Nemcsak azért imádjuk az őszt, mert ilyenkor mesés színekbe öltözik a táj, hanem azért is, mert a dér végre megcsípi a sütőtököt, és beindulhat a szezon. Egy hideg őszi estén nincs is klasszabb, mint elkészíteni belőle egy nagy adagot, és még melegében megcsorgatni egy kevés aranyló mézzel. De azonkívül, hogy finom, miért éri meg minél többet fogyasztani a sütőtökből? Most kiderül!

A népi gyógyászatban A sütőtököt már az indiánok is gyógyhatású ételnek tartották. A népi gyógyászatban máj- és vesebetegségek, szívműködési zavarok esetén alkalmazták. A megfázásos betegségekre – mint a tüdőgyulladás, nátha, köhögés – is hasznos. Egyébként kiváló béltisztító, és az immunrendszer erősítésében is fontos szerepe van. Alacsony kalóriatartalma miatt diétázók számára is kiváló étel, rosttartalma segíti az emésztést. Fogyasztása szebbé teszi bőrünket, a pattanások kezelésében különösen nagy segítséget jelenthet. 

Forrás: Thinkstock

Vitaminok 

A csodás narancssárga színéből is látszik, hogy rengeteg béta-karotint tartalmaz, amit a szervezetünk A-vitaminná alakít, de a béta-karotin antioxidáns is, ami a daganatok kialakulásában felelős szabad gyökök ellen hat. Az A-vitamin megelőzi a szem betegségeit, és a bőr szépségéért is felel. A bőr üdeségét a sütőtökben megtalálható rengeteg B-vitamin is támogatja. Az idegrendszer megfelelő működését és a szervezet méregtelenítését is segíti ez a vitamin. A sütőtök C-vitaminban is igen gazdag, ami az immunrendszer legfontosabb támogatója. Az E-vitamin lassítja a sejtek öregedését, és a béta-karotinhoz hasonlóan antioxidáns hatása van. 

Forrás: Thinkstock

Ásványi anyagok 

A sütőtök az ásványi anyagoknak is bő forrása: magas a kálium-, foszfor-, vas-, réz- és mangántartalma. A benn lévő kálium miatt vérnyomáscsökkentő és vízhajtó hatása is van. Foszfortartalma az anyagcsere és az idegrendszer megfelelő működéséhez és a fogak egészségéhez is nélkülözhetetlen. A vasnak az oxigén és szén-dioxid szállításában van fontos szerepe, a réz támogatja az immunrendszert, és gyulladáscsökkentő hatása is van. A mangán az anyagcsere-folyamatok megfelelő működésében segít, ráadásul szintén antioxidáns is.