Egy kis plus size történelem - így indult a mozgalom

modell kampány plus size
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Érthető, hogy a sovány modelleken jól mutatnak a tervezők által készített ruhák, ezért szívesen alkalmaznak vékony modelleket a kifutókon és persze a magazinokban is a sportos, filigrán alkat a nyerő. Szerencsére nem csupán vékony alkatú nők élnek földön, így nem kizárólag XS és S méretű ruhák készülnek, ezért nagyon is igény van a húsosabb, telt idomokkal rendelkező modellekre is, akik ezeket fazonokat bemutatják. Ők a plus size modellek, akik az utóbbi 5-10 évben kerültek reflektorfénybe, ugyanakkor a plus size modell jelenség már majdnem fél évszázada létezik.

Az egész jelenség egy litván származású, árva kislány, Lena Himmelstein nevéhez köthető, aki 1877-ben született, majd 18 évesen Amerikába emigrált, ahol ruhatervező és kiskereskedő lett. Ő alapította a Lane Bryant plus size ruhamárka-láncot, miután felfedezte, hogy komoly piac építhető a nagyobb méretekkel rendelkező hölgyek ruházati igényeinek kielégítésére.

Lena Himmelstein Forrás: jwa.org

Először az 1900-as évek elején, a várandós hölgyeknek tervezett és készített ruhákat, majd az 1920-as években alapította meg a Lane Bryant márkát, amely az akkori divatnak megfelelő ruhadarabokból állt, de kifejezetten erős testalkatú hölgyeknek készült. Az 1950-es években megjelentek az első Lane Bryant katalógusok, amelyekben még csak a ruhákat fényképezték le, majd 1960-tól már láthatók voltak az első plus size modellek, akiket Lena a nagyméretű ruhák bemutatására kért fel. 1981-ben a márka olyannyira népszerű lett, hogy a tervezőnő útjára indította az It's Me magazint, ami az első olyan magazin lett, amelynek címlapján is plusz size modellek szerepeltek.

A márka az igazi hírnevét akkor nyerte el, amikor olyan hírességek kezdték viselni a Lane Bryant ruhákat a különböző partikon, mint Queen Latifah, Mia Tyler vagy Anna Nicole Smith.

Mia Tyler és Anna Nicole Smith Lane Bryant ruhában Forrás: Getty Images

A divatipar nagyjai azonban sokáig ódzkodtak a nagyméretű ruhák bemutatásától, főleg, hogy dundi modellek vonuljanak bennük végig a kifutóikon. Ezt a hozzáállást törte meg Jean-Paul Gaultier és John Galliano, akik mindketten plusz size modelleket kértek fel a 2006-os őszi kollekcióik viselésére, Párizsban. Mark Fast a 2009, 2010, 2011 és 2012-es Londoni divathét alatt szintén plus szize modelleket vonultatott végig a kifutón.

Gaultier, 2011-ben ismét mert nagyobban gondolkodni, amikor felkérte Marquita Pring és Crystal Renn plus szize modelleket, hogy ők mutassák be az akkori tavaszi kollekcióját. Azóta megtörni látszik a jég a dundi modellek alkalmazása végett. Az olasz Elena Mirò, duci modell szintén rendszeres fellépője a kifutóknak a Milánói divathét alatt.

Gaultier és Crystal Renn egy 2005-ös bemutatón (balra) és Marquita Pring 2011-ben (jobbra) Forrás: Northfoto, AFP

A tervezők végre belátták, hogy a divat minden nő számára fontos, testalkattól függetlenül, és mindenki számára elérhetővé kell tenni! A plus size modellek örömmel viselik a nekik tervezett darabokat, a magazinok fotóin pedig bátran vállalják önmagukat és a testüket, minden szépségével és kerekségével együtt.

Ma már kampányolnak is a teltkarcsú modellek

Nemrégiben két, ismert plus size modell hölgy felkért egy profi fotóst, hogy Photoshop program segítségével változtassa a testüket vékonyabbá. Itt viszont ők nem álltak meg! Megmutatták az eredeti fotókat is, amelyeken a testük a teljes valóságukban láthatók. Tették mindezt azért, hogy felhívják a figyelmet az agyonretusált, hamisított fotókra, amelyeket a magazinokban, közösségi oldalakon és egyéb internetes portálokon láthatunk.

Az a céljuk, hogy megláttassák a valóságot a hamis, felturbózott képek mögött.

Sirokai Diána és Callie Thorpe Karizza kampánya Fotó: Karizza

– írta Diana a követőinek az Instagram posztjában.

Az volt a célunk, hogy megmutassuk nektek, milyen szinten tudják megmásítani a képeket a magazinok, és a média. A modellek és a hírességek sokszor nem úgy festenek a valóságban, mint a fényképeiken. Egy hamis világban élünk. Itt az ideje, hogy visszakapjuk a valóságot! Saját magunkat, amilyenek vagyunk.

Erről a kampányról bővebben ITT olvashatsz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.