„Nem akarok egyedül aludni!” – Ezt üzeni, ha egy iskolás gyerek a szülők ágyába kéredzkedik

Sok szülő megdöbbenve tapasztalja, hogy még a 6-10 évesek is gyakran vágynak vissza a biztonságos, meleg szülői ágyba. De vajon természetes az együttalvás ebben a korban? El kell fogadni, vagy finoman terelni kell őket az önállóság felé?
Az együttalvás előnyei és hátrányai ebben a korban már nemcsak a szeretetről szólnak, hanem komoly nevelési kérdéseket is felvetnek.
Bár az együtt alvás önmagában nem okoz viselkedési problémákat, ha közben romlik a gyermek alvásminősége, az hosszabb távon növelheti a szorongás vagy figyelemzavar kockázatát. Kutatások szerint az alvási nehézségek és a viselkedési problémák egymást erősítik. Ebben a folyamatban a gyermekek tükörneuronjai is fontos szerepet játszanak: ezek az idegsejtek lehetővé teszik, hogy átvegyék a környezetükben tapasztalt érzelmeket, például a szülők nyugtalanságát alvás közben, ami befolyásolhatja saját alvási ritmusukat és érzelmi állapotukat.
Egy kisiskolás már képes lenne önállóan aludni, és ha ez rendszeresen nem történik meg, a szülők azt közvetítik: „nem hisszük, hogy képes vagy rá.” Ráadásul, ha az együttalvás nem a gyerek kezdeményezése, hanem a szülőé (például válás, magány vagy szorongás miatt), az a gyerek vállára felnőtt felelősséget pakolhat.
Az iskolás évek kezdetével új kihívásokkal szembesülnek a gyerekek: iskolai elvárások, társas kapcsolatok bonyolódása, szorongás az ismeretlentől. Mindez gyakran éjjel ütközik ki. A szülői közelség ilyenkor nemcsak kényelmes, hanem valódi menedék. Egy biztonságos „töltőállomás”, ahol a gyerek újraértelmezheti a világát. Nem mellesleg: egy érzelmileg érzékenyebb, álmodósabb, vagy nehezebben elalvó gyerek sokkal inkább igényli a testi közelséget – akár nyolcévesen is.
Ha úgy érzed, eljött az idő a különalvásra, ne hirtelen változtass. A cél nem a „kitoloncolás”, hanem a fokozatos leválás. Segíthet egy új, saját ágynemű, egy esti rituálé, vagy ha néhány estét még a szülő is a gyerekszobában tölt. Fontos, hogy az üzenet ne az legyen: „el kell menned”, hanem: „hiszünk benned, menni fog!”
Ha egy kisiskolás még mindig a szülők ágyát választja, az nem a „rossz nevelés” jele. Az viszont már intő jel lehet, ha ez állandósul, és a gyerek máshogy nem is hajlandó aludni. Ilyenkor érdemes egy picit a felszín alá nézni. Van-e valami, ami napközben nyomasztja? Előfordult-e félelemkeltő élmény? Fontos, hogy a szülő ne csak testileg, de lelkileg is „ott legyen”.
Az együttalvás időszakosan teljesen rendben van, főleg, ha egy átmeneti életszakaszról vagy érzelmi viharokról van szó. De az iskolás gyerekek egyik legfontosabb „feladata” az önállóság megtapasztalása – és ez éjszaka kezdődik. A legnagyobb szeretet néha nem az, ha magunkhoz öleljük, hanem ha biztatjuk: „Meg tudod csinálni. Egyedül is.” És ettől ő is, mi is egy kicsit jobban alszunk majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.