10 magyar film a '80-as évekből, amit látnod kell

film filmművészet mozi szórakozás
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A Life.hu sorozatában a magyar mozi évtizedein barangolunk végig, havonta bemutatva egy-egy időszakból a legfontosabbnak tartott és kedvenc filmjeinket. A nyolcvanas évek egy korszak végét jelentette a magyar történelemben és a filmtörténetben is, és oly sok kiváló filmet eredményezett, hogy alig bírtuk a listánkat tízesre szűkíteni.

1. Megáll az idő (1981)

"A szar is le van szarva!" - fogalmazza meg a hatvanas években játszódó Megáll az idő egyik szereplője a korabeli magyar életérzést, amely egyáltalán nem olyan romantikusan lázadó, mint ugyanez az évtized Nyugaton. A film kamasz hőseinek életét az '56-os forradalom határozza meg utólag is: emigráció, börtön, reménytelen politikai helyzet zilálja szét a családokat és sorsokat. A felnövő srácok pedig örökké emlékezetes jelenetekben csak azért is lázadnak és romantikáznak - hiába próbálja meg ezt lehetetlenné tenni az őket körülvevő közeg.

2. Mephisto (1981)

Máig az egyetlen magyar Oscar-díjas nagyjátékfilm Szabó István alkotása, amelyet a legjobb külföldi film kategóriájában hirdetett ki győztesként 1982-ben az Amerikai Filmakadémia. A Klaus Mann regényéből készült film a náci Németország ünnepelt színésze sorsának drámáját mutatja be: mennyire maradhat független a művészet a politikától? Honnantól válik valaki a rendszer lekötelezettjévé? Eladhatja-e az művész a lelkét az alkotás érdekében? A nagyszabású, lenyűgöző alkotás újranézésének különös aktualitást ad a rendező azóta nyilvánosságra került ügynökügye is.

3. Dögkeselyű (1982)

A magyar Taxisofőr, Cserhalmi György elképesztően menő ebben a budapesti utcákon játszódó bűnfilmben, ahol Zsigulikkal produkálják minden idők azóta is legjobb magyar filmes autós üldözését. A Dögkeselyű bebizonyította, hogy készülhet jó "noir" Magyarországon is - sikeres követői mégse nagyon akadtak azóta se.

4. Napló gyermekeimnek (1982)

Mészáros Márta sokszoros fesztiváldíjas alkotása a rendezőnő önéletrajzi trilógiájának első darabja (a másik kettő: Napló szerelmeimnek és Napló apámnak, anyámnak). Kislány főhőse csonka családjával Sztálin halála után tér haza Magyarországra a Szovjetunióbeli kényszerű "emigrációból". A megváltozott körülmények között az életük is gyökeresen megváltozik, mi pedig ezt különleges nézőpontból, elképesztően erős színészi alakítások révén követhetjük végig.

5. Eszkimó asszony fázik (1983)

A nyolcvanas évek egyben a magyar "underground" és alternatív zenekarok színrelépésnek időszaka is, ez a speciális ellen- és szubkultúra pedig beszivárgott a mozifilmekbe is, főleg az ún. "új érzékenység" alkotóinak munkáiba. Közülük azért választottuk az Eszkimó asszony fázikot, hogy ezzel is emlékezzünk a nemrégiben elhunyt rendezőre, Xantus Jánosra - és mert ennek főszereplője az a Méhes Marietta, aki az említett színtér első számú dívájának számított.


6. Egészséges erotika (1985)

A szocializmus mindennapjainak kisszerűségét a magyar film mindig is a szatíra eszközeivel tudta leginkább megmutatni és kifigurázni, ezen a téren pedig Tímár Péter formailag is újat tudott mutatni az első rendezésével: elharapott végű mondatok, visszafelé felvett mozgású szereplők teszik emlékezetessé a ládagyár női öltözőjébe titokban felszerelt ipari kamerák történetét.

7. Macskafogó (1986)

A magyar animációs filmgyártás máig legnagyobb sikerét jelenti a Macskafogó, amelyet Cat City néven a világ számos országában forgalmaztak később, itthon pedig szabályos kultfilmmé vált. Ki ne emlékezne Grabowskira, Lusta Dickre, Mr. Teufelre és Safranekre vagy a patkányokra, nem is beszélve az olyan szállóigévé lett mondatokról, mint hogy "Mehetünk vissza a balettba ugrálni!"

8. Eldorádó (1988)

Bereményi Géza szívszorító filmje önéletrajzi ihletettségű: a Teleki tér uraként tevékenykedő főhősét a nagyapjáról mintázta benne. Az Eperjes Károly által őserővel megformált figura a '45 utáni magyar történelem sorsfordulói közepette tesz meg mindent a családjáért, a boldogulásért, ám zsarnoki természete végül magányosságra ítéli.

9. Legényanya (1988)

Béláim az Úrban! Ha már a szatírákat emlegettük, kihagyhatatlan a szintén nemrégiben elhunyt Garas Dezső egyetlen rendezése, mely a rejtélyes rátóti eseményeket mutatja be: a faluban mindenkit Bélának hívnak, kivéve a Józsit, aki ráadásul még teherbe is esik. A nagy csodára összefut a fél világ, a falubeliek meg összedugják azt a nem túl okos fejüket, hogy miként jöhetnének ki ebből a legjobban politikailag, egzisztenciálisan, filozófiailag, grammatikailag - meg ugye teológiailag is, Béláim.

10. Az én XX. századom (1989)

Enyedi Ildikó rögtön az első nagyjátékfilmjével Cannes-ban nyert díjat, méltán: Az én XX. századom nemcsak egy egészen egyedi hangú rendezői bemutatkozás volt, de azóta a magyar film klasszikusainak egyikévé is vált. A 20. századról nem vissza-, hanem előrefelé tekintve mesél: az 1900-as századforduló környékén induló, meseszerűen játékos történetével előlegezi meg a "szép" jövőt.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.