A lélek pokoljárása: jókislány vagy szörnyeteg?

film Natalie Portman mozi szórakozás program
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Darren Aronofsky rendező szerint filmje ugyan egy Hattyúk tavát táncoló törékeny balerináról szól, mégis klasszikus farkasember-történet. Fekete hattyú, kritika.

Hisz egy klasszikus farkasember-történet nem szól másról, mint az emberi testbe zárt szörnyetegről, ha úgy tetszik, a személyiség - kitörni készülő - sötét oldaláról, ily módon pedig sokkal fontosabb összetevője a lelki pokoljárás, mint a véres - és külsődleges - részletek. Egy klasszikus farkasember-történet legfőbb helyszíne a főhős elméje, és nincs ez másképp a Fekete hattyúban sem.

Szerinted melyik volt 2010 legjobb filmje?



Forrás: AFP
Forrás: AFP


Persze senki ne keressen ebben a filmben vonító farkasembereket a vásznon, nem is illenének ilyen durva szörnyek egy végtelenül törékeny, a világban riadt gátlásossággal mozgó balerinához. A Fekete hattyú főhőse Nina (Natalie Portman hátborzongató alakításában), a mindig tökéletességre törekvő táncosnő, aki azonban nem tud felnőni, kétszeresen sem. Egyrészt, mint személyiség: az őt aranykalitkába záró anyja mellett örök jókislány-létre van kárhoztatva, nem teljesedhet ki sem nőként, sem a szabadságát megélni képes felnőttként.

Forrás: AFP
Forrás: AFP



Másrészt, mint balett-táncos: megkapja élete álomfőszerepét a Hattyúk tavában, de úgy tűnik, nem képes felnőni az előtte álló feladathoz - hiába tökéletes minden mozdulata, ha pont az a varázs és élettapasztalat hiányzik belőle, ami a felszabadultsághoz és csábításhoz szükséges. Így pedig nem tudja eltáncolni a kettős szerep sötét oldalát: a naiv és ártatlan Fehér hattyú mellett annak gonosz és érzéki ellenpárját, a Fekete hattyút. Nina azonban elkezd egyre mélyebbre merülni önmagában, elkezdi egyre éhesebben felfedezni az őt körülvevő világot - és felébreszti a benne is ott rejlő sötét ént, ami egyre súlyosabb következményekkel jár.


Forrás: AFP
Forrás: AFP



Mint látható, Darren Aronofskynak nem volt szüksége farkasokra: kiváló metaforát kínált története elmeséléséhez a balettirodalom is, az egyazon táncos által megformált fehér és fekete hattyúval. Aronofsky és az operatőr Matthew Libatique a fekete és fehér színek szimbolikáját a végsőkig ki is aknázza a film látványvilágában, a megkettőződő, sőt megsokszorozódó személyiségekre pedig az újra és újra megjelenő tükrökkel-tükörjátékokkal játszanak rá.


Forrás: AFP
Forrás: AFP



Sokrétegű és gazdag metaforaháló épül fel a filmben: a cselekmény motívumai, a képek színei és tükröződései, Csajkovszkij klasszikus zenéjének a filmhez (zseniálisan) adaptált dallamai, de még a (az egytől egyig utólag torzított hattyúhangokból alkotott) zörejek is egy végtelenül tudatos és komplex műalkotás részeit képezik.


Forrás: AFP
Forrás: AFP



Az alkotás időbeli szerkesztése is nagyon kitalált: a film kevésbé eseménydús első felében felépül egy világ, kialakulnak viszonyok, hogy aztán a második felében a Fekete hattyú olyan táncba vigyen minket, olyan érzelmi hullámvasútra ültessen, hogy csak elvarázsolva bámulunk, miközben majd' megszakad a szívünk.

Nézd meg a film előzetesét!




Kiknek ajánljuk?

- az összetett, sokrétű műalkotások kedvelőinek
- akik érdeklődnek a lelki folyamatok, pszichés problémák ábrázolása iránt
- akik szeretik, ha egy film felkavarja az érzelmeiket

Kiknek nem ajánljuk?

- akiket kiborítanak az ijesztgetős filmes effektek
- akik nem kíváncsiak egy szexjelenetre Natalie Portman és Mila Kunis között
- akik valami könnyedre vágynak

Barátkozz a Life.hu-val az iWiWen és a Facebookon is!



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.