Rengeteg fogyókúrázóval előfordul, hogy azt gondolja, mindent a lehető legjobban csinál, az eredmények azonban mégsem úgy jönnek, ahogy várná. Ebben az esetben érdemes pontról pontra átgondolni mind az étkezés, mind az edzés, mind az egész életvitelünk kapcsán, hogy valóban megfelelően csináljuk-e a dolgainkat. Íme, 5 dolog, ami közbeszólhat, ha fogyni szeretnél.

  • szénhidrátmegvonás

Sajnos még mindig él az a tévhit, hogy a fogyáshoz szénhidrátmegvonásra van szükség. Ez egy nagyon erős állítás. Az igazságalapja mindössze annyi, hogy valóban vannak olyan szénhidrátok, amiktől tartózkodni kell. Különbséget kell tennünk ugyanis jó, azaz összetett és rossz, azaz finomított szénhidrátok között. Utóbbi lehet például mindenféle cukros étel, péksütemények, fehér lisztes kenyerek. A jófajta szénhidrátok közé tartoznak a gyümölcsök, zöldségek, amelyeknek szintén van cukortartalma, de összetettebb a kémiai felépítésük, ezáltal az emésztésük is több időt vesz igénybe, és lassabban bomlanak le egyszerű cukrokra. Jófajta szénhidrátok például a hüvelyesek is, és ha kenyérről van szó, azon belül is találhatunk például rozs, hajdina vagy éppen alakorból készülő változatokat.

Jófajta szénhidrátok például a gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek, rozs- vagy hajdinakenyérForrás: Shutterstock

Hosszú távon ezeknek a fogyasztása kifejezetten jó hatással van a fogyókúrára is, hiszen rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, sok energiát nyerhetsz belőle a sportoláshoz, nem beszélve a rosttartalmáról, ami a fogyásban elengedhetetlen, hiszen segít felpörgetni az anyagcserét. A szigorú szénhidrátmegvonás csak ideig-óráig működik, a következménye fáradékonyság, erőtlenség, enerváltság lesz. 

  • rejtett kalóriák

Amennyire árt a koplalás vagy a szénhidrátmegvonás, ugyanannyira árthatnak azok a rejtett kalóriák, amelyek miatt nem tud beindulni a fogyás. Vannak tipikusan olyan ételek, amelyekről azt gondoljuk, hogy egészségesek, és a fogyókúra szempontjából sem árthatnak, közben tele vannak cukorral. Ilyenek a müzlik, a müzliszeletek, a gyümölcsjoghurtok, de a legtöbb bolti salátaöntetre is igaz, és valójában minden feldolgozott élelmiszerrel vigyázni kell, mert tele lehet rejtett kalóriákkal. Ami az említett nassolnivalókat illeti, jó tudni, hogy a light címke sem garancia semmire, sőt. 

A bolti gyümölcsjoghurttal vigyázni kell, mert tele lehet rejtett kalóriákkalForrás: Shutterstock
  • túl kevés alvás

Sokan nem tudják, vagy egyszerűen félvállról veszik, pedig a megfelelő mennyiségű minőségi alvás igenis fontos ahhoz, hogy fogyni tudjunk. A kialvatlanság az egész életminőségünkre hatással van: ilyenkor stresszesebbek vagyunk, hajlamosak vagyunk sokkal többet nassolni, ráadásul az edzést sem tudjuk olyan hatékonyan elvégezni.

  • kevés folyadék

A tiszta víz az egyetlen olyan élelmiszer, ami semmi mással nem pótolható. Létfontosságú nemcsak az egészségünk, hanem egyáltalán a létezésünk szempontjából is. Fontos szerepe van a jó közérzet miatt, de segít a betegségmegelőzésben, kívülről, belülről is hidratál, és a fogyásban, a méregtelenítésben, a gyors anyagcserében is nélkülözhetetlen. Minimum két liter vízre mindennap szüksége van a szervezetünknek!

A víz a fogyásban, a méregtelenítésben, a gyors anyagcserében is nélkülözhetetlenForrás: Shutterstock
  • rossz edzés

Ami a sportolást illeti, bőven akadnak kritikus pontok itt is. Például az, hogy a rosszul elvégzett gyakorlatok kevésbé hatékonyak. De az is problémás szokott lenni, amikor a szervezet hozzászokik például a kezdeti kocogáshoz, és az intenzitás növelésének hiányában leáll a fogyás. A lehető legjobb döntés egyébként, ha személyi edzővel, trénerrel konzultálsz, és ha nem is minden alkalommal az ő felügyelete alatt sportolsz, de mindenképpen kérd ki a tanácsát.