Hogyan vágj bele az életmódváltásba? Melyek a legfontosabb tápanyagok egy hétköznapi ember és egy sportoló számára? Van-e értelme a kalóriák számolgatásának? Most mindent megtudhatsz Schönekker Lászlótól, a BioTechUSA férfi testkultúra szakértőjétől, akivel az egészséges életmódról beszélgettünk.

A diéta kontra életmódváltás kérdésben mi a te álláspontod?

A diéta számomra egyenlő az életmódváltással. Az életmódváltásnak pont az a lényege, hogy egy olyan egészségtudatos életmódot alakítunk ki, amely hosszú időn keresztül is fenntartható, sőt, amin egy idő után már nem is lenne kedvünk változtatni, annyira megszokjuk, annyira együtt tudunk vele élni. Semmiképp nem egy hiányállapotot okozó, aszkéta életmódot megcélzó étrendre kell gondolnunk, mint egy fogyókúra esetében, hanem egy korral haladó, tudományos tényekre épülő, változatos finomságokkal teli táplálkozásra!

Schönekker László: ,,A diéta számomra egyenlő az életmódváltással"Fotó: Zoltán Végh Photography/schonekker.com

Annak, aki most vált életmódot, mit javasolsz, hogyan induljon el?

Az első lépés mindig a tájékozódás. Ne féljünk kérdezni, ne féljünk mások hibáiból, kudarcaiból tanulni. Ugye nem akarjuk ezeket a saját bőrünkön megtapasztalni?!

2017 az Életmódváltás éve - Csatlakozz a mozgalomhoz!
Mégis mit jelent életmódot váltani? Azt jelenti, hogy sokkal tudatosabban éled az életedet! Odafigyelsz a tested és a lelked igényeire, így válsz testben és lélekben is egészségessé. Ez talán egy kicsit elvontan hangzik, valójában mégis erről van szó, persze gyakorlati elemekre kell mindezt lebontani. Csatlakozz a hozzánk!

Melyek azok az élelmiszerek, amelyeket minden konyhában fel kellene számolni?

A feldolgozott élelmiszereket kerüljük el, ha egy mód van rá. A természet nem véletlenül tartotta el eddig is az emberiséget, így első körben igyekezzünk az általa kínált alternatívákat fogyasztani (magok, zöldségek, gyümölcsök, húsok, gabonafélék). Tehát az alap a változatos, kiegyensúlyozott étrend, azonban a mai modern világban a táplálék-kiegészítők fogyasztása is erősen indokolt, ugyanis az élelmiszerek közel sem tartalmaznak már annyi és olyan minőségű nyersanyagot, vitamint, mint régen. Alaptermékeknek én a vitaminokat, ásványi anyagokat és a fehérjét tekintem, ezek rendszeres szedését kifejezetten javasolom mindenkinek. Szeretném hangsúlyozni a fehérjefogyasztás fontosságát, az emberek nagy része ugyanis nem eszik elég húst, emellett pedig még aktív fizikai munkát vagy sporttevékenységet is végez.

,,A diéta számomra egyenlő az életmódváltással"Fotó: Zoltán Végh Photography/schonekker.com

Hogyan áll össze egy egészséges étrend egy hétköznapi ember számára? Melyek a legfontosabb tápanyagok?

Igyekezzünk mérsékelt mennyiségű szénhidrátot fogyasztani, azt is lehetőleg kora délutánig bezárólag. Száraz húsokat és zöldségeket egész nap ehetünk, és ne feledkezzünk meg a gyümölcsökről, valamint a magokról sem. Utóbbiakat főleg az esti órákban javasolt fogyasztani, de csak egy-egy marékkal!

Mire kell pluszban odafigyelnie az izmot építő vagy fogyókúrázó lányoknak, fiúknak?

Arra mindenképpen, hogy semmilyen körülmények között ne okozzanak hiányállapotot a szervezetükben, mert ezzel gyengül az immunrendszer és egyben a psziché is. Bizony, így jön a jojó effektus is.

Schönekker László szerint az izmot építőknek, diétázóknak nem szabad hiányállapotot okozni a szervezetükben, mert ezzel gyengül az immunrendszer és egyben a psziché isFotó: Zoltán Végh Photography/schonekker.com

Te híve vagy a bevitt tápanyagok számolgatásának? Kiknek ajánlod ezt a módszert? 

Egy átlagember számára nem ajánlom a kalóriaszámolgatást, nekik egyszerűen a fentebb említett módszereket és tápanyagokat javaslom. Az él- és hobbisportolóknak azonban igen, hiszen azon túl, hogy egy remek alapot biztosít a fejlődéshez, a teljesítmény javításához, még egy keretrendszert is ad nekik.

Te hogyan indultál el ezen az úton?

Nekem ez az életem! Hiszem azt, hogy azzal, amikor képeket, videókat és ötleteket posztolok a közösségi média felületeimen, azzal én is képes vagyok embereket inspirálni, esetleg visszaterelni a helyes útra. Én egy számomra példaképemnek tekintett embernek köszönhetően indultam el ezen az úton, akinek a mai napig hálás vagyok. Bízom benne, hogy egyszer majd sokan lesznek így velem is, és a többi sportolótársammal. Ebben az esetben egy egészségtől kicsattanó, boldog társadalom irányába tolódhatunk el.

Fogyókúra alatt is nassolhatsz - ha betartod ezeket a szabályokat!
A nassolás, az édesség utáni vágy sokak diétáját teszi tönkre, pedig annyiféle egészséges nassolnivaló van, csak tudni kell, hogy milyen alapanyagokat használhatunk fel az elkészítésükhöz. A fogyókúra alatti nassolás legfontosabb kérdéseit Nagy Dóra, a BioTechUSA edzés- és táplálkozási szakértője válaszolta meg nekünk. Olvasd el vele készült interjúnkat!