A várandósság és a szülés után akaratlanul is megváltozik a testünk. Visszaszerezni a régi alakot egyébként sem egyszerű, pláne nem gyorsan. De szerencsére nem lehetetlen! A következőkben megismerhetsz néhány kíméletes, mégis hatékony módszert, amelyek segítenek, hogy anyukaként is bomba formában lehess.

Thinkstock

500 kalória mínusz naponta - szoptatással

Bármennyire is meglepő, a szoptatás az egyik legjobb fogyókúra. A kisbaba három-négyóránkénti etetésével ugyanis akár 500 kalóriát is elégethetsz naponta - arról nem is beszélve, hogy a szoptatás által, amellett, hogy fogysz, a legegészségesebb táplálékkal is eteted a babád. Ezzel párhuzamosan ternészetesen a szervezeted tápanyag- és energia-szükséglete is növekszik, de ezen önuralommal és odafigyeléssel úrrá lehetsz. Ahhoz, hogy bőséges és jó minőségű anyatejed legyen - ne feledd, ha többet szoptatsz, jobban fogysz -, nincs szükséged különleges diétára, nem kell kettő helyett enned, néhány dolgot azonban kerülnöd kell.



Egyelőre még vitatkoznak arról, hogy a tehéntej jó vagy rossz hatással van a tejminőségre, ezért napi fél liternél ne igyál többet, inkább egyél joghurtot, sovány sajtot vagy kefirt. Emellett egyél mindennap sovány húst, friss zöldségeket, idénygyümölcsöket. Kerüld azonban a zsíros, túl cukros ételeket, a koffeint, az alkoholt és a hüvelyeseket. Néhány étel és ital ugyanis hasfájást, puffadást okozhat a babádnak (is). Ha emellett sportolsz is, vigyázz a melledre, a rázkódás - futás, ugrálás közben - nem tesz jót, és a mellizmaid rendszeres erősítésével is várj a szoptatás végéig.

Tökéletes táplálkozás

Ha szoptatsz, több dologra is oda kell figyelned az étkezésnél. Ha nagyon keveset eszel, kevesebb anyatejet termelhet a szervezeted, sőt, akár el is apadhat, ráadásul a koplalás nem is jelent automatikusan tartós karcsúságot. Inkább egyél naponta háromszor, a főétkezések közé pedig iktass be egy kis nassolást - például sovány tejtermékeket, friss gyümölcsöket, salátát. Figyelned kell arra is, hogy az étrendedből se a fehérjék - hús, hal, tejtermékek, tojás -, se a szénhidrátok - tészta, rizs, burgonya - ne hiányozzanak. Ezekre pedig feltétlenül szükséged van, hogy a kisbaba mellett is bírd a strapát.



Thinkstock

Ha rád tör az éhség, de már "teljesítetted" a napi adagot, igyál egy nagy pohár vizet vagy egy bögre gyümölcsteát. A folyadékfogyasztásra pedig módfelett ügyelj: 2-2,5 liter vizet, teát, gyümölcslevet igyál meg naponta - lehetőleg cukor nélkül, inkább mézzel vagy édesítővel ízesítve. Az édesség utáni vágyat pedig remekül csillapíthatod gyümölccsel, joghurttal, vagy azáltal, hogy az egyik étkezésre valami édeset csinálsz magadnak, mézes kenyeret, lekváros kenyeret, tejbegrízt vagy péksüteményt fogyasztasz. Kis változásokkal is nagy eredményt könyvelhetsz el, elég, ha a fehér cukrot és rizst barnára, a finom lisztet, pékárut teljes kiőrlésűre cseréled.

A testmozgás elengedhetetlen

A testmozgás elkezdésével legalább a szülés utáni hatodik hétig várnod kell. Ha már nem férsz a bőrödbe a mozgáshiánytól, sétálj minél többet a kisbabáddal. A babakocsis vagy kengurus túrák is elegendőek eleinte ahhoz, hogy kicsit összekapd magadat fizikailag. Ha a szülés utáni kontrollnál a nőgyógyászod zöld utat ad, fokozatosan elkezdhetsz sportolni. Eleinte hetente egyszer mozogj, óvatosan, ha elfáradsz vagy fájdalmat érzel, hagyd abba! Utána az erőnléted és az igényeid függvényében emeld az adagokat. Ha akarod, néhány hét után már minden nap tornázhatsz, de ha szoptatsz, vigyázz, ne erőltesd meg magadat, a mellizmaidra pedig különösen ügyelj. Ha nem okoz gondot, és van, aki vigyáz a kicsire, járj rendszeresen uszodába.

Thinkstock

Az úszás és a különböző vízitornák nagyon hatékonyak, mégsem megterhelőek. A szaunázást azonban hanyagold, amíg fel nem hagysz az anyatejes etetéssel. Ha nem tudod mindig rábízni valakire a kisbabát, vele is treníroztathatod magad. Például futhatsz a babakocsival - a bemelegítéshez és a nyújtáshoz is remek segítség -, de járhattok baba-mama tornára vagy jógára is, mindketten élvezni fogjátok a közös "edzést". A megerőltető súlyzós edzésekkel mindenképpen várj addig, amíg megerősödsz, sőt, a szoptatás végéig is tartózkodj az erőemeléstől.

Alakformáló kezelések

Az alakformáló kezelések ellen és mellett is számos érv szól. Pozitívum, hogy az alakformáló kezelések egyike sem kőkemény edzés, nem kell mellette koplalni, ugyanakkor hatásosak, gyorsak és egyszerűek. Hátrányuk, hogy ezek a kezelések nem két forintba kerülnek és nem mindegyik ajánlott a szoptatás alatt. Az alakformáló eljárások között van egészen kellemes, kevésbé kellemes és kifejezetten izzasztó is. Tudnod kell, hogy ezek nemcsak a centikben mérhető fogyásban segítenek, hanem a bőrödet is feszesebbé, rugalmasabbá varázsolják, a narancsbőrödnek pedig egyszerűen búcsút mondhatsz.

Thinkstock

Zsírégető vagy vákuumos masszázs, aromaterápiás és más tekercselések, ultrahangos zsírbontás, mezoterápia, hipoxitrainer, különböző zsírégető krémek és olajok közül válogathatsz, ha pedig ennél is kényelmesebbre vágysz, vagy extragyors eredményt szeretnél elérni, fordulj plasztikai sebészhez, és próbáld ki a zsírleszívást. Nagyon fontos azonban, hogy mielőtt bármibe is belevágsz, konzultálj az orvosoddal és a kezelést végző szakembernek is említsd meg, hogy a közelmúltban szültél, esetleg még szoptatsz is.

Amit feltétlenül kerülj!

Amíg nem gyógyultak be a sebeid, és nem konzultál a nőgyógyászoddal, nem szabad sportolnod, sem diétáznod. Ha mihamarabb szeretnél csúcsformába lendülni, kérj tanácsot szakemberektől, orvostól, védőnőtől, dietetikustól vagy személyi edzőtől. Ők segíthetnek, ha tanácstalan vagy abban, hogy mit szabad és mit nem.

Tartsd be a fokozatosság elvét! Ha egyből a mély vízbe ugrasz, többet árthatsz, azaz kevesebbet és lassabban fogyhatsz.

Idegeskedni tilos! A stressz nemcsak a fogyást lassítja, de sem neked, sem a kisbabádnak nem jó. A feszültségtől például elapadhat a tejed, a rossz hangulatot pedig a kicsi is átveszi, nyűgösebb lesz és többször is felkelhet éjszaka.

Ne fogyassz alkoholt, ne dohányozz - pláne, ha szoptatsz! Először is a baba miatt ne legyenek káros szenvedélyeid. Másodszor pedig azért ne, mert az alkohol hizlal, a láncdohányzás pedig a legegészségtelenebb módja a felesleges kilók leadásának.

Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen és a Facebookon is!


Így lehetsz tökéletes édesanya! - 5 hasznos könyv kismamáknakhttp://www.life.hu/anyaskodj/kisbabadvan/20110413-igy-lehetsz-tokeletes-edesanya-5-hasznos-konyv-kismamaknak.html A várandósság alatti dohányzás 5 súlyos következményehttp://www.life.hu/anyaskodj/aza9honap/20110404-a-varandossag-alatti-dohanyzas-5-sulyos-kovetkezmenye.html 5 hatékony striagyilkos krém terhességi csíkok ellen - Bababőr várandósan ishttp://www.life.hu/anyaskodj/aza9honap/20110330-5-hatekony-striagyilkos-krem-terhessegi-csikok-ellen.html Hasznos tanfolyamok kismamáknak - Mielőtt jön a babahttp://www.life.hu/anyaskodj/aza9honap/20110325-hasznos-tanfolyamok-kismamaknak-mielott-jon-a-baba.html Méregtelenítő, fiatalító, vértisztító csodaszer - Ismerd meg jobban az epret!http://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110504-meregtelenito-fiatalito-vertisztito-csodaszer-ismerd-meg-jobban-az-epret.html Fiatalodj nassolással, 70 forintból naponta!http://www.life.hu/hazitunder/gasztro/20110502-fiatalodj-nassolassal-70-forintbol-naponta.html