A világhírű magyar rendezőt csak a szex és a filmkészítés éltette

michael curtiz életrajzi könyv magazin Kertész Mihály Szabados Dániel
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Elolvastuk a Kertész Mihály, alias Michael Curtiz életéről szóló könyvet, aki hetedik kerületi kissrácból lett az örök filmklasszikus Casablanca rendezője és Hollywood egyik legbefolyásosabb figurája.

A Kertész Mihály – Egy filmes élet című életrajzi kötetet a Nemzeti Filmintézet adta ki, és a neves amerikai filmtörténész, Alan K. Rode munkája – elsősorban tehát szakmai kiadványról van szó, ami azonban a könnyen fogyasztható stílusa és a főhősének színes életében felvonuló rengeteg megával ragadó sztori révén szórakoztató olvasmányként is megállja a helyét.

Alan K. Rode Kertész Mihály - Egy filmes élet című könyvének bemutatója a Nemzeti Filmintézet Filmarchívumában Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Ez a bizonyos főhős sok néven ismert. Az Ukrajnából és Lengyelországból származó zsidó szülei számára Kaminer Manó volt, aki a hetedik kerületi Szövetség utcában felnőve, a közeli Népszínházban édességet árulva szeretett bele örökre a színjátszásba és a szórakoztatóiparba. A 19.-20. század fordulójának kultúrák olvasztótégelyeként működő Monarchiájában és világvárossá fejlődő Budapestjén Kaminer Manóból a Nemzeti Színház ígéretes fiatal színésze lett, immár Kertész Mihály néven. Színészként azonban nem tudott igazán kiteljesedni, mindig jobban érdekelte a rendezés, és közben rátalált egy alkatához és érdeklődéséhez épp illő csodálatos új találmányra, a gyorsan pergő filmképekre. Ő lett az egyik első jelentős magyar filmrendező, és a későbbi pályafutását tekintve nem túlzás kijelenti azt, hogy máig a legnevesebb. Kertész először a korabeli magyar filmközpontnak számító Kolozsváron alkotott, majd a két világháború között már Budapesten, a sikereit követően pedig Bécsben és Párizsban is.

Itt érte a Warner testvérek ajánlata, akik Hollywoodban kerestek európai tehetségeket, és Kertész Mihály lett a főnyereményük: a Warner stúdió és az immár Michael Kertészként, majd Michael Curtizként alkotó rendező neve évtizedekre összeforrt. Elképesztő mennyiségű és műfajú, de mindig magas színvonalú filmmel juttatta a csúcsra a máig is Hollywood egyik legnagyobb stúdiójának számító Warnert, közben pedig a saját karrierjét is. Az Oscar-díj történetében például csak kétszer fordult elő olyan, hogy egy rendezőt az adott évben két filmjéért is jelöljenek: Steven Soderbergh mellett Kertész Mihállyal. A Casablancáért pedig végül el is nyerte azt a díjat, aminél rangosabbat filmrendező nem kaphat, és élete főműve máig óriási filmklasszikus, korszakos remek, a háborús és szerelmes filmek alapműve, amiben Humphrey Bogart és Ingrid Bergman is élete alakítását nyújtotta.

Ha pedig már szóba kerültek a színészek: Kertész nagyon értett ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozza ki belőlük, vagy hogy felfedezze a jövő nagy sztárjait, így nagyon sokat köszönhetett neki Doris Day vagy Errol Flynn is. Ez részben a meglehetősen sajátos munkamódszeréből fakadt, amivel mindenből és mindenkiből kifacsarta a legtöbbet. Nem értette például, hogy a stábtagok miért akarnak ebédelni, amikor ő filmet forgat, és ez csak egy példa a megállíthatatlan személyiségére és életvitelére. Igen, a címben jelzett két dolog közül a filmkészítés állt nála az első helyen, de a szexet is nagyüzemben űzte: a forgatásokon történő végtelen számú kalandjairól éppúgy legendák keringtek, mint a sajátos angol nyelvtudásáról, vagy épp a múltjáról.

Utóbbi legendákat maga is tudatosan táplálta, például a születési dátumáról rendszeresen füllentett, ahogyan a korai budapesti éveiről is. Többek között ezért is olyan dicséretes teljesítmény az amerikai filmtörténész Alan K. Rode részéről, hogy a magyarországi forrásoknak is utánajárva, a vonatkozó korszakok magyarországi kutatóit is bevonva írta meg a könyvét, ennek révén pedig számos különleges fotóval is gazdagodott az ezen a téren amúgy is lenyűgözően ellátott könyve. A Kertész Mihály életrajzi kötete persze nagyobb részében az amerikai évekkel foglalkozik és a Hollywoodban rendezett filmjeit használja nyomvezetőnek, de közben sosem feledkezik el arról, honnan és milyen tudással, motivációkkal, kulturális előképekkel érkezett meg ez a magyar rendező Amerikába, hogy ott a valaha volt egyik legnagyobbá váljon.

Kertész Mihály rendezte minden idők egyik legnemesebb és egyben legérzelmesebb filmjét, a Casablancát: íme 7 érv, miért nézd meg újra ezt a zseniális filmet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.