Jógaiskolánk e heti cikkével egy sorozatot indítunk el, mely időről időre bemutatja a jógastílusokat. A sorozatot egy itthon kevésbé ismert stílusirányzattal nyitjuk, amely Amerikában már hatalmas népszerűségnek örvend, és nálunk is találni – igaz, csak elvétve – magasan képzett oktatót. 

A jin jóga egy passzív jóga, amely kiegészítője lehet az aktív, dinamikus, jang típusú jógának. Az elnevezés a kínai jin-jang (kétpólusú szemléletből) ered. A yin a női minőséget, a passzívat, a táplálót, befogadót, hűsítőt, stabilat, lefelé áramlót, földelődő minőséget foglalja magába, míg a jang a férfi minőség, az aktivitás, a melegítő hatás, emelkedés, felfelé szállás, cselekvés, valami felé törekvés fogalmaihoz kapcsolható. Ily módon megkülönböztetünk az ősi kínai filozófia alapján jang típusú és jin típusú jógát is.

Forrás: Thinkstock

A jin jóga jellemzője, hogy hosszan, 3-5 percig tartunk ki bizonyos testhelyzeteket, ászanákat látszólag statikusan. Ám a látszat ellenére nagyon is sok minden történik ebben a mozdulatlanságban. A gravitációt és a test súlyát segítségül hívva teljesen elengedjük magunkat, a mély kötőszövetekben található úgynevezett meridiánok (energiacsatornák), melyek a szerveink működését befolyásolják, erős nyomást kapnak. Mikor kijövünk a pózból, hirtelenjében a nyomás alól felszabadul az áramlás a meridiánokban.

Minden meridiánunkhoz yin pózok kapcsolhatók, és ha ezeket tudatosan gyakorolod, akkor megtapasztalhatod a gyógyító, kiegyenlítő, energiafeltöltő hatásukat, akár egy akupunktúrás kezelését. A jin jóga az érzelmekre, a mentális egészsegre is jótékonyan hat, tisztít és lecsendesít.
További el nem hanyagolható hatása, hogy az ízületeket, szalagokat, porcokat és csontokat táplálja, megakadályozza az ízületek kiszáradását, ami a korral jár, így fiatalon tart.

Próbáld ki a csodálatos fiatalító gyakorlatot, a pillangópózt!

A Nyugat-Európa-szerte és Amerikában hódító jin jóga eredetét a kínai taoista szerzetesek körében találod meg, hiszen ők gyakoroltak egyfajta energetikai alkímiát, amelyben bizonyos testpózokat tartottak ki hosszabban, meghatározott sorrendben. Az 1970-es években hozta el ezeket a gyakorlatokat Paulie Zink az USA-ba, aki kínai harcművészeteken keresztül közelített ezekhez a hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatokhoz. Az utóbbi években tanítványa, Paul Grilley és felesége, Suzey fejlesztette tovább a pózokat, finomítva a harcművészeti megközelítésen, Sarah Powers pedig a buddhista nyomvonalon keresztül segíti a jin yoga elterjedését.

Mit várhatsz a jin jógától?

Egyensúlyba hoz, ha túlpörögtél, kiegyenlíti a férfi-női minőséget a testedben. Elcsendesít, megtanít befelé figyelni, kiegyensúlyozza az energiáidat, összekapcsol a középpontoddal, ezen kívül szervi tünetek, betegségek gyógyító eszköze lehet.

Tippünk:

Kevés az energiád? Stresszelsz? Túlpörögtél? Próbálj ki egy vesemeridiánra ható 30 perces jin jógát a JógaKlikkel! Kattints e heti ingyenes online gyakorlásunkért.

Tudtad?

A vesemeridiánhoz a stressz, az aggódás, a félelem kapcsolódik. Ha kibillen a működése, akkor aggodalmas, pánikolós, izgága lehetsz. Ha harmonikus a működése, magabiztosság, optimizmus lesz rád jellemző. A vesemeridián az energiaháztartásodért felelős, tehát ha fáradt, kimerült, kiégett vagy, illetve legyengültél egy betegség alkalmával, akkor rendkívül hatékony a vesemeridián gyakorlatsor. Lenyugtatja  az elmét, összerendez, és fokozza a kiválasztást. Fülproblémákra is kiváló, valamint jót tesz az altesti tünetek, felfázások, menstruációs panaszok, kismedencei és veseproblémák esetén.