Így állapítsd meg, hogy iskolaérett-e a gyerek! - A 4 legfontosabb szempont

iskolaérettség nevelés oktatás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Bizonyára sok szülő számára nehéz a kérdés, hogy mikor lenne ideális gyermekének az iskolakezdés, vagy mikor van itt az ideje. Abban az esetben, ha ez a kettő megegyezik, a válasz egyszerű.

Vannak azonban ettől eltérő esetek, amikor különböző szempontokat kell figyelembe venni ahhoz, hogy meg tudd hozni a szükséges döntést. Hogy melyek ezek, abban Küri Johanna, a Budai Egészségközpont gyermekpszichológusa segít.

Thinkstock
Thinkstock

"A tankötelezettség azokat a gyermekeket érinti, akik az iskolába iratkozás naptári évében, május 31-ig betöltik a 6. életévüket és a kornak megfelelő testi, lelki és szellemi fejlettségi szinttel rendelkeznek, azaz iskolaérettek. Ha a gyermek nem töltötte be a 6. életévét, de a szülők és az óvodapedagógus is úgy ítéli meg, hogy iskolaérett, akkor korkedvezménnyel megkezdheti tanulmányait.

Ha azonban a betöltött 6. életév ellenére komoly hiányosságai vannak valamelyik területen, akkor az óvodavezető engedélyével maradhat még egy évet az óvodában. A legfontosabb, hogy a kudarcok elkerülése érdekében csakis akkor kezdje meg a gyermek az iskolai tanulmányokat, ha arra minden szempontból érett" - mondja a pszichológusnő. És hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni? Íme!

Testi fejlettség

Egy átlagos 6 éves gyermek testmagassága 120-130 cm, súlya pedig 20-22 kg között mozog. Ha ezektől az adatoktól eltér a gyermek, vagy esetleg nem megfelelő az egészségi állapota, akkor érdemes azon elgondolkodni, hogy mennyire fogja bírni az iskolával járó fokozott megterhelést. A testi fejlettséghez tarozik az idegrendszer megfelelő érettségi állapota - ennek egyik testi megnyilvánulása a megkezdett fogváltás -, amely segít a gyermeknek abban, hogy nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban viselkedjen, megtanulhassa indulatait, érzelmeit az uralma alá vonni. Ide taroznak még az ép érzékszervek is, amelyek alapvető fontossággal bírnak az írás, olvasás elsajátításában. A részképesség-hiányok, mint például a látótér kiesése, rejtett kancsalság, csak rendszeres szűrővizsgálatokkal derülnek ki.

Thinkstock
Thinkstock

Mozgásfejlettség

Nagyon fontos, hogy a gyermek megfelelő egyensúlyérzékkel rendelkezzen, és a finommozgások is kellően kialakuljanak, amelyek például a ceruzafogásnál nélkülözhetetlenek. A jó szem- és kézkoordináció, a domináns kéz használata, az iránykövetési képesség és a jó téri tájékozódás elengedhetetlen a megfelelő koncentrációhoz, valamint a tanulási problémák elkerüléséhez.

Mentális fejlettség

Az a gyermek, aki nyitott, érdeklődik a világ dolgai iránt, az minden bizonnyal már várja az iskolát - motivált. A mentális fejlettség további elemei többek között az alak, forma, szín, nagyság megállapítása, az azonosság és a különbözőség felismerése, a hallott információ írássá alakítása, az általános tájékozottság, jó beszéd-, írás-, rajzkészség, valamint a megfelelő vizuális és auditív emlékezet. Ezen kívül nagyon fontos a megfelelő figyelem- és koncentrációs képesség is.

Lelki érettség

Az iskolai beilleszkedéshez nagyon fontos, hogy a gyermek megfelelően tudjon alkalmazkodni a társaihoz, el tudja fogadni az iskolai szabályokat. E nélkül a gyermek nem érzi majd jól magát az intézményben és szorongóvá válhat, amely miatt előfordulhat, hogy a társai kirekesztik. Az a gyermek, amelyik túl harsány, az el nem fogadás miatt könnyen agresszívvá válhat. Aki biztos érzelmi háttérrel rendelkezik, az könnyen találhat barátokat és hamarabb be tud illeszkedni.

Thinkstock
Thinkstock

"Ha a gyermek szereti az iskolát, a tanítót, akkor szeret majd iskolába járni, tanulni, nagy kedvvel fog nekiállni a házi feladat elkészítésének is" - teszi hozzá Küri Johanna. "Az a gyermek azonban, aki nem szereti a tanítóját, vagy fél tőle, az jóval a képességei alatt fog teljesíteni, sőt, még az is előfordulhat, hogy pszichoszomatikus tüneteket - mint például has-, fej-, hátfájás - produkál annak érdekében, hogy ne kelljen iskolába mennie. Ahhoz, hogy ezt elkerülhessük, ismerkedjünk meg az iskolával, a tanítókkal, és ami nagyon fontos, beszélgessünk sokat gyermekünkkel az élményeiről és a benyomásokról."

Forrás: www.bhc.hu

4 fantasztikus játszóház Budapesten, ahol mindent szabadhttp://www.life.hu/anyaskodj/20110524-4-fantasztikus-jatszohaz-budapesten-ahol-mindent-szabad.htmlÚjgenerációs mesekönyvek: jobbak, mint a régiek?http://www.life.hu/anyaskodj/20110519-ujgeneracios-mesekonyvek-jobbak-mint-a-regiek.html5 különös szokás, ami pszichológust igényelne - De nincs szüksége rá a gyereknekhttp://www.life.hu/anyaskodj/20110517-5-kulonos-szokas-ami-pszichologust-igenyelne-de-nincs-szuksege.htmlNem tudsz mit kezdeni a gyerekkel nyáron? - Íme a legjobb táborötletek 2011-ben!http://www.life.hu/anyaskodj/mariskolabajartok/20110512-nem-tudsz-mit-kezdeni-a-gyerekkel-nyaron-ime-a.htmlMegzavarják a gyerekek fejlődését a technikai vívmányokhttp://www.life.hu/anyaskodj/ovisoklettetek/20110426-megzavarjak-a-gyerekek-fejlodeset-a-technikai-vivmanyok.html5 apró, de intő jel, hogy kiközösítik a gyereket a sulibanhttp://www.life.hu/anyaskodj/mariskolabajartok/20110412-5-apro-de-into-jel-hogy-kikozositik-a-gyereket-a.html

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.