Országos Mentőszolgálat Budapesti Önkéntes Mentő Egyesület Kresz Géza mentőszolgálat az első lófogatú mentőkocsi magazin Budapest mentők napja
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Eseménydús és fejlesztésekben rendkívül gazdag időszak volt a tizenkilencedik század vége Budapest történetében.

Az egyesítés (1873) után következett a honfoglalás ezredik évfordulójára szervezett hatalmas millenniumi ünnepség (1896), melynek alkalmából számos látványossággal és épülettel gazdagodott Budapest. Ekkor lett kész a Műcsarnok, az Iparművészeti Múzeum és a mai Szabadság híd. Illetve a millenniumra készült el a kontinentális Európa első földalatti vasútja, a Kisföldalatti. Ezeket is megelőzte azonban egy másik, szintén jelentős újítás a fővárosban.

Ez volt a mentőszolgálat létrejötte.

A magyar történelemben először Mária Terézia uralkodása idején született hivatalos utasítás arról, hogy gondoskodni kell az életmentésről. A kezdetleges, de irányadó törvények később kiegészültek konkrétabb rendelkezésekkel, többek között azzal a ponttal, hogy biztosítani kell a balesetet szenvedők és a halottnak tetszők mentését. Elrendelték a mentőintézetek felállítását, és kikötötték, hogy a fürdőkben, valamint a sebészműhelyekben elsősegély nyújtandó. Ezekben pedig nem mások, mint borbélyok dolgoztak, hiszen akkoriban nemcsak borotváltak, hanem műtéteket is végeztek.

Korabeli betegszállító mentőjármű és személyzete Forrás:Fortepan/Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Az 1800-as évek végéig az államrendőrségre bízták az életmentést és segítségnyújtást, a hatóság pedig ennek érdekében a kapitányságokat és a laktanyákat mentőszekrényekkel, hordágyakkal szereltette fel. Akkoriban még nem nagyon létezett a mentőorvos munkakör, ezért a ma ismert feladatokat a rendőrorvosok látták el. Az elsősegélynyújtás viszont akkor kapott sokkal szervezettebb formát, amikor támogatókra talált a fővárosi kerületorvos, egy bizonyos Kresz Géza elképzelése.

Kresz volt az, aki kezdeményezte, hogy alakuljon meg Budapesten is az Önkéntes Mentőegyesület. A szervezet végül 1887. május 8-án jött létre, ezzel Európában másodikként Magyarországon is munkába álltak a hivatásos életmentők. Alig pár nappal az alapítódokumentum aláírása után forgalomba helyezték az első lófogatú mentőkocsit, amely a budapesti Lipót bazár elől indult a balesetek helyszínére.

A lovas mentőautó első munkanapját, tehát május 10-ét a mentőszolgálat születésnapjává nyilvánították Magyarországon.

Nem sokkal a megalapítása után a történelem nagy feladat elé állította a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet, ugyanis a fővárosban is kitört a kolerajárvány. A szakemberek szervezett munkájának köszönhetően viszont sikerült megfékezni a betegséget, amely 1892-ben pusztított a városban.

Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet (BÖME) központjának épülete Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

A hazai életmentő és elsősegélynyújtó szolgáltatás rohamtempóban fejlődött, ehhez pedig a külföldön látott megoldások szolgáltatták a példát. A Mentőegylet megalapítása után három évvel később felépült az első központi mentőállomás, a Mentőpalota a Markó utcában. Az épület pedig ma is áll, ez lett az 1948-ban létrejött Országos Mentőszolgálat székháza, és itt kapott helyet a Kresz Gézáról elnevezett mentőmúzeum is.

Az Országos Mentőszolgálat a létrejöttekor nagyban támaszkodott a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesület, valamint az országos kiterjedésű Vármegyék és Városok Országos Mentő Egyesületének személyzeti állományára, infrastrukturális hátterére és az évtizedek alatt felhalmozott tudásanyagára.

Ha érdekelnek még hasonló, érdekes történetek a magyar főváros múltjából, kattints ide és olvasd el a Pesti meséket. A cikkekből kiderül, miért Örs vezérről nevezték el az egyik fontos pesti teret, honnan kapta a nevét a Széna tér és hol volt Budapesten évszázadokon keresztül mocsár.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.