Leleplezzük a reggeli szerepét a fogyásban

2019.02.12. 19:43

A dietetikusok évek óta azt hangoztatják, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése, főként, ha az ember célja a fogyás. Állítják, hogy ezzel az étkezéssel megelőzhető többek között, hogy a nap folyamán „szemetet” együnk. Nos, a Men's Health oldalán megjelent tanulmány ezt most megcáfolni látszik.

A kutatók 13 kontrollált csoportot vizsgáltak, és összehasonlították a reggelit nem fogyasztó és fogyasztó felnőttek súlyát. Nem találtak bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a reggeli elhagyása súlygyarapodáshoz vezethet, vagy hogy a reggeli elfogyasztása segít a fogyásban.

Két szakértő is elmondta álláspontját a reggeli és a fogyás közti összefüggés tükrében.

A reggeli elhagyása

Krista Varady egyetemi docens az Illinoisi Egyetemen:

A legújabb tanulmányok szerint a reggeli elhagyása és a böjtölés különböző formái segíthetnek a testsúly szabályozásában és az egészség javításában. Az időben korlátozott étkezés (TRE) az időszakos böjtölés egyik formája, amely lényegében a napi teljes kalóriamennyiség rövid időn belüli elfogyasztását jelenti.

A legújabb tanulmányok szerint a reggeli elhagyása segíthet a testsúly szabályozásában és az egészség javításábanForrás: Shutterstock

Egy közelmúltban történt vizsgálat során az elhízott férfiak és nők három hónapon át csak 10:00 és 18:00 között ettek, mely során naponta 341 kalóriával kevesebbet vittek be a szervezetükbe, a testtömegük 3 százalékát veszítették el, és a szisztolés vérnyomásuk is csökkent.

A böjt minden formája elősegíti az autofágia (a sejtek önemésztése) nevű folyamatot, ami segíthet a teljes testfunkció javításában.

Ez akkor is így fog működni, ha eltolod ezt az étkezési időablakot (11:00–19:00 vagy 12:00–20:00). Csak ne tedd túl későre a „kezdést”, mert inzulinrezisztenssé válsz (azaz az élelmiszer nagyobb vércukorcsúcsokat okoz majd a szervezetedben), ahogy halad a nap.

A reggeli fontossága  

Mark Pereira, a Minnesotai Egyetem epidemiológiai egyetemi docense:

Pereira kutatócsoportja 2013-ban több ezer ember adatait elemezte, akiknek étkezési szokásait és egészségi állapotát 18 éven át nyomon követték. A napi rendszeres reggeli fogyasztás védelmet nyújtott az elhízással, a magas vérnyomással és a cukorbetegséggel szemben. Ez természetesen nem bizonyítja, hogy a reggeli kihagyása a fentiekhez vezet, de például a reggeli elhagyása vércukorszint-csökkenést okozhat, ami növeli az éhségérzetet, így pedig többet ehetünk napközben, sőt, éjszakai torkoskodást vagy épp egészségtelenebb ételek fogyasztását is eredményezheti.

A reggeli elhagyása vércukorszint-csökkenést okozhat, ami növeli az éhségérzetetForrás: Shutterstock

Nem mindegy, hogy mit reggelizel

Az alacsony minőségű, finomított gabonával készült vagy cukros reggeli után néhány órával drasztikusan csökken a vércukorszint. A cél a rostban, lassú felszívódású szénhidrátban és a megfelelő mennyiségű zsírokban, fehérjékben gazdag reggeli lenne. Ilyen például a zabpehely tejjel, áfonyával és dióval.

Látszik tehát, hogy a reggeli nem egy mágikus étkezés, ha akarsz, eszel, ha nem akarsz, nem eszel. De sokak számára a reggeli az, ami a nap további részében történő egészségesebb étkezés zálogául szolgál.

egészségfogyókúrafogyásétkezésreggeli