Érdemes odafigyelni az elegendő és minőségi alvásra, kutatások szerint ugyanis egy kialvatlan éjszaka után több kalóriát fogyasztunk, mint általában. Hogy miért van ez így? Íme, a tudományos magyarázat és néhány tipp, hogy ne legyen problémád a jó alvással!

Vizsgálatok szerint alváshiányos állapotban megnövekedett aktivitást mutatnak az agynak bizonyos, az étkezéshez kapcsolódó jutalmazó területei, és feltehetően ez felelős a több kalóriabevitel iránti igényünkért álmatlan éjszakák után.

Egy kialvatlan éjszaka után több kalóriát fogyasztunkForrás: Giphy

Egy tanulmány eredményei  

A 11 vizsgálatot összefoglaló tanulmány, amely 172 résztvevő alvási és étkezési habitusát elemezte, arra az eredményre jutott, hogy egy kialvatlan éjszaka után az emberek átlagosan 385 kalóriával fogyasztottak többet,  annak ellenére, hogy az aznapi fizikai aktivitásuk nem növekedett meg. Nemcsak a bevitt kalóriák mennyiségében, hanem étrendjükben is adódott némi különbség, az ominózus napokon több zsírt és kevesebb fehérjét fogyasztottak a vizsgált résztvevők.

Dr. Gerda Pot, a londoni King's College táplálkozástudományi karának rangidős szakembere a következőket nyilatkozta: „Ez a tanulmány többek közt azt bizonyítja, hogy az akár  részleges alváshiány is jól láthatóan rossz irányba billenti el a kalóriabevitel és -felhasználás közötti egyensúlyt, amelynek tartós felborulása köztudottan elhízáshoz vezet.

A kialvatlanság napjaink társadalmának egyik leggyakoribb, emberileg befolyásolható egészségügyi kockázatát jelenti, amely sajnos egy folyamatosan növekvő tendenciát mutató jelenség napjainkban. Éppen ezért érdemes nagy figyelmet fordítani arra, hogy ezt a komoly stresszt és elhízást is okozó tényezőt kiiktassuk az életünkből.

Az alváshiánynak hosszú távon káros hatásai lehetnekForrás: Giphy

5 tipp a pihentető alváshoz

  • A legfontosabb, hogy szellemileg és testileg is elfáradj mindennap. Ha szellemi munkát végzel, akkor mindenképpen iktasd be a sportolást a hétköznapjaidba, ha pedig fizikai munkát végzel, akkor például játssz logikai játékokat esténként.
  • Ha nehezen megy az elalvás, próbálj ki különböző gyógyteákat. Rengetegféle van közöttük, ami kifejezetten nyugtató hatásáról híres: levendula, citromfű, macskagyökér.
  • Ne feküdj le teli hatással, ha a hasad dolgozik éjjel, nyugtalanul fogsz aludni.
  • Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen párnán és matracon alszol. Ezen nem érdemes spórolni, mert tényleg meghatározza a minőségi pihenést és alvást.
  • Próbálj meg rendszert teremteni, és ugyanabban az időben lefeküdni és felkelni mindennap. Ez a rendszer segíti a szervezetet a jó alvásban.