Lassan véget ér a nyár, ám még előttünk áll jó néhány olyan hét, amelyet kihasználhatunk a napozás szempontjából. Ám senki ne gondolja, hogy csak azért, mert már augusztus végéhez közeledünk, kevésbé kell figyelni napfürdőzéskor.

Az UV-sugárzás típusairól és hatásairól már nyár elején írtunk, ezekben a cikkekben pedig arra is felhívtuk a figyelmet, hogy nem csupán nyáron, de bizony egész évben érdemes odafigyelni arra, hogy fényvédőt használjunk. De mire ügyeljünk még, ha kifejezetten napozni és barnulni szeretnénk, méghozzá káros mellékhatások nélkül?

A napozás aranyszabályai

  1. Ne feküdjünk ki a napra 11 és 15 óra között
    Igaz, hogy ez már unásig ismételt mottója a bőrgyógyászoknak, de nem lehet elégszer elmondani és kellőképpen hangsúlyozni, hogy a déli órákban történő napozás mennyire káros. Nem csupán azért, mert pecsenyepirosra éghetünk vagy, mert hosszútávon árt a bőr szépségének és korai ráncosodáshoz vezethet, de bizony ebben az időszakban a legintenzívebbek az UVA és az UVB sugarak, amelyek a bőrt elérve - és kellő fényvédelem hiányában - komoly egészségkárosító hatással rendelkeznek.

  2. Fényvédelem felsőfokon
    Az előző pontból fakad, hogy a második és egyik legfontosabb szabály a megfelelő fényvédő használata. Milyen ez a bizonyos megfelelő fényvédelem? Mindenkinél kicsit más, bár a napozás kezdeti szakaszában mindenképpen az 50 faktoros napvédők használata javallott. Ha többet szeretnél tudni az SPF-ről, hogy mit jelent és számodra vajon melyik faktorszám a legmegfelelőbb, olvasd el az erről szóló korábbi írásunkat. A fényvédelemmel kapcsolatban azonban fontos megemlíteni, hogy nem csupán a melegebb hónapokban érdemes figyelni rá, de bizony tavasszal és ősszel is, sőt télen, például síelés alkalmával szintén nélkülözhetetlen társunk kellene, hogy legyen a fényvédő.
    A napozás kezdeti szakaszában mindenképpen az 50 faktoros napvédők használata javallottForrás: Shutterstock
  3. Fokozatosság
    Ez az a szabály, amelyre szintén nem lehet elégszer felhívni a figyelmet. A bőrünket nem csupán naptejekkel tudjuk megóvni, hanem jó, ha tudjuk, hogy saját védekező rendszere is van. Ez pedig maga a barnaság. A bőrben található melanin egyfajta festékanyag, amely voltaképpen felfogja az UV-sugarakat. Ez azonban csak akkor igaz, ha fokozatosan, leégés nélkül tudjuk elérni a kellő barnaságot, így nagyon fontos, hogy amikor elkezdünk napozni, akkor azt a kora délelőtti vagy késő délutáni órákban tegyük, ügyelve a napvédelemre. Ha már szereztünk egy kis színt, akkor csökkenthetjük a napvédő faktorszámát és akár hosszabb időn át is napozhatunk. Az első pontot, azaz a 11 és 15 óra közötti napozási tilalmat azonban ekkor is tartsuk be!

  4. Hidratálás
    Ne csak bőrünk külső védelmére fordítsunk figyelmet, hanem belülről is óvjuk az egészségünket. Ennek pedig a legjobb módja, ha kellő mennyiségű vizet fogyasztunk napozáskor. A napon fokozódik az izzadás, így rendkívül sok folyadékot veszítünk, amelyet mindenképpen pótolni szükséges, különben számolnunk kell a kiszáradás olyan tüneteivel, mint a fejfájás, levertség, bőrszárazság.
A napon fokozódik az izzadás, így rendkívül sok folyadékot veszítünk, amelyet mindenképpen pótolni szükségesForrás: Shutterstock

A fenti tanácsok mellet ne feledkezzünk meg az UV-szűrős napszemüvegről, a széles karimájú kalapokról és természetesen a gyerekek bőrének fokozott védelméről sem. Utóbbiakat mindig 50 faktoros krémmel óvjuk és ismételjük gyakran a krémezést, hiszen a pancsolás, zuhanyzás, törölközés koptatja a felvitt réteget és így nem lesz teljes körű a védelem.