Nincs minden étkezés után időnk elvonulni a mosdóba a fogkefénkkel és a poharunkkal, ilyenkor jöhetnek jól azok a módszerek, melyek segítenek megtisztítani fogainkat akár útközben is.

Alma és eper

Nemcsak az orvost, de a fogszuvasodást is távol tarthatja a rendszeresen, héjastól elfogyasztott alma. Mivel könnyen magaddal viheted, akármelyik étkezés után elrágcsálhatsz egyet, így nemcsak fontos rostokhoz és vitaminokhoz jutsz, de az alma anyagai még a fogaidról is letisztítják a lepedéket - nem is beszélve arról, hogy rágás közben az ínyed is erősödik. Savtartalmánál fogva az almán kívül az epret is bevetheted, bár jóval nehézkesebb - és drágább - beszerezni a téli időszakban. Ha amúgy is rajongója vagy, a cukor nélkül evett eper nemcsak vitaminokhoz juttat, de a fogaidat is tisztítja, fehéríti.

Thinkstock

Zeller és sárgarépa

Nemcsak a gyümölcsök, de a zöldségek is a segítségedre lehetnek a lepedék eltávolításában: a rostokban igen gazdag zellerszár például kiválóan helyettesítheti a fogkefét, hiszen segít eltávolítani az ételdarabokat a fogaid közül, és rendszeres rágcsálásával még a fogkő ellen is felveheted a küzdelmet. Ugyanez igaz a nyersen elfogyasztott sárgarépára is, mely vitaminokban is nagyon gazdag, ropogtatás közben pedig erősíti, tisztítja az ínyed.

Sajt

Ha szereted az étkezéseket desszert helyett különböző sajtokkal befejezni, nemcsak a túlzott cukorbeviteltől kíméled meg magad, de a fogaid is hálásak lehetnek: a sajtokban található kalcium belülről erősíti őket, egyes típusokban pedig olyan tejsav található, mely védelmet nyújt a fogszuvasodás ellen. Különböző kísérletek során is bebizonyosodott, hogy az étkezés után lezuhanó pH-érték, mely a fogak romlásának fő bűnöse, sajt fogyasztása után sokkal kisebb mértékben jelentkezik.

Zöld tea és víz

Fogaik fehérségének megőrzése érdekében sokan mondanak le a fekete tea élvezetéről, de nem kell így tenniük a zöld teával kapcsolatban: ahelyett, hogy megfestené a fogainkat, épp abban segít, hogy azok tiszták maradjanak. A zöld teában található antioxidánsok ugyanis meggátolják, hogy a fogszuvasodásért felelős baktériumok megtapadjanak a fogainkon. Természetesen ez csak akkor igaz, ha cukor nélkül kortyolsz el egy csészényivel az étkezések után.

Thinkstock

A káros savak ellen emellett már az is segítségedre lehet, ha étkezések után átöblíted a szádat vízzel: egy jó kortynyit hosszan forgass a szádban, így megszabadulhatsz az ételdaraboktól, illetve a baktériumok egy részétől is.

Rágó

Az egyik leghatásosabb módszer szánk felfrissítésére a rágózás: a cukormentes rágók nemcsak üde leheletet biztosítanak, de szánk pH-értékének javításával a fogszuvasodás ellen is védelmet nyújthatnak. Étkezések után húsz percig érdemes rágózni a káros savak ellen, ha pedig fogaid fehérsége miatt aggódsz, akkor választhatsz a fehérítő hatású rágógumik közül is.