A Z generációt szokás digitális bennszülötteknek is nevezni. Számukra rendkívül fontos az önkifejezés és a vizualitás. Aktívak a közösségi médiában, de a felhasználás tekintetében nagy eltérés mutatkozik köztük és a korábbi nemzedékek között. A Facebookon inkább csak a messenger funkciót használják, az ő terepük a képmegosztó, az Instagram. Kutatási eredményeket hoztunk. Meglepőek? Ezt döntsd el Te.

Generációk
Veteránok: 1920-1939 között születtek
Baby boom: 1940-1959 között születtek
X generáció: 1960-1979 között születtek
Y generáció: 1980-1995 között születtek
Z generáció: 1996-2007 között születtek
Alfa generáció: 2007 után születtek

Érdekes tény, hogy a Z-k között jóval több esetben mutatnak ki hiperaktivitást, figyelemzavart, vagy épp hiányt, mint a korábbi generációk esetén – sőt ez az alfáknál még határozottabban van jelen. Természetesen eredhet abból is, hogy jelenleg nagyobb figyelmet kap a gyermekek kirívó magatartásának és óvodai, iskolai teljesítményének hátterére. Ám érdekes összefüggés mutatkozik a korai és igen intenzív digitális élet, valamint az idegrendszer érzékenysége között.

Érdekes összefüggés mutatkozik a korai és igen intenzív digitális élet, valamint az idegrendszer érzékenysége közöttForrás: Shutterstock

Ami bizonyos, hogy a mai tinédzserek információéhségét lényegében képtelenség kiszolgálni, melyben elsősorban nem minőségi, mind inkább mennyiségi tényező játszik közre. Továbbá a figyelmüket is nehezebb felkelteni, lekötni. Ez eredményezi körükben az Instagram listavezető népszerűségét; a kép rövid idő alatt, rengeteg információval, ingerrel szolgál.

Hatalmas trendváltozásokat látunk évről évre a fiatalok csatornahasználati szokásában. Egyrészről a tizenévesek nyitottsága, másrészt a technológiai lehetőségek és alkalmazások bővülésének eredményeként – emelte ki Jákó Eszter, a METU marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettese.

A kutatás* eredménye azt mutatja, hogy a 18 év alattiak 92%-a rendelkezik Instagram-fiókkal, tízből heten pedig naponta többször, akár óránként is végigpörgetik a képmegosztó oldalt. Az aktivitásuk másban is megmutatkozik; több embert követnek, többet és gyakrabban posztolnak az idősebb generációknál. A középiskolások közel fele több mint 200, 16%-uk pedig több mint 500 profilt követ.

A középiskolások közel fele több mint 200, 16%-uk pedig több mint 500 profilt követForrás: Shutterstock

Ennyi képet valóban nehéz lenne napi egy bejelentkezéssel átnézni. Jelenleg a fiatal generáció 95%-a csak fotót posztol, a videók megosztása ezen a platformon egyelőre még kevésbé népszerű.

A gyors és impulzív világukban a képek a meghatározók. A fotókkal való kommunikáció az ő vívmányuk, melyet remekül kiszolgál az Instagram. Számukra a képeknek elsősorban nem esztétikai, inkább önkifejező értéke van.

A legnagyobb arányban barátokat, ismerősöket, hírességeket, sztárokat, bloggereket és vloggereket követnek. A legnépszerűbb tartalmak közt egyaránt megjelenik a divat, az életmód, a filmek, az IT és a gamer. Ez megfelel a Z generáció fiatalabb tagjai érdeklődési körének, tehát nem meglepő, ahogy az sem, hogy a feltöltött és kedvelt képek zöme szelfi. Ebbe a sorba tartoznak még a barátokkal közösen készült, személyes fotók, valamint a város- és tájképek is. Mondhatjuk, hogy a Z-k azok, akik a leginkább kihasználják a technika adta lehetőségeket, így a kezeik közül kikerült fotók java része szerkesztve, retusálva, filterezve van.

A 18 év alatti fiatalok körében a lányok uralják az Instagramot. Ők használják a legtöbben és legtöbbször ezt az alkalmazást.  

A kutatási eredményekből is látszik, hogy a fiatal közönség mennyire Instagram-, illetve kütyüfüggő. Sokszor ma már a kép az első, azaz elegendő magát a látványt megmutatni – mondta Gerentsér Imre, a Ringier Axel Springer Magyarország Kft. online portfólió igazgatója.

,,Sokszor ma már a kép az első, azaz elegendő magát a látványt megmutatni"Forrás: Shutterstock

A választás szabadsága

A Z generáció tagjai, a legkisebb esetben hoznak döntést racionális alapon. Választásuk emocionális alapú. Követik az Intsagramon a sztárokat, ismert embereket, a vloggereket, és egész egyszerűen hagyják, hogy ők előszűrjék számukra a különböző termékeket, szolgáltatásokat, sőt, gyakran a közérdekű információkat is. Sajnos azonban tudjuk, hogy az ilyen fajta hirdetések nem a valódi minőséget, és ár-érték arányt jelenítik meg, a szubjektív véleményekről nem is beszélve. A Z generáció tehát még nem mondható tudatos vásárlónak.

Elszemélyesedik a világ, megszűnik az intimszféra

Míg régen a színészek, ismert emberek előnyös oldalát láttuk csupán és ez állt előttünk példaként, úgy a Z-k számára ez teljesen megfordult. Azok, akiket követnek a képmegosztó oldalon, tudatosan törekednek arra, hogy egy intimebb, közelibb oldalukat is megmutassák. Az információéhségben szenvedő potenciális közönség számára semmi sem lehet elég személyes; már nem elég egy reggel, ágyban lőtt szelfi, akár fürdés, féktelen buli közben is kell képet készíteni. Kérdés, hogy ez a fajta kitárulkozás milyen példával szolgál a tizenéveseknek. Nem biztos, hogy teljes mértékben képesek átlátni, hogy az, amit egy közszereplő, celeb Insta-oldalán látnak, az nem mindig a valóság, sőt.

Kérdés, hogy az internetes kitárulkozás milyen példával szolgál a tizenévesek előtt, akik nem biztos, hogy képesek átlátni, hogy az, amit az Instagramon látnak, az nem mindig a valóságForrás: Shutterstock

Megjósolni sem lehet, hogy a mostani középiskolás Z-k milyen felnőttekké is fognak válni, de az biztos, hogy egy teljesen új világnézetet és kommunikációs vonalat hoznak magukkal.

 

* Az Antall József Tudásközpont Szóda Műhelye, a Noizz.hu, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galéria online kutatása.