Minden ember stresszel, pláne, ha a munkáról van szó. Jól akarunk teljesíteni, folyamatosan új kihívásokkal kell szembenéznünk, a határidőkről és a ránk nehezedő nyomásról nem is beszélve. De vajon a túlzott stressz pozitívan vagy negatívan befolyásolja a teljesítményünket?

Mindenkinek vannak olyan időszakai az életében, amikor a belső nyugtalanság és feszültség vagy a túlzott aggodalmasság, szorongás miatt csak nagyon nehezen tud megfelelni a mindennapok kihívásainak. A nők hajlamosabbak a nyugtalanságra és többet stresszelnek: ez főként a munkahelyi és családi leterheltségükből adódik, illetve a hormonális változások is felboríthatják a lelki békét. A nőkkel ellentétben a férfiak feszültségét gyakran az elvárásoknak való görcsös megfelelni akarás provokálja. De mi a helyzet akkor, ha már túl nagy nyomás nehezedik ránk a munkahelyünkön, és mindennapossá válik a stressz?

A túlzott stressz káros hatásai

Sok embernek a munkája jelenti a legfőbb stresszforrást. Ezt előidézheti az erőn felül vállalt munka, a nem megfelelő munkakörülmények, a lekezelő, rossz bánásmód, a bizonytalanság, a munkanélküliségtől való félelem, a rossz munkahelyi kapcsolatok vagy az állandó megfelelési kényszer. A bajok ott kezdődnek, amikor a stresszt nem tudjuk megfelelően kezelni.

Sok embernek a munkája jelenti a legfőbb stresszforrástForrás: Shutterstock

A váratlan, óriási nyomással járó kihívásokra a szervezet igyekszik minél gyorsabban reagálni: stressz hatására megemelkedik a vérnyomás, szaporább lesz a szívverés, felgyorsul a légzés és lelassul az emésztés. Az állandó idegeskedést nyilván nem lehet megszokni, azt viszont nem árt észben tartani, hogy az állandósuló munkahelyi, vagy magánéleti stressz sokat árthat a szervezetünknek, és szinte minden szervünket képes megbetegíteni. A tünetek sokfélék lehetnek, ezek közé tartozik a rossz hangulat, a fejfájás, a magas vérnyomás, az emésztési zavarok, az álmatlanság, az ingerlékenység, az étvágytalanság, a koncentrációs zavarok, vagy a fokozott nikotin-, alkohol- vagy drogfogyasztás. A tartós stressz következményeként a pszichés problémák mellett testi betegségek is kialakulhatnak, ilyenek a szív- és érrendszeri betegségek, vagy a különböző mozgásszervi elváltozások.

A stressz pozitív hatásai

Bármilyen furcsán hangzik, a munkahelyi stressznek jó oldala is lehet, hiszen akadnak, akik nyomás alatt képesek a legjobban teljesíteni. Sőt, ha jól kezeljük a stresszt, akkor energiával tölthet fel, javíthatja a motivációt, ambiciózusabbá tehet, és segíthet abban, hogy többet tudjunk elérni. A munkahelyi stressz kezelése kiemelt figyelmet érdemel, hiszen a „jó" stressz ösztönöz, a tartós nyomás viszont megbetegít.

Ahhoz, hogy életünket kiegyensúlyozottan, nyugodtan éljük, érdemes kiiktatnunk a folyamatos stressz forrását, illetve átgondolni az időbeosztásunkat. Úgy kell alakítanunk a napjainkat, hogy elegendő idő jusson a pihenésre és azokra a dolgokra, amelyek oldják a stresszt, legyen az sport, kirándulás vagy meditáció. Emellett hasznunkra lehetnek az olyan gyógynövény alapú nyugtatók is, amelyek éjjel nyugodt alvást, napközben pedig jó közérzetet biztosítanak; így ezeket a készítményeket is bátran segítségül hívhatjuk.