Évek óta nagyon népszerű itthon is a jógázás 40°C-osra felfűtött teremben. Erről a mozgásformáról általában mindenkinek megvan a véleménye, aki valaha jógázott, szaunázott, vagy egyáltalán bármit is sportolt. Sokan vallják, hogy a testnek bizonyos okokból nagyon nem egészséges ez a meleg, pláne edzés közben, mások szerint nincs jobb egy 90 perces Bikram jógánál a világon. A legújabb kutatások ellenzik ezt a mozgásformát, de lássuk, mivel érvelnek a szakértők. 

Jóga melegben - miért is jó?

A Wisconsin-La Crosse Egyetem kutatói nemrég igazolták, hogy a melegben végzett jógagyakorlatok során ingadozhat a szívritmus, és a testhőmérséklet is kritikus szintre emelkedhet. A Bikram jóga az egyik ilyen melegben végzett testmozgás: 90 perc alatt 26 féle gyakorlatot végeznek a résztvevők egy 40°C-ra felfűtött teremben. A rendszeresen melegben jógázók szerint ezek a gyakorlatok javítják az éberséget, a rugalmasságot, az erőnlétet, az izomtónust és általános jó közérzetet biztosítanak.

Forrás: Thinkstock

Drámai változások a testben

A közelmúltban azonban készült egy olyan tanulmány, amelyben önkéntesek testhőmérsékletét vizsgálták a gyakorlatok végzése közben. A szakértők egy résztvevőt figyelmeztettek arra, hogy testhőmérséklete elérte a kritikus 40°C-ot. „A Bikram jógagyakorlatok közben igen kismértékű mozgást végeznek, így a szívfrekvencia és a maghőmérséklet drámai változása különösen figyelemre méltó" – mondta a kutatást vezető Emily Quandt. A vizsgálatban 20 önkéntes (7 férfi, 13 nő) vett részt, az életkoruk 28 és 67 év között változott. Valamennyi önkéntes korábban rendszeresen jógázott, így jól ismerték a 26 standard gyakorlatot. 

A vizsgálatot megelőzően minden önkéntes lenyelt egy maghőmérsékletet mérő szenzort, ami a vizsgálat kezdetén, majd azt követően 10 perces intervallumokban rögzítette a maghőmérsékletet. A vizsgálat során percenként ellenőrizték a szívfrekvenciát. Az átlag testhőmérséklet férfiaknál 39°C, nőknél 38°C volt; egy férfi esetében érte el a 40°C-ot, és hét önkéntes esetében a 39°C-ot. Annak ellenére, hogy egy résztvevőnél sem jelentkeztek olyan panaszok vagy tünetek, amik meleg-intoleranciára utaltak volna, az ilyen mértékű testhőmérséklet-emelkedés bizonyos esetben már veszélyes lehet. A kutatók szerint a magas hőmérséklettel összefüggésbe hozható betegségek (mint például a hőguta) valószínűsége 40°C-os testhőmérsékletnél jelentősen megnő.

Forrás: Thinkstock
Jagicza Berta jógaoktató

Berta, a JógaKlikk tanára nem tart sem Bikram, sem más olyan jógát, amit melegben végeznek, viszont jógaoktatóként neki is megvan a véleménye erről a testmozgásról. ,,Minden jógának vannak kontraindikációi, és valóban igaz az, hogy például egy szív- és érrendszeri problémákkal küzdő embernek nem a Bikram jógát ajánlanánk elsőnek. Ez a testet intenzíven igénybe vevő jógastílus kötött gyakorlatsorral dolgozik, a melegben hajlákonyabbnak érzik magukat a gyakorlók, és a fokozott izzadás miatt nagyobb mértékű a méregtelenítés. Míg más jógafajtáknál általában nem javasolják a folyadékpótlást óra közben, Bikramon kötelező. Fontos tehát az instrukciók betartása, és itt még fokozottabban érvényes, hogy figyeld a saját tested határait, és ne lépj a határon túl. Ha úgy érzed, túlhevültél, állj meg, pihenj, igyál, és csak akkor folytasd, ha jól esik."

Dr. Quandt elmondta, hogy a Bikram jógagyakorlatok során tapasztalt fokozott izzadást a méreganyagok távozása miatt gyakran előnyösnek tartják, ugyanakkor a vizsgálat igazolta, hogy még ez a fokozott mértékű izzadás sem elégséges ahhoz, hogy a szervezet kellő mértékben lehűljön. A gyakorlatok időtartamának 60 percre csökkentésével, a szobahőmérséklet csökkentésével és kellő mértékű folyadékpótlással jelentősen csökkenthető a hőintolerancia rizikója.

Figyelj jobban a testedre!

Mudra-Nádas Linda, a budapesti Bikram Jóga Központ oktatója is végzett kutatást a témában 2 évvel ezelőtt, ám szerinte a fenti adatok kissé félrevezetőek. A 20 fővel végzett kutatás alanyai közül ugyanis csupán egy ember testhőmérséklete érte el a kritikus 40°C-t, és egyetlen résztvevőnél sem tapasztaltak olyan tüneteket, amelyek meleg-intoleranciára utaltak volna. Linda elismeri, hogy a többi sporthoz hasonlóan a Bikram jóga sem való mindenkinek, éppen ezért a kezdőket mindig arra kérik, hogy figyeljék a testüket az óra alatt, és ha úgy érzik, pihenésre van szükségük, akkor ne habozzanak leülni vagy lefeküdni, és vizet inni.

,,Ha már más sportokat említettünk, vegyük például a futást. Azt hiszem, abban egyetérthetünk, hogy a futást legjobb szabad levegőn végezni, és aki kedveli ezt a mozgásformát, nyáron sem mond le róla. Márpedig gyakran előfordul, hogy nyáron akár 38-40 fok is van a szabadban, magas páratartalommal.

Forrás: Thinkstock

A kánikulában jelentős izommunkát végző sportolók testhőmérséklete akár 39°C-ra is emelkedhet. De ez a megemelkedett testhőmérséklet is csak abban az esetben káros, ha több órán át fennáll" - vallja Linda.

A tökéletes kihívás testnek és léleknek

Linda azt is elmondta, miért is van épp 38-40 fok ezen az óratípuson. ,,Bikram úgy határozta meg a 38-40°C és 40%-os páratartalom arányt – amelyet a teremben biztosítunk –, hogy az még a test számára kezelhető legyen. Ezért véleményem és tapasztalatom szerint az extrém meleg bár nagyobb megterhelést jelent a szívnek, ez inkább a hatékonyságot növeli (javul az állóképesség, több az energiafelhasználás), minthogy a szív egészségét veszélyeztetné. Nem véletlen, hogy a Bikram jóga kezdő sorozatában nincsenek dinamikus ászana-sorok és fordított testhelyzetek, amelyek intenzitásukkal tovább terhelnék a szívet. Az extrém meleg először valóban kimerítő, de a kitartó gyakorló elnyeri jutalmát, hiszen a Bikram jóga ötvözi a sport fizikai igénybevételét, a jóga jótékony hatásait, valamint a szaunázás méregtelenítő eredményeit, és teszi mindezt úgy, hogy közben kíméli az ízületeket és hatékony testsúlycsökkentő."

De nemcsak ezért népszerű ez a mozgásforma, hanem azért is, mert hatalmas fizikai és szellemi kihívást jelent, amire a nyugati embernek igenis szüksége van. Kellenek a megmérettetések, amelyek sikeres teljesítése után úgy érezheti az ember, hogyha ezt képes volt végigcsinálni, akkor nem lehet előtte akadály. Szüksége van rá, hogy szembesüljön azzal, hogy milyen csodálatos az emberi szervezet alkalmazkodóképessége, hogy milyen erős a fizikai test, amely az elme által irányítható. Mi itthon, az óráinkon mindent megteszünk azért, hogy betartsuk az arányokat, így biztonságosan és megfelelő körülmények között gyakorolhatjuk a 26 ászanából álló sorozatot."

Próbáltad már az antigravitációs jógát? Ha kíváncsi vagy erre a szuper mozgásformára, nézd szombaton 14:30-tól a Lifenetworkön az Ez Zsír! életmódmagazint!