Torokfájás, köhögés, rekedtség – olyan tünetek, amelyek sokakat érintenek és a torokcsakra egyensúlyvesztésére utalhatnak. Ezek a tünetek akadályozzák a beszédet és arra kényszerítenek bennünket, hogy egy kicsit hallgassunk, csendesedjünk el és halljunk meg másokat is, illetve halljuk meg a saját belső hangunkat.

 

Csakrasorozatunkban segítünk megérteni a gerinc mentén elhelyezkedő hét fő csakra (energiaközpont) működését. Megvizsgáljuk, milyen mentális vagy fizikai tünetek utalhatnak egy-egy csakra egyensúlyvesztésére, és tippeket adunk arra, hogyan lehet egyensúlyba hozni az adott csakrát.

Forrás: Thinkstock

Miért is fontos a torokcsakra?

A torokcsakra, szanszkrit nevén visuddha csakra helye szimbolikus: ahol a fej és a mellkas találkozik, ahol összekapcsolódnak az érzelmek (mellkas, szív), a gondolkozással (fej, elme). A torokcsakra felelős a kommunikációért, azért, hogy világosan és őszintén fejezd ki magad, hogy hangot adj az érzelmeidnek és a gondolataidnak, hogy ki tudd fejezni a szükségleteidet. Testi szinten a nyak, a száj, a gége és a hangszálak, a pajzsmirigy, valamint a hallás és a hallószervek kapcsolódnak hozzá. A torokcsakra felelős a légzésért is, mert bár a tüdő a szívcsakrához tartozik, a légzés ritmusát a torokcsakra szabályozza.

A torokcsakra színe a kék, a szimbóluma a kék kör. Aktív, kifelé irányuló, cselekvő polaritású csakra és egyik legfontosabb feladata az őszinte és világos kommunikáció, valamint a beszéd és hallgatás egyensúlya. A beszédünkkel gyakran manipulálni próbáljuk a hallgatóságunkat, hogy olyannak lássanak bennünket, amilyennek mi szeretnénk. Különösen tipikus helyzetek lehetnek pl. egy állásinterjú, egy üzleti tárgyalás, vagy egy szóbeli vizsga, de jó példa az is, ahogyan a reklámok manipulálni próbálnak minket, vagy ahogyan egyes médiák kommunikálnak.

A túl sok beszéd felesleges

A felesleges beszéddel nagyon sok energiát pazarolhat el az ember. Ha voltál már csendes meditációs elvonuláson, ahol a résztvevők napokig némasági fogadalmat tesznek, megtapasztalhattad, milyen hihetetlenül nagy részét foglalja le az agykapacitásunknak az, hogy megfogalmazzuk a mondanivalónkat, és hogy újrajátsszunk beszélgetéseket a fejünkben. Eszedbe juthatnak olyan mondások, mint „Hallgatni arany" vagy „Ne szólj szám, nem fáj fejem.", „Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna."

A torokcsakra zavarát jelző tünetek közül a köhögés, gyakori torokköszörülés/krákogás vagy az éjszakai fogcsikorgatás gyakran elfojtott, ki nem mondott agresszióra vagy egyéb érzelmekre utalhat. Szintén a torokcsakrához tartozik a beszédben vagy hallásban fellépő bármiféle zavar, pl. beszédhibák, dadogás, ha valaki kuszán, zavarosan, érthetetlenül beszél, gyakran kér elnézést, túl gyorsan vagy túl lassan beszél.

Forrás: Thinkstock

Kommunikálj világosan és őszintén: stimuláld a torokcsakrád!

Mindannyian mások vagyunk, és máshogy reagálunk dolgokra, úgyhogy válogass az alábbi ötletekből olyasmit, amit szívesen csinálsz:
- Színterápia: kék, világoskék, különösen jó a kék sál
- Kristályok/kövek: türkiz, akvamarin, amazonit és más kék színű kövek
- Illóolajak: eukaliptusz, fenyő, zsálya
- Tevékenységek: zenehallgatás, éneklés, nevetés, dúdolás, pránajáma-gyakorlatok, különösen az udzsájji légzés 
- Vizualizációk: kék szín légzés: képzelj egy ragyogó kék fényt a torkodban, ami a légzésed ritmusára pulzál: belégzéskor mindig kitágul, kilégzéskor összehúzódik.
- meditáció: mantrameditáció, hangtálas, hangszeres, zenés meditációk
- Mantra: minden mantraéneklés energizálja a tüdőt, a szív- és torokcsakrát, különösen jó lehet az AUM mantra.
- Pránajáma: minden pránajáma (légzőgyakorlat) segít kiegyensúlyozni a torokcsakrát, de különösen az udzsájji légzés
- Megerősítések (szankalpák): Világosan és őszintén kommunikálok. Őszintén fejezem ki magam. Kimondom az igazat. Kimondom, amit gondolok. Őszinte vagyok magammal és másokkal.
- Jógaászanák: gyertyapóz/tarkóállás/szarvangászana és minden variációja, eketartás (halászana) és minden variációja, halpóz (macjászana), a torokzár, úgynevezett dzsalandhara bandha alkalmazása gyakorlás közben, a nyakat átmozgató ászanák és gyakorlatok. A nyak stressz hatására és nagyobb erőkifejtéskor könnyen befeszül, ezért érdemes figyelni rá, hogy laza maradjon jógázás közben, különben a gyakorlás feszültséget kelthet a torokcsakrában.

Life.hu tipp

Ezen a héten az ászanák királynőjét, a szarvangászanát gyakorolhatjátok ingyen a JógaKlikkel akár otthonról, amely az egyik legintenzívebb fiatalító gyakorlat és a torokcsakrára, valamint a pajzsmirigyre, a belső elválasztású mirigyekre, a szívre és a tüdőre is jótékony hatással van. Kattints a videóért!