Ha eddig az tartott vissza a jógázástól, hogy nincs kedved vagy időd eljárni, és az időbeosztásodhoz igazítani az órákat, akkor ez a megoldás neked szól: jógázz otthon!

Miért jó otthon jógázni?

Az otthoni jógázás igazi önismereti próba, ami választ ad néhány fontos kérdésre. Például van-e benned kitartás, szorgalom, önfegyelem. Ne vágd rá rögtön, hogy nincs, próbáld kis lépésekben. Tűzz magad elé elérhető célokat. Ha nagyon nem érzed magadban az erőt az otthoni jógázáshoz, kezdd öt perccel, és ha ez már könnyen megy, növelheted az időt. Először nem kell minden nap jógáznod. Heti háromszor öt perc igazán nem sok, kezdheted akár ennyivel is. Az otthoni jógázáskor megtanulsz figyelni magadra és meghallani, megérezni belülről, hogy mire van éppen szükséged. Megtanulod, hogy meddig tarts ki egy-egy jógapózt, hogy érezd a hatását, de ne erőltesd túl magad.

Forrás: Thinkstock

Mikor jógázz?

Legtöbb jógi szerint legjobb kora reggel, felkelés után, vagy este, lefekvés előtt jógázni. Válaszd ki, hogy neked melyik megy jobban. Ha reggel jógázol, frissen, energikusan indul a napod, mert serkented a keringést, könnyebben beindul az emésztés, „beolajozod" az ízületeidet, átmozgatod a gerincedet és felkészülsz az előtted álló kihívásokra. Ez persze embertípustól is függ. Van, akinek egyáltalán nem válik be a reggeli gyakorlás, mert álmos, nyűgös, sietne munkába. Ha minden reggel egy küzdelem a jógázás, ne erőltesd, mert nem fogod hosszú távon folytatni. Inkább változtass valamit, jógázz este vagy feküdj le korábban. A reggeli gyakorláskor kevésbé rugalmas a test, mint este, de ez nem szabad, hogy megállítson, hiszen nem a teljesítmény kedvéért jógázunk. A reggeli rugalmatlanság alkalmat ad arra, hogy jobban megfigyeld a határaidat és ne engedd, hogy az egód vagy egy magad elé képzelt ideális eredmény hajtson előre a gyakorlásban.

Este azért jó gyakorolni, mert elalvás előtt ki tudod jógázni magadból a napod minden nyűgét, gondját, feszültségét. Ilyenkor úgy tudod álomra hajtani a fejed, hogy az alvás valóban pihentető legyen, és ne forduljon elő, hogy fáradtabban ébredsz fel, mint ahogy lefeküdtél. Az esti jógázáskor általában rugalmasabbak és lazábbak az izmok, könnyebben el tudsz lazulni és le tudsz csendesedni.
A legfontosabb szempont azonban az, hogy mikor tudsz időt szakítani a jógázásra, hogyan fér bele az életedbe. Bármilyen napszakban jógázhatsz. Arra figyelj, hogy ne legyen tele a gyomrod és ne legyél nagyon éhes sem – legjobb, ha jógázás előtt kb. 2 órával nem eszel.

Hol jógázz?

Válassz ki magadnak egy tágas helyet a lakásban, vagy tolj félre egy pár bútort, ha kell. Legjobb, ha egy sima padlófelületen tudsz jógázni és van otthon jógaszőnyeged, de gyakorlatilag bárhol lehet, ha megvan benned a szándék. Ha nincs jógaszőnyeged, válassz inkább egy nem túl puha szőnyeges felületet, ami nem tud elcsúszni. Az álló pózokat gyakorolhatod szőnyeg nélkül, az ülő vagy talajmenti pózokhoz használhatsz egy plédet. Legyél kreatív és örülj annak, amit használni tudsz, ne vágyakozz a tökéletes jógastúdió után, inkább csak jógázz! Ha eszközöket használnál, heveder helyett megteszi egy öv, sál vagy nagyobb kendő, tégla helyett használhatsz egy nagyobb könyvet vagy egy keményebb díszpárnát.

Mit gyakorolj?

Ahogy fejlődsz a jógázásban, az új dolgokat valaki meg kell, hogy tanítsa neked. Ez történhet vagy személyesen egy jógaórán, vagy egy online óra keretében. Ezután lesznek olyan dolgok, amiket már tudsz, hogy hogyan kell csinálni, de be kell gyakorolnod. Ezt nagyon jól meg tudod tenni otthon. Ha régóta jógázol, magadnak is össze tudsz állítani egy gyakorlatsort, illetve vannak olyan jógastílusok, ahol egy kötött gyakorlatsort tanulsz meg. Ha magadnak állítod össze a gyakorlatokat, figyelj arra, hogy ez egy finom és érzékeny művészet, amiben mindig egyensúlyra törekszünk. Ha nem vagy magabiztos ezen a téren, inkább válassz egy online nézhető videót. E heti ingyenes JógaKlikk videónkkal az egyik legnépszerűbb gyakorlatsort, a napüdvözletet tanulhatod meg velünk.

Lazulj el!

Fontos, hogy szánj egy kis időt a gyakorlás elején a ráhangolódásra és a végén mindig feküdj le egy kicsit relaxálni. A ráhangolódás lényege, hogy az „itt és most"-ra figyelj, a gyakorlásra és önmagadra, a testrészeidre, a légzésedre, a földre magad alatt. Ha úgy kezdesz el gyakorolni, hogy közben a bevásárlólista jár a fejedben, nem fogsz tudni figyelni magadra és tornagyakorlatokat fogsz végezni, de nem jógázol. A relaxáció nem hiányozhat a gyakorlás végéről. Ennek pont az az oka, amiért nem veszed ki a süteményt 10 perccel korábban a sütőből: még nincs kész. A relaxáció (shavászana) az egész gyakorlás ellentartása, egyensúlyba hoz, segít beépíteni a gyakorlás hatásait.

Kell zene?

Ha csendben vagy zenére és egyedül tudsz jógázni – szuper. Ha nem ez a helyzet, ne engedd, hogy az állítson meg a jógázásban, hogy éppen van valaki a szobában, esetleg néz is téged. Ha valamelyik családtag nagyon figyeli, mit csinálsz, kérd meg, hogy csatlakozzon hozzád és utánozzon téged. Ha van háziállatod, ne lepődj meg rajta, ha ő is csatlakozik hozzád jógázás közben. Az állatok nagyon érzékenyek az energiáramlásra, és szeretnek a közeledben lenni jógázás közben.