A szaunázás egy olyan hobbi, ami nem csak mentálisan, hanem élettanilag is feltölti az embert. Aki mélyebben foglalkozik szaunázással, felfedezheti, hogy ez milyen jótékonyan hat a külsőnkre, belsőnkre egyaránt. 

 

Hogy mi mindenre jó a szaunázás?  

Kedvező hatással van a bőrre, a szív-és érrendszerünkre, a vízháztartásra, fokozódik a méregtelenítés és a szervezetünk fertőzésekkel szembeni védekezőképessége is megnő. Már csak hab a tortán, hogy mindez a folyamat finom illatokkal átitatott, forró levegőjű, hangulatos térben történik. Lehetőség szerint egy rönkszaunában töltöm ezeket az órákat, közel a Dunához, mert az egészségmegőrzés mellett számomra épp ennyire fontos a kellemes környezet és a látvány együttese is.

Ki a mérgekkel

Az izzadás segíti a sejtekben felhalmozódott salakanyagok távozását. A szervezetből távoznak a vérbe került lebontott, számunkra felesleges méreganyagok, így nemcsak a verejtékkel, hanem a veséken keresztül is gyorsul az anyagcsere. Fokozódik a sókiválasztás, ami a magas vérnyomásra nagyon jó hatással van.

Az izzadás segíti a sejtekben felhalmozódott salakanyagok távozásátForrás: Shutterstock

Só, ami só

A sószauna, a sóoldatos dézsafürdő és a sószoba szintén jótékonyan hatnak az immunrendszerre és a bőrünk állapotára is. A parajdi sót külön megemlíteném, mert számos beszámolóban előkelő szerepet tölt be a megelőzés, gyógyulás terén. A tiszta só, így a sószauna és a sóoldatos fürdő is sok fertőzés és bőrbetegség kitűnő ellenszereként szolgál.

Fogyókúra szaunával?

Egyáltalán nem tévhit, hogy a szaunázás serkenti az anyagcserét, ezáltal elősegítheti a fogyást. Természetesen önmagában ez még nem elég. Megtévesztő lehet a közvetlenül szaunázás utáni testsúlyunk, hiszen akár 1 - 1,5 kg-os súlycsökkenést is észlelhetünk, de jobb, ha tudjuk, hogy ez csupán a vízvesztésből ered.

Épp ezért, a jó kondink megőrzése érdekében ideális beiktatnunk egy kis testmozgást. Ahogy a szaunázást megelőzően, így azt követően sem érdemes nagy mennyiségű táplálékkal megterhelnünk a szervezetünket. "A kevesebb néha több" elmélete itt is megállja a helyét.

Jómagam előszeretettel fogyasztok ezeken a napokon lédús, valamint aszalt gyümölcsöket, olajos magvakat, teljeskiörlésű gabonaféléket. Az italokat tekintve pedig többször iszom a szaunázások között forrásvizet, teljes értékű gyümölcslevet, organikus gyógyteát: utóbbiból az izzasztó hatásúakat.

  • Bodzavirág
  • Csalán
  • Málnalevél
A szaunázások között érdemes organikus gyógyteát inniForrás: Shutterstock

Izomlazítás

A meleg, így aztán a szaunázás is köztudottan lazítja az izmokat, ízületeket, ezáltal csökkenti a reumás panaszokat. Gyermekkori gerincferdülésemből és a későbbi balesetekből kifolyólag mindenképpen hasznosnak találom a rekreációs és rehabilitációs célzatú felüdüléseket. Számomra ez maga a Csoda!

Ahogy a váltófürdőnek is számos élettani hatása van, így a szaunázás során is az egyik kulcsfontosságú elem a váltott meleg-hideg hőhatásokban rejlik. Ugyanis ez az ellentéteken alapuló folyamat előidézi a bőr vérereinek az összehúzódását, majd tágulását. Ennek eredményeként egy megtisztult és megújult bőrt kapunk ajándékba.

A szaunaetikettről dióhéjban
Mint számos csoportos tevékenységnek, a szaunázásnak is vannak alapszabályai, amelyekre illik odafigyelnünk. A szaunázás során tilos a fürdőruha, illetve a papucs használata. Az országban szép számmal vannak ma már kijelölt helyek a natúr élmény megélésére, ám ennek ellenére még sokan ódzkodnak a meztelenkedéstől.

Úgy tűnik, hogy van mit tanulnunk ezen a téren: például a skandinávoktól, hiszen náluk emberemlékezet óta dívik a textilmentes élvezet. És ez így természetes és egészséges.Ha mégis a köztes megoldás mellett döntenénk, akkor tökéletesen alkalmasak erre a szaunatörülközők, lepedők. A hajas fejbőrt a profi szaunások nemezsapkával védik, mint jó pár barátom is, akik így leginkább erdei manókra emlékeztetnek. Amíg be nem szerzek én is egy ilyet, addig lenvászon kendőt használok.

Ha köztes megoldás mellett döntenénk, akkor tökéletesen alkalmasak erre a szaunatörülközők, lepedőkForrás: Shutterstock

Összefoglalva pár érv, ami a szaunázás mellett szól.
Amellett, hogy a közérzetünk is felélénkül, a mentális állapotunkon túl az agyalapi mirigy és a mellékvesék működése is belendül. A szauna cseppet sem korfüggő, frissek és fiatalosak maradhatunk túl a negyvenen, ötvenen és még azon felül is.

Rohanó világunkban egyre nagyobb szükség van az én-időre, a relaxálásra, nyugodt meditálásra. A szauna tökéletes megoldást nyújt minderre. Hál' istennek már egyre többen felismerik a fontosságát. Hálás vagyok, hogy már kislányként megismerhettem ezt a Csodát!