Az online vásárlás kényelmes, gyors és sokszor költséghatékony is. Ám nem árt, ha tisztában vagy azzal, hogy rendszeres webshop-vásárlóként mi mindenre kell ügyelned.

 

Csekkold le a szolgáltatót!

Elsőként ellenőrizd, hogy a webshopot üzemeltető szolgáltató valóban létezik-e. Ha a webshop honlapján nem találsz a szolgáltatóra vonatkozó adatokat (név, székhely, elérhetőség stb.), mindenképpen kezdj el gyanakodni. Ha a webáruház részletes, pontos információkat nyújt magáról a szolgáltatóról, a termékekről, a fizetési módokról, az elfogadott bankkártyákról, a szállításról és az ügyfélszolgálat működéséről, akkor feltehetően biztonságosan vásárolhatsz majd.

Forrás: Thinkstock

Olvasd el a szerződési feltételeket!

Vásárlás, illetve regisztráció esetén a regisztráció előtt mindenképp olvasd el a webshop Általános Szerződési Feltételeit: innen lehet ugyanis tájékozódni általában az elállási jogot, a jótállást, illetve szavatosságot vagy akár a jogérvényesítési lehetőségeket illetően, illetve Adatkezelési tájékoztatóját: innen tudakozódhatsz többek között arról, hogy az adatkezelő, aki általában a webshop üzemeltetője, milyen célból és meddig használja fel a megadott adataidat, azokat esetlegesen kinek adja át, milyen jogérvényesítési lehetőségeid vannak, ha visszaélést tapasztalsz. Ha ilyen dokumentumokat nem találsz a honlapon, ez szintén okot adhat a gyanakvásra.

Ismerd meg a megrendelés menetét!

Tudakozódj arról, hogy mi a megrendelés pontos menete és mikor minősül leadottnak a megrendelés. Erről a szolgáltató minden esetben köteles a vásárlókat megfelelően tájékoztatni – ez rendszerint a webshop ÁSZF-jében találod meg. Fontos tudni, hogy ha a "kosárba helyezünk" egy terméket, az még nem egyenlő a termék megvásárlásával, mivel az további megerősítést igényel.

A szállítási költségek csapdái

A vásárlás során mindig figyelj arra, hogy a feltüntetett árak tartalmazzák-e a szállítási díjat, illetve az áfát. Ez utóbbira egyébként kötelesek ügyelni, tehát bruttó áraknak kell szerepelniük a honlapon.

Forrás: Thinkstock

Böngészd át a fórumokat!

Az is okos döntés, ha az internetes fórumokon is utánanézel a webshopnak, mert így más fogyasztók tapasztalatait is megismerheted. Érdemes lehet megnézni, hogy van-e a webshopnak hivatalos Facebook rajongói oldala, és ha igen, annak hány lájkolója van. Nézd meg az idővonalon feltett kérdéseket, illetve megéri ellenőrizni, hogyan kezelik a fogyasztói visszajelzéseket.

Ügyelj a bankkártyádra!

Bankkártyás fizetés esetén alaposan tájékozódj arról, hogy a bankkártya-adataidat milyen felületen adod meg. A webshopok nagy része bankkártyás fizetés esetén a bank biztonságos fizetést garantáló oldalára irányít át. Amennyiben nem ilyen oldalra kerülsz, ellenőrizd, hogy a tranzakciót lebonyolító más weboldal rendelkezik-e a szükséges biztonsági protokollal. Javasolt tudakozódni továbbá arról, hogy a webshop bankkártyás fizetés esetén felszámít-e különdíjat.

Tippünk

Az online vásárlással szemben megoldás lehet az is, ha a fizetéshez e célból speciálisan létrehozott fizetési rendszereket (pl. PayPal) vagy elkülönített elektronikus számlát veszel igénybe, így a webshop a vételárat nem közvetlenül a te bankszámládról emeli le. Ha nem forintban fizetsz, előzetesen tájékozódj még az átváltási árfolyamokról, és figyelj arra, hogy a vásárlásnál irányadó árfolyam bankonként is változhat. (Esetenként az is előfordulhat, hogy a külföldi webshop nem fogad el magyar kibocsátású bankkártyát.)

Várd meg a visszaigazolást!

A szolgáltatónak a megrendelésedet haladéktalanul vissza kell igazolnia. Amennyiben ez 48 órán belül sem valósul meg, úgy mentesülsz az ajánlati kötöttség alól.

Forrás: Thinkstock

Figyelj az átvételre!

A terméket minden esetben az átvételkor javasolt megvizsgálni – mondja adatvédelmi és fogyasztóvédelmi jogi partnerünk, a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda. "Ha megrongálódást észlelsz, arról rögtön vetess fel jegyzőkönyvet is. Mivel a fogyasztó a webshoppal áll szerződéses viszonyban, elsősorban a webshophoz fordulj ilyen panasszal."

Visszalépés a szerződéstől

Az iroda felhívja a figyelmet arra is, hogy 14 napon belül, indoklás nélkül vissza lehet lépni a szerződéstől - ez akár fennállhat akkor is, ha nem tetszett a termék. ,,Az új fogyasztóvédelmi szabályozás szerint az elállási jog a termék átvételétől számított 14 napon belül gyakorolható. Ez a határidő termék adásvételére irányuló szerződés esetén
- a terméknek;
- több termék adásvételekor, ha az egyes termékek szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott terméknek;
- több tételből vagy darabból álló termék esetén az utoljára szolgáltatott tételnek vagy darabnak;
- ha a terméket meghatározott időszakon belül rendszeresen kell szolgáltatni, az első szolgáltatásnak a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének
napjától számít."

Jó, ha tudod

Amennyiben az adott vállalkozással szemben konkrét kárigényt szeretnél érvényesíteni, akkor a törvényben meghatározott esetekben fordulhatsz ún. békéltető testülethez, illetve bírósághoz. Az adatkezelés kapcsán gyakran felmerülő kérdéseket és az ezekre adott válaszokat a Direkt és Interaktív Marketing Szövetséghez köthető Tisztelt Vásárló Program weboldalán találsz.