Te is bedőlsz a legravaszabb marketingtrükköknek? Ezekre figyelj a vásárlásnál!

logó webshop vásárlás marketingfogás márka online vásárlás marketing pszichológia magazin brand
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Bár számos jogszabály írja elő, hogy a vállalatok meddig mehetnek el a vásárlók kegyeiért vívott harcban, sokszor még legális praktikáik is megkérdőjelezhetőnek, sőt, pofátlannak tűnhetnek.

Ha az iskolában nem volt lehetőséged elsajátítani a marketing alapjait, jó, ha kiműveled magad ezekkel a fortélyokkal kapcsolatban, melyek ismeretében megfontoltabb, bölcsebb döntéseket hozhatsz vásárlás közben. A teljesség igénye nélkül összeszedtünk néhányat a legszélesebb körben alkalmazott üzleti fogások közül.

A színek ereje

Nem véletlen, hogy a kedvenc márkáid logója, illetve sok más designeleme bizonyos színekre fókuszál. A kutatások alapján ugyanis a különböző árnyalatok befolyásolhatják a potenciális vásárlók, kliensek hangulatát, bizalmi szintjét, illetve a pénzköltésre való hajlandóságukat is. Általában ezeket a tulajdonságokat kötik a brandek által legtöbbször választott színekhez:

Forrás: Shutterstock
  • Piros – merész, növeli az izgatottságot, az étvágyat, sürgető erővel bír és kiemeli a fontos részleteket
  • Narancssárga – barátságos, lelkesítő, vidám, magabiztosságot sugall és energiával tölt fel
  • Citromsárga – fiatalos, boldogságot és optimizmust sugárzó szín, mely serkenti az anyagcserét és vitalitással ajándékoz meg
  • Zöld – az egészséget, a növekedést, a békés, nyugalmas érzéseket és egyes esetekben a pénz erejét is szimbolizálhatja
  • Kék – bizalomkeltő, nyugtató szín, mely előmozdítja az új ötletek születését és a teljesítményt is növeli, viszont csökkenti az étvágyat, ezért önmagában kevés étteremlánc alkalmazza (ha mégis, leginkább azok, amelyek tenger gyümölcseit, esetleg desszertet kínálnak)
  • Lila – a luxust, a bölcsességet és a tekintélyt sugallja, beindítja a fantáziát, halványabb árnyalatai pedig nyugtatják a szemlélődőt
  • Szürke, fekete-fehér – kiegyensúlyozottságot, semlegességet, nyugalmat, illetve kifinomultságot és diplomatikus hozzáállást sugároz

„Csak napi egy kávé áráért a tiéd lehet!"

Ha a potenciális vásárló be tudja kalkulálni a termék vagy a szolgáltatás töredékárát a napi kiadásaiba, nem lesz annyira rémisztő számára kifizetni egy nagyobb összeget, hiszen már lesz viszonyítási alapja.

A FOMO-élmény

A Fear Of Missing Out, azaz a Félsz, Hogy Lemaradsz-jelenségre való alapozás a marketingesek egyik kedvenc taktikája. A józan gondolkodás kikapcsolása a céljuk olyan feliratok megjelenítésével, mint a „Már csak 15 termék maradt!" „5 óra 38 perc van hátra a kiárusítás végéig!" „Épp 327-en nézik ezt a terméket / 500 vásárló már a kosarába tette!", stb.

Forrás: Shutterstock

Trükkös számjegyek

A kutatások alapján a kedvezmény mértékét mindig a lehető legnagyobb számmal kell kifejezni. Például ha 10 dolláros akciót hirdetnek meg egy termékre, és az történetesen a teljes ár 20%-a, akkor egyértelműen az utóbbit érdemes kiírni. Emellett a 99-es végződésű árazás is elég szakállas trükknek számít, mégis, a mai napig beválik. Kimutatták továbbá, hogy ha a csökkentett összeget pirossal jelenítik meg, az meggyőzőbb a vásárlók számára, mint a fekete vagy más árnyalatok, főként férfiak esetében.

A nagyobb jobban megéri – vagy mégsem?

Ha többféle, mondjuk három kiszerelésben lehet megvenni egy bizonyos árucikket, pl. pattogatott kukoricát a moziban, a legnagyobb valószínűleg csak egy kicsivel lesz drágább, mint a közepes, illetve a mennyiséget tekintve sem lesz túl nagy a különbség a kettő között. Ezért természetesen legtöbben az óriás méret mellett döntenek majd, mit sem sejtve arról, hogy a közepes leginkább csak csaliként lett a menübe foglalva.

Drága gyártási folyamat = vonzóbb termék

Azok a termékek, melyek organikus alapanyagokból, fair trade, azaz méltányos kereskedelem útján, kézzel vagy hosszadalmas érleléssel készülnek, kívánatosabbak az átlagos vásárló számára, mint a futószalagon gyártott árucikkek, hiszen nagyobb értéket képviselnek azoknál. Épp ezért jelzik a gyártók jól látható matricákon, feliratokon, címkéken ezeket az információkat, melyek akkor is meggyőzőek, ha egyébként nem felső kategóriás termékről van szó.

A termékelhelyezés művészete

Nem véletlen, hogy a legtöbb üzlet rögtön a bejárat környékére helyezi a legszínesebb, legvonzóbb portékáit, hiszen ezáltal javítja a látogatók hangulatát és vásárlási kedvét is. Szinte mindenhol alkalmazzák továbbá a szemmagasságba való kihelyezést, illetve a pénztár környékére is gyakran költöztetnek bizonyos árucikkeket, melyek rendszerint az unatkozó sorban állók kosarában landolnak.

Forrás: Shutterstock

Egyet fizetsz, kettőt kapsz

Ez legtöbbször túl szép, hogy igaz legyen: ilyenkor általában egyetlen termék árába kalkulálják a másodikét vagy annak bizonyos százalékát, ezért, bár úgy tűnik, nagyon jó üzletet csinált a vevő, anyagilag csak a bolt járt jól.

A közösségbe vetett bizalom

„Imádom ezt a szőrtelenítő krémet, végre napokig sima a lábam!" Hajni

„Nem hittem el, de tényleg működik ez a fogfehérítő! Végre merek mosolyogni a szelfijeimen!" Tomi

Ugye, mennyivel meggyőzőbb így egy üzenet, mint úgy, hogy szimplán a gyártó cég rágja azt a szádba? Erre a módszerre támaszkodik az influenszermarketing is, hiszen egy általad hitelesnek tartott véleményvezér ajánlását sokkal könnyebben fogadod be, mint egy direkt hirdetést.

Nyitókép: Shutterstock

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.