A dehidráltság majdnem egyenértékű a kiszáradással. Ilyenkor a test egyensúlya könnyen felborul, mivel elveszíti víztartalékainak egy részét. Amikor már szomjúságot érzünk, komoly dehidratáltságtól szenvedünk, a szakemberek szerint ezt semmiképpen nem kellene megvárni. De lássuk, mi történik a testünkben, ha nem jut elég folyadékhoz. 

Nehezebbé válik a szív munkája

Az emberi test mintegy 60 százaléka vízből áll, dehidratált állapotban a vértérfogat csökken, a tápanyagok nehezebben jutnak el az izmokhoz, a szívnek pedig keményebben kell dolgoznia. Ha mindez melegben történik, az illető könnyen hőgutát kaphat. 

A tápanyagok nehezebben jutnak el az izmokhoz, a szívnek pedig keményebben kell dolgozniaForrás: Shutterstock

Megváltozik a vizelet színe, csökken a mennyisége

Ha sötétsárgává válik a vizeletünk, és nincs más egészségügyi probléma a háttérben, biztosan többet kell innunk, mint ahogyan akkor is, ha csak kis mennyiségeket pisilünk. 

Csökken a verejtékezés

Ha sportolás közben eleinte izzadsz, majd egyszer csak abbamarad, az már jelentheti azt, hogy a szervezetedben nincs több kiizzadnivaló. Amikor nincs elegendő folyadék a szervezetben, akkor néhány folyamat, mint például a véráramlás lassul. Fontos, hogy sport előtt, közben és után is gondoskodjunk folyadékpótlásról. 

Romlik a fizikai aktivitásunk

Kiszáradva minden sokkal nehezebb. A szervezet ilyenkor hiába próbál lépést tartani, lényegesen gyengébbnek érezhetjük magunkat dehidratáltan. Egy kis víz ilyenkor csodákra képes. 

Kiszáradva lényegesen gyengébbnek érezhetjük magunkatForrás: Shutterstock

Szétszórttá válunk

Fordult már elő veled, hogy feledékeny, zavart, szellemileg kifáradt, esetleg érzékenyebb voltál, aztán hirtelen rájöttél, hogy csak innod kellene? Egy kutatás szerint az agyunk „összezsugorodik" a folyadék hiányától.

Mégis mennyi vizet kellene innunk egy nap? Bár rengeteg kutatás készült a témában, pontosan nem tudni, ugyanis ezt az életmóduk, a testsúlyunk és a nemünk is befolyásolja. Az azonban a pontos számok meghatározása nélkül is tudható, hogy egy átlagos nőnek legalább két liter a napi folyadékszükséglete. 

A legtöbben ezt tudjuk is, mégis nehezen vesszük rá magunkat a vízivásra vagy elfelejtjük azt. Íme, néhány trükk, hogy elég folyadékhoz juss!

1. Indítsd vízzel a napot!

2. Ízesítsd kedved szerint!

3. Mindig legyen a közeledben víz!

4. Ne indulj el edzeni víz nélkül!

5. Fogyassz magas víztartalmú ételeket!

6. Használj mobilapplikációt, amely figyelmeztet arra, hogy igyál! 

7. Igyál evés előtt!