balesetmegelőzés gyerekülés baleset biztonsági öv közlekedésbiztonság autó
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Egy hároméves kislánynak letörik a foga, és dől a vér a szájából, egy tízhónapos kisfiú az első ülésre röpül, egy harmadik baba, egy öthónapos csecsemő pedig két sávot is repül, és koponyatörést szenved az ütközéskor - mindezek azért, mert a szülők nem kötötték be őket megfelelően a gyerekülésben. Pedig egyetlen gondoskodó perc és megmented a gyereked életét - hát nem megéri?

Néhány napja Budapesten egy villamossal ütköző személyautóból repült ki egy öthónapos csecsemő. A balesetben a hátsó ülésen, a baba mellett ülő bátyja is megsérült. A nagyobbik fiú enyhe sérülésekkel megúszta az ütközést, az öthónapos babának viszont a koponyája is eltört, és még szerencse, hogy nem történt nagyobb baj, hiszen a csecsemő két sávot repült, mielőtt földet ért - olvasható a Borson. A gyerekek vélhetően nem voltak bekötve. Ha ez így van, akkor a szülőket kiskorú veszélyeztetése miatt is felelősségre vonhatják.

Thinkstock
Thinkstock

A Life.hu több anyukát és apukát talált, akiknél előfordult kisebb-nagyobb baleset a megfelelő biztonsági intézkedések hiánya miatt.

Velem történt

Tünde, 30 éves tanítónő, két kislány édesanyja, azóta ügyel a nagyon precíz rögzítésre, amióta egy baleset ráijesztett: "Egy vidéki városban élünk, viszonylag enyhe a forgalom, és alig 1 kilométeres utat terveztem. Az akkor 9 hónapos kislányomat beraktam a gyerekülésébe, pedig tudtam, a párom azt nem rögzítette - rendszerint a nagyobb autót használjuk a gyerekek utaztatására, de azzal aznap a párom közlekedett. Szóval a kicsit beraktam az ülésbe, be is kötöttem, mintha az védene bármit rajta, a hároméves nagyobb meg csak beült hátra. Őt nem kötöttem be. Tényleg nagyon rövid távban gondolkodtam. Aztán egy sárgából pirosba váltó lámpánál tétováztam, menjek vagy csússzak át a lámpa alatt, amikor a hátulról jövő autó azt hitte, nem állok meg, sőt, hogy nemcsak én, de még ő is átér a piroson. Nem mentünk gyorsan, és ő olyan 25-30 km-es sebességgel szaladt belénk. Az egyetlen, amit érzékeltem azonnal, az a gyerekülés tompa zuhanása volt, ahogy a kicsi az üléssel együtt a fejtámlámnak, majd az ülések közé zuhant, a másik, a nagyobbik gyerek repülése. Az ajtómerevítő tartóoszlopnak csapódott az arca. Nem történt nagy baj ugyan, a kicsinek lehorzsolódott a homloka, és megdagadt a bal kezecskéje, a nagyobbik lányomnak letörött egy foga és nagyon vérzett a szája, de hogy ennyivel megúsztuk, azt tudom, csak a szerencsének köszönhetem.

A szerencsét emlegeti István is, aki a tíz házzal arrébb lévő nagymamához szaladt át, a gyerekülésbe be nem kötött gyerekkel: "Olyan negyvennel mehettem, amikor egy kutya ugrott ki elém, én vészfékeztem, a tízhónapos fiam meg kirepült az ülésből, és bezuhant a két első ülés közé. A szeme és az orra sérült meg a behúzott, ágaskodó kézifék miatt."

Anikó rögzítette a gyerekülést, és be is kötötte hároméves kisfiát, de a használt, már a negyedik gyerek által nyűtt gyerekülés övét a kicsi valahogy kipattintotta, kibújt a hevederből és az anyuka csak akkor vette észre, hogy a gyerek nem ül az ülésben, amikor megérkeztek - szerencsére balesetmentesen, a házukhoz: "Azt hittem, megáll a szívverésem, amikor megláttam, hogy Bálint a hátam mögött toporog. Nem néztem addig hátra, én azt hittem, békésen alszik a gyerek. Még aznap új gyerekülést vettem."

Ne csak "rendőrpozitív" legyen a rögzítés!

A kitartó balesetmegelőző kampányoknak köszönhetően egyre több szülő tartja fontosnak megfelelő módon rögzíteni a gyereküléseket az autóban, és egyre több szülő érzi a felelősségét abban, hogy ne csupán "rendőrpozitív" módon, vagyis ne csak a rendőri szemnek szólóan kösse be a gyereket, hanem úgy, ahogy az a gyerek valódi biztonságát garantálja.

A "rendőrpozitív" rögzítés során a szülő a gyereket ugyan beköti a gyerekülésbe, de a gyerekülés rosszul, gyengén vagy egyáltalán nincs rögzítve. Rengeteg sérülés fakad ebből a látszólagós bekötésből, hiszen az ülés már egészen kicsi fékezésnél is előre dőlhet, koccanásnál vagy súlyos ütközésnél pedig katapultként röpíti ki a gyereket az autóból. Hatalmas tévedés azt gondolni, hogy repülés, majd landolás közben a gyerekülés megvédi a kicsi testét a durva sérülésektől. Az ülés csak megfelelő módon rögzítve segít, de akkor a gyerek élete is múlhat azon, hogy tisztességesen helyezték-e el az ülést az autóban és gyereket az ülésben - vagy sem.

Thinkstock
Thinkstock

Beszédes statisztikai adatok

2008-as KSH adatok szerint a halálos közlekedési balesetet elszenvedők közül a sofőrök fele, az első ülésen ülők fele, valamint a hátsó ülésen ülők háromnegyede nem volt bekötve. A hátsó ülésen ülő gyerekek sem!

A Life.hu dr. Kassai Tamást, a Péterfy Sándor utcai kórház és baleseti központ gyermek-traumatológia főorvosát kérdezte az autóbalesetet szenvedett gyerekek tipikus sérüléseiről, tapasztalatairól.

Háromszáz métert se guruljunk gyerekülés nélkül!

"Szerencsére egyre ritkább az olyan jellegű baleset, ahol a baba vagy a gyerek súlyos sérüléseit, esetleg halálát a gyerekülésbe (gyermekbiztonsági rendszerbe) való rögzítés hiánya okozza. De azért még mindig akad ilyen, és egy gyerekhalál is sok, főleg, ha azt nézzük, hogy az életben maradás egyetlen gondoskodó percen múlt csupán. Azon a felelősségen alapuló döntésen, hogy nemcsak beteszem a gyereket, de be is kötöm, akkor is, ha csak 300 métert gurulunk az autóval.

A rosszul rögzített gyerekülés vagy a gyerekülésből kirepülő gyerek jellemzően súlyos gerinc- és koponyasérüléseket szenved. Vagyis a be nem kötött gyerekek nagyon súlyos, maradandó károkat okozó, sok esetben az életét is követelő sérüléseket szenvedhetnek, viszonylag enyhébb ütközésnél is, míg a megfelelő módon elhelyezett ülésben rögzített gyerekek túlélhetnek olyan baleseteket is, ahol akár 200 km/h sebességgel ütköznek az autók.

Gyakorló mentőorvosként láttam olyan, a feje tetején álló, brutálisan összetört autót, ahol a hátsó ülésen a gyerekek, mint a szőlő fürtjei csüngtek fejjel lefelé, de az öv megtartotta őket, az ülés pedig védte őket a halálos sérülésektől. És láttam autóból kirepült, a gyereküléstől méterekre heverő összetört kicsit is... és tudom, az az ülés nem volt a helyén, nem volt rögzítve, a gyerek nem volt bekötve!"

A szakértő szerint jó lenne tudatosítani az emberekben, hogy a gyerekülés használata a baleset-megelőzések alapszintjéhez tartozik, ahogy a kerékpározásnál a bukósisak, a bútoroknál, éles sarkoknál az élvédő, a konnektoroknál a biztonsági dugó. Passzív védelem, és azt jelenti, a szülő objektíven méri fel a környezetben (a gyermek környezetében) lévő veszélyforrásokat, és bár tudja, lehetetlen mindegyiket elkerülni (sokat nem is lehet), azért a biztonságtechnikai eszközök segítségével féltő gonddal készül fel az esetleges balesetekből származó sérülések enyhítésére.

A kerékpározó, görkorizó gyerek el fog esni, megsérülhet a könyöke, térde, akár az arca is, de ha van könyök- és térdvédő, ha a szülő nem sajnálja a pénzt bukósisakra, akkor nagy valószínűséggel nem lesz baj a viszonylag nagy zuhanásokból sem. Ugyanez a helyzet a gyereküléssel, passzív védelmi eszköz, és csak a szülő felelősségén múlik annak helyes, a gyermek épségét, életét védő használata.

Thinkstock
Thinkstock

Ne a kényelem legyen a legfontosabb

A kicsit nagyobb, a magasítókon helyet foglaló gyerekeket is óvatosan, gondosan kell rögzíteni. Náluk a rossz övbeállítás okozhat súlyos sérüléseket. A magasan megfeszülő öv ütközésnél megfojthatja a gyereket, a rosszul, rossz helyen rögzített öv mellkasi, hasi sérüléseket okozhat.

A kiskamaszok sincsenek biztonságban, ha a szülő nem ügyel arra, hogy a biztonsági övet jól használja a gyerek. Sokszor "bekötik" ugyan magukat, de nem szeretnek a szoros öv alatt lapulni. Meglazítják, hogy fel tudják húzni a térdüket, hogy el tudjanak oldalra fordulni, vagy hogy kényelmesen aludjanak. Baleset esetén náluk is rendkívül súlyos mellkasi, hasi sérüléseket okoz a laza, rosszul beállított biztonsági öv.

Ma már néhány csúcsmodell autóba beépítenek olyan biztonsági övet, amely a helyben tartás, a rögzítés mellett formatervezett, az öv formáját követő légzsákként (légpárnaként) viselkedik, és védi a kicsi bordáit és hasi szerveit a nagy "feszítéstől", de az, hogy minden gyereket szállító autóba jelen legyen ilyen plusz védelem az ma még szinte elképzelhetetlen.

Érdekes információ lehet és erősíti a gyermekülések használatának fontosságát, hogy balesetek után a protokoll szerint mentéstechnikai eszköznek minősül a gyerekülés. Ez azt jelenti, hogy ha a balesetet szenvedett gyermek állapota (légzési problémák vagy súlyos vérzés) más megoldást nem kíván, és a körülmények ezt lehetővé teszik, akkor a picit az üléssel együtt kell kiemelni az autóból, az ugyanis kialakításának köszönhetően megfelelő támaszt adhat akár gerinc- vagy nyaksérülés esetén is.

Tudtad?

3 évnél fiatalabb gyermeket csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szabad szállítani.

A gépkocsiban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket a testsúlyához igazodó, kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A testsúlynak megfelelő jelöléseket feltüntetik a gyereküléseken is, a következő csoportba sorolás szerint:

0 súlycsoport: 10 kg testsúly alatt
0+ súlycsoport: 13 kg testúly alatt
I. súlycsoport: 9-18 kg testsúlyig
II. súlycsoport: 15-25 kg testsúlyig
III. súlycsoport: 22-25 kg testsúlyig

Első ülésen utazhat a gyermek:

A gépkocsi első üléséhez gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban -, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

Első ülésben nem utazhat a gyermek:

Nem szállítható az első ülésen harmadik életévét betöltött, 150 cm-nél alacsonyabb testmagasságú gyerek, még gyerekülésben sem.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.