Nem létezik tökéletes módszer a nátha elkerülésére, azonban sokat tehetünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a fertőzés veszélyeit.

Először is nem árt tisztába tenni néhány fogalmat, például azt, hogy a megfázást – habár a neve ezt sugallja – nem a hideg időjárásnak köszönhetjük. A megfázást vagy náthát ugyanis különböző vírusok okozzák, amelyek cseppfertőzés – köhögés, tüsszentés – útján terjednek. Könnyedén kapcsolatba kerülhetünk ezekkel a kórokozókkal közösségi helyeken található tárgyakon is, például az iskolában, a munkahelyen, a közlekedési eszközökön. Elég megfognunk egy kilincset vagy kapaszkodót, a kezünkre kerülő kórokozók a szájon, orron át hamar a szervezetünkbe kerülhetnek. A hideg, nyirkos időjárás kimondottan kedvez a vírusok szaporodásának, így a nátha többnyire – de nem kizárólag! – az őszi–téli vagy a kora tavaszi időszakban szedi áldozatait.

A megfázást különböző vírusok okozzák, amelyek cseppfertőzés útján terjednekForrás: Shutterstock

A legjobb mód, hogy elkerüljük a bajt

Ahhoz, hogy jó eséllyel elkerüljük a találkozást ezekkel a kórokozókkal, nagyon fontos a gyakori, alapos, szappanos kézmosás, különösen ebben az időszakban. Fontos, hogy minden étkezés előtt és után, minden hazaérkezéskor, minden kézfogás és mosdóhasználat után mossunk kezet szappannal. Sokan – helytelenül! – lebecsülik a kézmosás jelentőségét vagy legalábbis a gyakoriságának fontosságát, pedig a nátha elkerülésére ez az egyik leghatásosabb fegyver!

Mást is tehetsz az egészséged megőrzése érdekében

Minél egészségesebb az immunrendszer, annál könnyebben védi ki a kórokozók támadásait, ezért a megelőzés másik kulcsa az immunrendszer erősítése. Ennek érdekében nagy hangsúlyt kell fektetni a kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag táplálkozásra, valamint a rendszeres testmozgásra. A táplálkozás kapcsán figyelni kell arra, hogy megfelelő mennyiségű vitaminhoz juttassuk a szervezetünket. Az a legjobb, ha mindezt természetes formában – sok friss zöldség és gyümölcs fogyasztásával – tesszük. De természetesen a különböző étrend-kiegészítők is jó szolgálatot tehetnek az immunrendszer erősítésében. A nátha legfőbb ellenszerei a C- és a D-vitamin, de fontos, hogy ebben az időszakban megfelelő mennyiségű béta-karotint, valamint E-vitamint juttassunk a szervezetünkbe. A tartós stressz rontja az ellenálló képességet, ezért mindig szakítsunk időt a pihenésre, kikapcsolódásra, lazításra. A rendszeres, megfelelő időtartamú és minőségű alvás szintén erősítheti az immunrendszert.

C-vitamint tartalmazó zöldségek és gyümölcsökForrás: Shutterstock
Természetes vitaminforrások
Ha kíváncsi vagy, milyen természetes vitaminforrások milyen vitaminokat rejtenek, kattints IDE.

Mit tehetsz, ha már megtörtént a baj?

A nátha nem válogat, néha bizony akkor sem tudjuk elkerülni, ha betartjuk a legfontosabb óvintézkedéseket. Ilyenkor jó szolgálatot tehet a pihenés, az ágynyugalom, a különböző gyógynövényes teák – kamilla, hársfavirág, kakukkfű, zsálya, borsmenta, útifű, csipkebogyó – fogyasztása, valamint az otthoni inhalálás – legegyszerűbb módon a sós vízzel, de érdemes a fentebb felsorolt gyógynövényeket is bevetni. A nátha talán legbosszantóbb tünete az orrdugulás, amelyre szintén van gyógymód. Az orrdugulás az orrnyálkahártya duzzanata miatt alakul ki, amelyre a patikákban, recept nélkül kapható orrcseppek, orrspray-k hozhatnak az enyhülést. Figyelni kell azonban arra, hogy 7–10 napnál tovább ne használjuk ezeket a szereket, mert könnyen kialakulhat az orrcseppfüggőség. A klasszikus sós vízzel történő orröblögetés nagyszerű megoldás lehet nátha esetén is.

Az oltás nem véd a náthától
A náthát általában egyszerre többféle légúti vírus okozza, amelyek ellen nincs védőoltás. Az influenza elleni védőoltás a megfázás ellen nem nyújt védelmet.