A béke, csend és nyugalom nem kívülről száll meg bennünket, hanem egy belső tapasztalás, egy tudatállapot megélése. Ez a békés tudatállapot létrejöhet spontán, vagy létre lehet hozni tudatos gyakorlással – a jóga megtanítja, hogyan csináld!

A belső béke elérése a külső körülményektől, eseményektől, emberektől függetlenül is lehetséges. Nagy segítség ebben az a gyakorlat, amit a jógában úgy hívunk: "szantósa" vagy "szamtósa". Ez egyike az öt nijámának, vagyis magatartási gyakorlatnak, és leggyakrabban "megelégedettségnek" fordítják. Ennek a békés tudatállapotnak a létrehozásához egy egyszerű lépés, hogy gondolj vissza mindennap vagy akár naponta többször a cselekedeteidre, és legyél elégedett az erőfeszítéssel, amit beletettél.

Forrás: Thinkstock

A gyereknevelésben egyre inkább teret hódít az a nézet, hogy ne az eredményt dicsérd, hanem az erőfeszítést, amit a gyerek tett. Ha végrehajtotta a tőle telhető legjobbat, teljes erőbedobással, szenvedéllyel, figyelemmel küzdött, dicsérd meg nagyon, függetlenül attól, hogy hányadik helyezést érte el, vagy milyen jegyet kapott. Azt hangsúlyozd, hogy megtette a tőle telhető legjobbat, és ez fantasztikus eredmény önmagában. Egyre jobban elfogadjuk, hogy így lesz egy gyerekből egészséges önbecsüléssel rendelkező felnőtt.

Önmagaddal szemben ugyanez a hozzáállás lesz célravezető! Erre tanít a szantósa gyakorlása: tudatosan, módszeresen, kitartóan, ahogy az ászanákat gyakorolod, vagy ahogy futni vagy edzeni jársz, gyakorold a megelégedettséget! Minden jógagyakorlás vagy edzés végén tudatosítsd magadban, hogy a legjobb erőfeszítésedet tetted az aznapi gyakorlásban, nem akartál többet, mint amire képes vagy, és nem elégedtél meg kevesebbel.

Mint minden jó dolgot, a szantósagyakorlást is lehet túlzásba vinni, félreértelmezni: ilyenkor azokkal a dolgokkal kapcsolatban is a megelégedettséget gyakorolod, amiken tudnál változtatni. A megelégedettség nem azt jelenti, hogy nem kell változnod, erőfeszítést tenned, vagy törekedned a fejlődésre!

Forrás: Thinkstock

A szantósagyakorlást vezesd be a mindennapi életedre vonatkozóan is: minden este, mielőtt álomra hajtod a fejed, tudatosítsd magadban, hogy aznap a tőled telhető legjobbat tetted mindenben: a munkádban, a családoddal, a spirituális és fizikai gyakorlataidban, az életed minden területén. Elalvás előtt tudatosítsd, hogy minden teendő másnapra vagy későbbre marad, és most az a dolgod, hogy békésen megpihenj!

Life.hu tipp
A megelégedettség érzését erősíti, ha elengedsz minden testi és lelki feszültséget, amire nincs szükséged. Ebben segít a JógaKlikk e heti, 30 perces videója. Relaxálj velünk akár otthon! Kilkkelj ide a videóért!