18 speciális érdekesség Alfred Hitchcockról

film mozi szórakozás program Alfred Hitchcock thriller
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A thriller mestere félt a tojásoktól és már az ötvenes években 3D-ben forgatott, az Oscar-díjat pedig sohasem nyerte el rendezőként. A mozikban játszott életrajzi filmje kapcsán a Life.hu összegyűjtött egy csokorra való érdekességet Alfred Hitchcockról. 

1. Annak ellenére, hogy mindig a korszak legnagyobb sztárjaival forgathatott, nem tartotta sokra a színészeket, csupán szükséges kellékeknek tekintette őket az általa pontosan elképzelt filmjei megvalósításához. Egy hírhedt interjújában azt nyilatkozta, hogy a rendezőnek úgy kell bánnia a színészekkel, mint egy csordányi marhával.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

2. Filmes karrierje kezdetén, az 1920-as évek elején főcímeket és szöveges inzerteket rajzolt némafilmek számára, majd egy rendező betegsége adott neki lehetőséget arra, hogy kipróbálja magát ezen a téren is.

3. Szinte minden általa rendezett filmben feltűnt egy-egy villanás, úgynevezett 'kameószerep' erejéig. Ahol a körülmények ezt látszólag lehetetlenné tették, ott is megoldotta: a végig tengeren játszódó Mentőcsónakban egy vízben lebegő újság hirdetésében szerepel; az egyetlen szobában, (látszólag) vágás nélkül lezajló A kötél pedig az ablakon át, egy utcai neon formájában mutatja a sziluettjét.

4. Már egészen fiatalon feladta a kilókkal folytatott reménytelen küzdelmét, és a túlsúlyától folyamatosan szenvedve gátlásos volt a nőkkel szemben. Talán nem véletlen, hogy a filmjeit pszichológiai szempontból elemzők szerint az alkotásai tele vannak elfojtott szexuális frusztrációkkal.

5. A legkövérebb időszakaiban 150 kiló körüli volt a súlya.

6. A magánéletben és a forgatásokon is mindig úriemberként öltözködött, a fekete öltönyös-nyakkendős megjelenés a védjegyévé vált.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

7. Két súlyos fóbiája volt: félt a rendőröktől és a tojásoktól.

8. A híres újhullámos francia filmrendező, Francois Truffaut (Négyszáz csapás, Jules és Jim) akkora rajongója volt Hitchcocknak, hogy egy hosszú interjúsorozatot is készített vele, amely végül 1966-ban könyv formájában is megjelent.

9. Ő minden idők leghíresebb és legnagyobb hatású olyan filmrendezője, aki sohasem nyerte el a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat (noha ötször is jelölték rá).

10. Talán épp ezért volt ő az, aki minden idők legrövidebb köszönőbeszédét mondta, amikor pályája vége felé tiszteletbeli életmű-Oscart kapott: "Köszönöm."

11. Noha a világ leghíresebb színésznői forogtak egyfolytában körülötte, mindvégig hűséges maradt a karrierje kezdetén megismert és elvett feleségéhez, Almához.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Hitchcock feleségével és lányával

12. Utált eredeti helyszíneken forgatni, sokkal jobban szerette a stúdiókat és az épített díszleteket, ahol minden összetevőt a kontrollja alatt tarthatott.

13. Már ő is forgatott három dimenziós filmet: az ötvenes években a stúdiók elkezdtek kísérletezni a polarizált szemüveges 3D-technikával, az újdonságokra fogékony Hitchcock pedig örömmel forgatta le ilyen módon a Gyilkosság telefonhívásra című filmjét. Azonban mire a bemutató ideje eljött, az akkori 3D-láz leáldozott, így a film hagyományos formátumban került a mozikba.

14. Az angol királynő lovaggá ütötte érdemei elismeréséül 1979-ben.

15. Az Angliában készült filmjeiben jórészt barna hajú színésznőket szerepeltetett, Amerikába költözve tért át a jellegzetes szőke hősnőkre.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A rendezőt ábrázoló freskó Hollywoodban

16. Az egyik kedvenc színésznője Grace Kelly volt, a tipikus "Hitchcock-szőke" megtestesítője. Nagyon sajnálta, amikor Kelly a színészet helyett inkább a monacói hercegnőséget választotta, és többször próbálta visszacsábítani őt a kamerák elé.

17. A Szédülés című filmjében ő alkalmazta először azt az effektet, amely azóta közkeletű kifejezője lett annak a hatásnak, amikor a képen mutatott szereplőt "beszippantja" a külvilág: ezt a zoomolás és a kameramozgás ellentétes irányú alkalmazásával érte el (azaz közelítő kamera és kifelé zoomolás egyszerre, avagy rázoomolás, miközben a kamera távolodik).

18. 1923-ban rendezte az első filmjét, 1976-ban az utolsót: a több mint ötvenéves pályafutása átnyúlt a 20. századi filmtörténet szinte összes jelentős korszakán, miközben mindig friss és egyedi tudott maradni.

Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is!




Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.