távon megemeli a vércukorszintet. Ez nem jelent veszélyt a beteg egészségére nézve, de eddig senki nem vizsgálta meg, hogy vajon ez a rövid távú emelkedés hosszú távon nem vezet-e inkább előnyökhöz.

A tanulmány részletes végeredményei a Szívderítő.hu cikkében olvashatók.