A PMS, azaz a premenstruációs szindróma a legtöbb nő életét megkeseríti. Eláruljuk, pontosan mit jelent, és megtudhatod azt is, hogy mit tehetsz ellene.

A PMS-ről korábban már írtunk – így nevezzük azt a tünetegyüttest, amely a menzesz előtt 7-10 nappal jelentkezik. Ha ebben az időszakban fáj a fejed, falási rohamaid vannak, alhasi fájdalmakkal küzdesz, vizesedsz, ingerlékenyebb vagy, netán különböző bőrproblémákkal küzdesz, nagy valószínűséggel neked is premenstruációs szindrómád van. Ez a sokak (általában férfiak) által csak női hisztinek nevezett jelenség valójában orvosi probléma, és a húszas éveiben járó nőket éppen ugyanúgy veszélyezteti, mint az érettebb hölgyeket.

A premenstruációs szindróma a menzesz előtt 7-10 nappal jelentkezikForrás: Shutterstock

Biztos, hogy a PMS a ludas?

Mindenki más-más tünetekkel és azok különböző kombinációival küzd hónapról hónapra, így a probléma viszonylag nehezen csíphető fülön. Érdemes éppen ezért naplót vezetni, és részletesen lejegyzetelni, hogy mikor milyen tünetek jelentkeztek a fent említett időszakban. Ha a leírtak visszaigazolják, hogy a tünetek időről időre mindig ugyanakkor jelentkeztek, bátran mondhatjuk, hogy a PMS-sel van dolgunk.

Ezért alakul ki
A PMS kialakulásáért a női ciklust szabályozó hormonok egyensúlyának felborulása a felelős.

Szüntesd meg a kellemetlen tüneteket!

Ha úgy érzed, hogy téged sem kímél a premenstruációs szindróma, az egyes tünetek enyhítésére vény nélkül is beszerezhető gyógyszerkészítmények sora áll rendelkezésedre: az alhasi fájdalmakra görcsoldó, míg a fejfájásra fájdalomcsökkentő tabletták szedése a „rutin" segítség. Ha inkább a természetesebb módszerek híve vagy, a problémák enyhítésére a barátcserje kínálkozik lehetőségként. Ennek a gyógynövénynek a hatóanyagai ugyanis jótékonyan befolyásolják a női hormonális rendszer működését, így bevethető a PMS okozta különböző panaszok csillapítására.

Az egyes tünetek enyhítésére vény nélkül is beszerezhető gyógyszerkészítmények sora áll rendelkezésedreForrás: Shutterstock

Hogyan előzhetjük meg a bajt?

Fontos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel – ezt nem győzzük elégszer hangsúlyozni! Érdemes odafigyelni arra is, hogy a táplálkozásunkban csökkentsük a sóbevitelt, így a szervezet kevésbé fogja visszatartani a szövetek között felgyülemlett folyadékot. Vannak bizonyos ételek, amelyeket érdemes elhagynunk, mert ezek felerősíthetik a tüneteket. Ilyen például a vörösbor, a koffein, a sajtok, a csokoládé, amelyek a fejfájásért tehetők felelőssé, míg a magas sótartalmú ételek, például a fűszeres chipsek a vízvisszatartást segítik elő. Az, aki alapvetően hajlamos a puffadásra, igyekezzen kerülni azokat az ételeket, amelyek többnyire kiválthatják ezeket a tüneteket. Ilyenek lehetnek bizonyos zöldségek, köztük a hagyma, az articsóka, a spárga, a kelbimbó, a brokkoli, valamint a káposztafélék, de egyes gyümölcsöket is érdemes ilyenkor kerülni, például a szilvát, a barackot, az almát és a körtét.
Tegyük a rendszeres testmozgást a napirendünk részévé, ezzel ugyanis mérsékelhetők a PMS tünetei.