A szuperélelmiszerek betegségek elleni tápanyagokat tartalmaznak, könnyen hozzáférhetők, gazdaságosak, és sózás vagy hozzáadott zsír nélkül is ízletesek – így összegzi a jellemzőket egy pittsburghi sportdietetikus, az Academy of Nutrition and Dietetics szervezet szóvivője, Heather Mangieri.

Az immunerősítő szuperélelmiszerek nemcsak a vírusok és a fertőzések leküzdése érdekében látják el a szervezetünket tápanyagokkal, hanem abban is segítenek a testünknek, hogy felvegye a harcot az immunrendszer egyes megbetegedéseivel.

Édesburgonya

Az A-vitamin egyik legkiválóbb forrása, amely jelentős immunerősítő hatású. Az A-vitamin azáltal segíti az immunrendszerünket, hogy megőrzi a kórokozókkal szembeni természetes védőgátjaink, a bőrünk, valamint az emésztő-szervrendszerünk és a tüdőnk nyálkahártyájának egészségét és erejét.

Forrás: Dreamstime

Görög joghurt

A sűrű és krémes erjesztett élelmiszer tele van jótékony baktériumokkal, úgynevezett probiotikumokkal. Ezek a mikroorganizmusok javítják a szervezet arra irányuló képességét, hogy távol tartsa a fertőzéseket, gátolja a gyulladást, és csökkentse a kártékony baktériumok szaporodását a bélrendszerben.

Zöld tea

Az erős antioxidáns hatású, polifenolokban gazdag zöld tea több daganattípus, többek között a tüdő-, a vastagbél-, a gyomor és a hasnyálmirigyrák előfordulásának kockázatát is csökkentheti. Számos immunerősítő hatása ellenére azonban a zöld tea koffeint is tartalmaz, így túlzott mértékű fogyasztása nem ajánlott. Napi egy-két csésze zöld teával a kártékony hatások nélkül élvezhetjük az ital egészségügyi előnyeit.

Fokhagyma

A szuperélelmiszerek közé tartozó fokhagyma amellett, hogy zsír vagy só hozzáadása nélkül megízesíti a kedvenc ételeinket, egy bioaktív összetevőt, úgynevezett allicint is tartalmaz. Ez a vegyület antibakteriális hatású, amely segít leküzdeni a szalmonella, a kólibaktérium és a Staphylococcus aureus baktériumok által okozott fertőzéseket.

Forrás: Dreamstime

Gomba

A gombák alacsony kalóriatartalmúak, ugyanakkor nagy mennyiségű egészségjavító tápanyagot, például B-vitamint, szelént, káliumot és D-vitamint tartalmaznak. Valójában azonban a bizonyos gombákban előforduló béta-glükán nevű összetevő az, ami erősíti az immunrendszerünket, véd a rák ellen, és lelassítja a daganatok növekedését.

Osztriga 

A szervezetünknek cinkre van szüksége a fertőzés ellen védő T-limfocita nevű vérsejtek termeléséhez. Ha az étrendünk nem tartalmaz elég cinket, az befolyásolhatja a testünk küzdőképességét a fertőzések, köztük a légúti megbetegedések, beleértve a tüdőgyulladás ellen is. Kilencven gramm főtt osztriga 74 milligramm cinket tartalmaz, ami a napi ajánlott bevitel 493 százalékának felel meg.

Méz

Magas cukortartalmával, savasságával és a benne lévő különféle fitokémiai vegyületekkel magyarázzák azt, hogy a méz segít távol tartani a kólibaktériumot és a Staphylococcus aureus baktériumot. Helyileg alkalmazva a sebgyógyulást is gyorsítja, elfogyasztva pedig elősegíti a gyomorfekély regenerálódását, és csökkenti a gyulladásokat.

Forrás: Dreamstime

Fekete áfonya

A bogyós gyümölcs kevés kalóriát, ugyanakkor sok rostanyagot, C-vitamint és mangánt tartalmaz. Polifenolokban is gazdag, amelyek erős antioxidáns hatásuk mellett gyulladáscsökkentő tulajdonságúak is. A kutatók egy pterosztilbén nevű összetevőt is izoláltak az áfonyában, amely a D-vitaminnal kombinálva fokozza a katelicidin antimikrobiális peptid (CAMP gén) kifejeződését, amely szintén szerepet játszik az immunrendszer működésében.