Tovább folyik az eltűnt tengeralattjáró utáni lázas kutatás: versenyt futnak az idővel

Forrás: Atlantic Productions/Magellan -
Titanic merülőhajó Atlanti-óceán
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Versenyt futnak az idővel az öt fővel a fedélzetén a Titanic roncsaihoz induló, és az Atlanti-óceánon eltűnt kis merülőhajót kutató mentőhajók és repülőgépek.

Az OceanGate Expeditions Titan elnevezésű merülőhajója vasárnap reggel 6 órakor indult útnak, és a szakértők szerint mintegy 96 órára elegendő oxigénnel rendelkezett. A Titan vasárnap este a kanadai mentési koordinációs központ szerint az új-fundlandi St. John's-tól mintegy 700 kilométerre délre lehetett.

A Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után egy óra 45 perccel veszítette el vele a kapcsolatot. Az amerikai parti őrség egységei, két amerikai Lockheed C-130 Hercules kutatórepülő, a Polar Prince és a kanadai P-8 Poseidon felderítő repülőgép hétfőn éjjel és kedden a felszínen és a víz alatt is folytatta a Titán felkutatását.

A hatóságok olyan hanglokátoros bójákat is bevetnek a kutatásban, amelyek akár négyezer méteres mélységben is észlelni képesek a hangokat. Mihelyst lehet, a távirányítású, hat kilométer mélységig merülni képes eszköz is a keresésükre indul.

A Titanic orrszekciójáról digitális letapogatással készített panorámafelvétel Forrás: Atlantic Productions/Magellan

Az OceanGate hétfőn közleményben köszönte meg a számos kormányzati szervtől és mélytengeri vállalattól kapott segítséget. A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is.

Míg a tengeralattjárók önállóan indulnak és térnek vissza a kikötőbe, a merülőhajóknak egy hajóra van szükségük a vízre bocsátáshoz és a kiemeléshez. A Titan 4 kilométeres mélységbe képes lemerülni az OceanGate közleménye szerint.

Alistair Greig, a University College London tengerészmérnök professzora két forgatókönyvet is felvázolt a Titannal kapcsolatban. Mint elmondta, a tengeralattjárók általában rendelkeznek egy olyan ballasztsúllyal, amelyet vészhelyzetben ki tudnak engedni, és így a felhajtóerő segít a felemelkedésükben. Ha kommunikációs és/vagy elektromos hiba történt, ez esetben a Titan valószínűleg valahol a felszínen lebeg, és várja a mentést.

A másik forgatókönyv szerint viszont, ha a hajótest szivárog, akkor súlyosabb a helyzet. Ha ugyanis lesüllyedt a fenékre, és saját erőből nem képes a felszínre emelkedni, a mentés lehetőségei nagyon korlátozottak. Ha le is jutnának a búvárhajóhoz, kétséges, hogy a nyílásához tudnának csatlakozni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.