Alvás és alvásfázisok – ekkor alszol a legmélyebben

Forrás: Shutterstock -
REM sedacur2019 fázis alvás éjszaka álom
Az alvás mennyisége és dinamikája életkoronként változik. Míg egy kisbaba alvásigénye akár 15–17 óra is lehet, addig egy felnőtt szervezet általában 6–8 óra alvással is beéri. De mi történik közvetlenül az elalvás után, majd ezt követően? És mi történik akkor, ha valaki nem képes a nyugodt, pihentető alvásra?

Az alvás 90–120 perces alvásciklusokból épül fel, melyek négyszer-ötször ismétlődnek az éjszaka folyamán. Két típust különböztetünk meg: az NREM-et (szemmozgás nélküli alvást) és a REM-et (gyors szemmozgásos alvás). Az éjszaka előrehaladtával a NREM alvás hossza egyre csökken, míg a REM fokozatosan nő.

Alvás közben dolgozza fel és rendszerezi az agy az aznap tanultakat, és ekkor kerülnek helyükre az érzelmi benyomások is Forrás: Shutterstock

Az alvás öt fázisa

Az első NREM fázis átmeneti állapot az alvás és az ébrenlét között. Az agyhullámok aktivitása ugyan lelassul ebben a fázisban, az izmok tónusa azonban még az éber állapothoz hasonló. A második NREM fázisában még tovább lassulnak az agyi aktivitások, csökken a szívritmus. A harmadik NREM fázisban még tovább lassulnak az agyhullámok és csökken a vérnyomás is. Az izmok elernyednek. A negyedik NREM fázisát nevezzük az úgynevezett mélyalvás fázisának: ilyenkor a legnehezebb felébreszteni valakit, és ebben a fázisban a legpihentetőbb az alvás. Az idegrendszer aktivitása ekkor már minimális, a légzés lelassult, a végtagizmok elernyedtek. A negyedik NREM fázist az úgynevezett REM-fázis követi, ekkor felerősödik az agyi aktivitás, álmodni kezdünk. A vázizomzat teljesen mozgásképtelenné válik. Jó tudni, hogy az alvásfázisok menetrendszerű pontossággal, mindig ugyanabban a sorrendben követik egymást, így az első fázist a második követi, majd a harmadik és negyedik fázisba kerülünk, innen pedig visszafelé ismét a harmadikba, másodikba, majd az eső fázist a REM-fázis követi. Ez a folyamat pedig többször, akár ötször-hatszor megismétlődik egy éjszaka során.

Miért fontos a minőségi, pihentető alvás?

Alvás közben megemelkedik a növekedési hormon szintje, és sokszorosára nő a melatonin hormon szintje is. Alvás közben dolgozza fel és rendszerezi az agy az aznap tanultakat, és ekkor kerülnek helyükre az érzelmi benyomások is. Egy pihentető alvás után energikusan ébredünk, koncentráltak vagyunk, jól teljesítünk a napi feladatokban.

Egy pihentető alvás után energikusan ébredünk, koncentráltak vagyunk, jól teljesítünk a napi feladatokban Forrás: Shutterstock

Tippek a jó alvásért

Ha igazán jót szeretnél aludni, érdemes lefekvés előtt alaposan kiszellőztetni a helyiséget, és rendezett körülmények között nyugovóra térni. Számos kísérlet bebizonyította már, hogy a friss levegő és a rendezett környezet hatással van az éjszakai alvásminőségünkre. Jó, ha az elalvás előtti órákban száműzöd a tévé, a számítógép képernyőit és a mobiltelefonod kijelzőjét. Az úgynevezett „elektromos szmog” ugyanis nem tesz jót az éjszakai pihenésnek. Lefekvés előtt menj ki a mosdóba, hiszen nincs annál kellemetlenebb dolog, mint az éjszaka közepén arra ébredni, hogy hív a természet...

Mi történik akkor, ha valaki nem tud aludni?

Az átmeneti alvászavar sokakat – és nem csak az idősebb korosztályt – érintő probléma. Aki számára nem ismeretlen ez a fogalom, jól tudja, az alváshiánynak milyen káros hatásai lehetnek a hétköznapokra nézve. Ilyenkor ugyanis csökken a nappali koncentrálóképesség, nehezebben tanulunk, fáradékonyabbak leszünk, emiatt többet is hibázunk, például vezetés közben, a munkahelyen vagy éppen az iskolában. Az immunrendszer teljes legyengüléséhez, ezáltal a betegségekre való hajlam fokozódásához vezethet a tartósan, hosszabb időn át fennálló álmatlanság. Fordulj mielőbb orvoshoz, ha úgy érzed, te is ettől szenvedsz!

Szezonális depresszió – tényleg létezik?http://www.life.hu/drlife/20190131-szezonalis-depresszio-es-forditott-szezonalis-depresszio.htmlA tartós lehangoltság, más néven depresszió fogalmát szinte mindenki ismeri, még azok is, akiket szerencsésen mindeddig elkerült ez a megbetegedés. Ám depresszió és depresszió között is van különbség, épp ahogyan a kiváltó okok is sokfélék lehetnek. De ki gondolná, hogy a depresszió egy bizonyos fajtájában még az évszakok váltakozása is szerepet játszhat. Ez nem más, mint a szezonális depresszió, amiről – bár sokakat érint – talán mégsem beszélünk eleget. Dr. LifeOrigoOrrgondok – Avagy az orr szerepe a felső légúti fertőzésekkel szembenhttp://www.life.hu/drlife/20190131-az-orrnyalkahartya-szerepe-az-egeszsegmegorzesben.htmlAz orr nem csupán a külvilág ingereinek érzékelésében, de az egészségmegőrzésben is fontos szerepet játszik, mégsem tulajdonítunk neki túl nagy jelentőséget. Legtöbbször csak akkor veszünk tudomást a létezéséről, ha valamilyen oknál fogva zavar támad a működésében, például megbetegszünk, és az orrdugulás következtében a légzésünk nehezítetté válik. De vajon mitől történhet meg mindez, és hogyan állíthatjuk helyre a megszokott rendet? Dr. LifeOrigoA fájdalomküszöb legendája: hitek, tévhitekhttp://www.life.hu/drlife/20181019-mindent-a-fajdalomkuszobrol.htmlMilliószor hallottuk már, hogy kinek hol van a fájdalomküszöbe, hogy a férfiaké alacsonyabb, míg a nőké magasabb. De vajon mit is jelent pontosan az, hogy fájdalomküszöb? És mi igaz a közszájon forgó megállapításokból? Íme, az igazság! Dr. LifeOrigoÍgy mondd el otthon, ha kiderült: intim fertőzésed vanhttp://www.life.hu/drlife/20181017-igy-vallj-szint-ha-intim-fertozesed-van.htmlSzúr, fáj, viszket, éget? Érzed, hogy valami stimmel odalent? A legjobb, amit tehetsz, hogy orvoshoz fordulsz, aki megállapítja, hogy pontosan mi a baj, és célzott kezelést javasol. Kézbe veszed a recepteket, megfogadod a jó tanácsokat és elindulsz haza. És azon töprengsz, hogyan fogja mindezt fogadni a párod... Dr. LifeOrigoKalandozás intim tájakon: így vigyázz a higiéniádra!http://www.life.hu/drlife/20181005-intim-higienia-megorzese.htmlAz intim higiénia rendkívül fontos mind a férfiak, mind a nők esetében. Az ápoltsághoz és a tisztasághoz az intim testrészek napi gondozása is hozzátartozik. De mit tegyünk és mit ne, hogy minden rendben legyen odalent? Eláruljuk! Dr. LifeOrigoBugyi-kérdés: vele vagy nélküle?http://www.life.hu/drlife/20181005-elet-bugyiban-vagy-bugyi-nelkul.htmlAz utóbbi években számos hollywoodi sztár jelent meg különböző vörös szőnyeges eseményeken bugyi nélkül, illetve igazán emlékezetes néhány olyan film is, ahol a női főhős alsónemű nélkül szerepelt az egyes jelenetekben. Sokan állítják, hogy bugyi nélkül szebb az élet, sőt egyesek egyenesen azt vallják, hogy egészségesebb is. Utánajártunk az igazságnak! Dr. LifeOrigo

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.