A múlton rágódsz, a jövőt tervezgeted, miközben elfelejtsz a jelenben élni – ismerős helyzet? Sajnos a mai rohanó világunk egyik legnagyobb problémáját jelenti. Emiatt érezzük úgy, hogy elrohan felettünk az idő, miközben nem marad elég energiánk a számunkra fontos dolgokra – és úgy egyáltalán boldognak lenni egy kicsit. Pedig van rá megoldás.

Mikor töltöttél el úgy egy órát, mint egy kisgyerek: nem csináltál semmit, csak figyelted, ami körülötted történik, kiengedted a kezedből az irányítást, és belefeledkeztél a pillanatba? Gyermekkorban valahogy egyszerűbbnek tűnik boldognak lenni.

Mikor bolondoztál utoljára, mint egy gyerek?Forrás: Thinkstock

Pedig mindenkiben ott lakozik ez a képesség, csak valahol úton-útfélen mintha elfelejtenénk, hogyan is kell csinálni. A kiegyensúlyozott, boldog élet receptje azonban egyszerűbb, mint gondolnád.

A pillanat öröme

Egyre szélesebb körben hódít az úgynevezett „mindfulness” technika, amely a tudatos vagy éber jelenlét technikáját igyekszik átadni az elveszettnek hitt boldogságukat keresőknek. A módszer egyszerűnek hangzik, ám annál munkásabb: tudatosan megélni a jelen pillanatot, elengedni a múltbéli történéseket, illetve a jövőbeli következményeket, a rajtuk való agyalást.

Lassulj le!

A mai kor emberének legnagyobb problémája, hogy hiába rohan, úgy érezheti, sosem érkezik meg. A boldogságot az álomautóhoz, a luxusotthonhoz vagy a tökéletes nőhöz/férfihoz köti, őket keresi egész életében – miközben elfelejt örülni azoknak az apró örömöknek, amelyek időközben vele és körülötte megtörténnek.

Lassulj le!Forrás: Thinkstock

Pedig a boldogság nem egy végállomás, amelyet el kell érni. Ahhoz, hogy átéld, ki kell nyitnod a szemedet és a szívedet. Ehhez elengedhetetlen, hogy tudatosan behúzd a kéziféket, elengedd az irányítást, és figyeld, ahogy megtörténnek a dolgok.

Elégedettség és önbizalom

A mindfulness technikája nem csupán a jelenben élésre, a pillanatnyi örömök átélésére tanít meg, hanem általa egy hatékony stresszkezelési technikát, önismeretet, koncentrációs képességed javítását és a dolgokban való elmélyülést is gyakorolhatod, tanulhatod. Megtudhatod, hogyan tudod más színben látni az adott problémát azzal, hogy egy lépéssel messzebbről szemléled azt, valamint a nap során ért pozitív történések is sokkal értékesebbek, boldogabbak lesznek általa.

Így csináld

A technika nem kíván meg különösebb jártasságot a meditációban vagy a buddhista tanításokban. Mindössze egy nyugodt, csendes szoba kell hozzá: ülj le, helyezd magadat kényelembe, és csendesedj el. Figyelj a jelenre: vedd észre, ahogy elzúg a ház előtt egy motoros, vagy becsapódik a szomszéd ajtaja, de ugyanabban a pillanatban engedd is el a történést.

Figyelj a jelenre!Forrás: Thinkstock

Koncentrálj a légzésedre: ez segít abban, hogy még inkább a jelenre, illetve magadra tudj figyelni. Később ez akár már el is hagyható. A tudatos éberség technikáját meditációs helyzeteken kívül is gyakorold: figyelj a jelenlétedre, a testedre, az érzéseidre, ugyanakkor tegyél a figyelmed túlzsúfoltsága ellen. Ha elengeded a múlt eseményeit, és nem agyalod túl magad a jövőd lehetséges kimenetelén, sokkal kiegyensúlyozottabbá és elégedettebbé válsz.

Támogatott tartalom