Érdemes néha komolyan belegondolni abba, hogy pontosan mi az, amit reggeliként, ebédként, vacsoraként, vagy nassolnivalóként elfogyasztunk, amivel táplálni, éltetni akarjuk a szervezetünket. Tudjuk, hogy honnan érkeztek ezek az élelmiszerek, tudjuk, hogy milyen körülmények között termesztették, vagy ha feldolgozott élelmiszerekről van szó, tudjuk pontosan, hogy mit tartalmaznak? 

A mennyiség helyett ideje a minőségre koncentrálni. Együnk egy kicsit kevesebbet, de olyat, ami ténylegesen hozzájárul a szervezetünk fenntartásához, egészségéhez, tápanyag- vitamin- és ásványi anyag szükségleteinek kielégítéséhez. Ha pedig ez a fő mozgatórugónk, akkor az elsődleges szempont az lesz, hogy milyen minőségű a boltok polcairól leemelt étel, hogy honnan származik, esetlegesen milyen adalékanyagokat tartalmaz. 

Zöldségek, gyümölcsök

  • Ha teheted, mindig válaszd az idényzöldségeket és -gyümölcsöket, ezeknek sokkal magasabb a tápanyag- és vitamintartalma.
Válassz idényzöldségeket, ezeknek sokkal magasabb a tápanyag- és vitamintartalmaForrás: Shutterstock
  • Lehetőleg hazai termelőket részesíts előnyben, azok között is érdemes az ökológiai gazdaságokat választani. Az ökológiai gazdálkodás támogatja a fenntarthatóságot, és korlátozza a növényvédő- és talajjavító szerek, illetve műtrágyák használatát. Ez közvetlen módon érinti a termények tápanyagtartalmát, de közvetett módon is, hiszen a föld, amiből maga a zöldség és gyümölcs is tápanyagot merít, nem lesz kimerítve, kizsigerelve az ökológiai gazdaságokban, azaz a megvásárolt termény valódi vitamin- és ásványi anyag tartalommal bír majd.

Húsok, állati eredetű élelmiszerek

  • Akár az állat húsát fogyasztanánk - feldolgozott vagy friss formában -, akár más állati eredetű készítményt - tejet, sajtot, vajat, túrót, tejfölt, joghurtot stb -, tudnunk kell, hogy milyen körülmények között nevelkedett, mit evett, hogyan élt. Érdemes olyan termelőket, márkákat keresni, amelyek kommunikációjában kiemelt szerepet kapnak az állattartásra, és a feldolgozott termékek készítésére vonatkozó pozitív ismertetőjegyek.
Ha az állat húsát fogyasztanánk, tudnunk kell, hogy milyen körülmények között nevelkedettForrás: Shutterstock
  • Ilyen fontos ismertetőjegyek a következők: GMO mentes, magas hústartalommal készült, mesterséges színezékektől és ízfokozóktól mentes, antibiotikummentes takarmánnyal etetett, és megbízható magyar gazdaságból származó állat húsából készült

Gabonák

  • A gabonák kapcsán nagyjából azok a legfontosabb tudnivalók, amiket a zöldségek és gyümölcsök kapcsán is említettünk, azaz olyan gazdaság termékeit kell megvásárolni, melyek korlátozzák a növényvédő- és talajjavító szerek, továbbá a műtrágyák felhasználását. 
  • Ne ódzkodj időt szánni arra, hogy utánanézz a különböző márkáknak, vagy a csomagolásokon található feliratoknak, emblémákat.