Pesti mesék: te tudod, milyen funkciót töltött be egykor a rakpartok két szintje?

Duna rakpart név magazin Budapest
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A korábbi lejtős földpart helyett a nagy árvizek miatt lett szükség állandó védművekre, először a Lánchíd melletti szakasz épült ki, a legismertebb szakasz pedig egy korábbi városkapu nyomán kapta a nevét. Pesti mesék cikksorozatunk új darabjában a fővárosi rakpartok nevének és történetének nyomába eredünk.

Vélhetően senkinek sem okozunk nagy meglepetést azzal az információval, hogy a Duna vize és a mellette fekvő Pest, illetve Buda városai között a történelem évszázadainak nagy részében nem állt semmifajta építmény vagy védmű. Így a lakosok akadálytalanul sétálhattak le a lejtős, földes (vagy leginkább sáros) parton a folyóig, de ez fordítva is igaz volt: árvíz esetén a folyó is akadálytalanul emelkedhetett fel egészen a házakig. Ez utóbbi probléma az 1838-as nagy árvíz idején mutatkozott meg igazán élesen, és ezután vált sürgetővé a Duna partjainak kiépítése a városi szakaszon.

Mindez párhuzamosan zajlott azzal, hogy megépült az első állandó híd is a Dunán, és hogy a nemzetközi hajókereskedelemben is egyre fontosabb szerepet töltött be Pest-Buda. Így

az első kikötőpart, akkor még csak mintegy 300 méter hosszan a Lánchíd mellett, a pesti oldalon épült meg,

a mai Duna-korzó helyén. Ezt a részt már korábban is Donau Zeile néven emlegették a pestiek, magyarosan Duna-sorként, majd a rakpart meghosszabbodásával már Alsó- és Felső-Duna-sor lett belőle.

Az első kikötőpart, akkor még csak mintegy 300 méter hosszan a Lánchíd mellett, a pesti oldalon épült meg Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Ez a meghosszabbodás a rakpart kiépítésével az 1860-as évektől kezdve indult el, főként Reitter Ferenc mérnök tervei nyomán. A parti védművek felhúzása mellett a folyót is szabályozták: lezárták a soroksári Duna-ágat, Lágymányosnál a folyó medrét jelentősen leszűkítették egy (később feltöltött) tó létrehozásával, de még a Margit-sziget is ekkor nyerte el a ma ismert alakját.

A leendő árvizek ellen védekezve a kőből épült rakpartok magasságát a korábbi legmagasabb vízálláshoz, az 1838-as veszedelem idején mérthez igazították.

Már ekkor két szintesre tervezték a rakpartokat, de még más funkcióval, mint ma: az alsó részen kötöttek ki a hajók, a felsőn pedig az áruk rakodása zajlott, miközben persze a belvárosi szakaszon a sétatérként is működött. Az 1900-as években pedig megindult itt a tömegközlekedés is, a pesti oldalon a ma 2-esként ismert villamosvonal kiépülésével a két rakpart között, Budán pedig a már korábban is létező villamosjáratok átvezetésével a Lánchíd alatti alagút megoldásával.

A rakpartok nagy része sokáig nem viselt hivatalos nevet, egyszerűen az elhelyezkedésük révén hivatkoztak rá az emberek.

Pesti alsó rakpart, piac a Petőfi téri hajóállomásnál. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Kivételt jelentett a már említett pesti belvárosi szakasz, ami a teljes kiépülése utám, 1873-ban megkapta az akkori uralkodó, Ferenc József nevét. Az 1918-as köztársasági hangulatban ezt eltörölték, és a felső szakasz a Petőfi rakpart, az alsó a Kossuth Lajos rakpart nevet kapta – vélhetően nem függetlenül attól, hogy az elválasztó pontjukat jelentő mai Március 15-e tér akkoriban a Petőfi tér nevet viselte. A Tanácsköztársaság bukása után visszaállították a korábbi Ferenc József rakpart elnevezést, és csak 1948-ban kapta meg a rakpart ezen szakasza a mai nevét.

Ekkor lett belőle Belgrád rakpart, de miért éppen Belgrád?

Hiszen a környező országok fővárosai közül a többi nem kapott ilyen kiemelt közterületnevet Budapesten. Nem is ez rejlik a név mögött, hanem a történelmi Pest városának egyik fontos építménye. A nagyjából a mai Kiskörút vonalán húzódó városfalon négy nagy kapu nyílt, amelyek arról kapták a nevüket, hogy merre vezetett az onnan kiinduló országút. A Váci, Hatvani, Kecskeméti és Belgrádi kapu közül így az utóbbi volt a legdélebbi fekvésű, a mai Váci utca és Fővám tér találkozásánál állt, és erről kapta a nevét aztán a rakpart is.

A dunai rakpartok sokáig fontos szerepet töltöttek be az áruforgalomban, még vasúti csatlakozással is rendelkeztek a mai Boráros tér mellett álló nagy Elevátorház révén.

Ez a funkciójuk a csepeli Szabadkikötő megépülésévél szűnt meg, és aztán a második világháború után fokozatosan vették át a hatalmat itt az autók, mely folyamatot az 1960-as évek városvezetésének azon döntése pecsételte meg, amivel Budapest észak-déli közlekedési folyosóivá, gyorsforgalmi utakká tette a rakpartok nagy részét. A város lakóit így elzárta a forgalom a Duna nagy részétől, ami ellen csak az utóbbi években történtek lépések. A budapesti rakpartok eközben a dunai panorámával együtt hivatalosan is a Világörökség részeivé váltak, 2011 óta pedig műemlékké nyilvánították. 2015-ben az egyes szakaszai nagyrészt új neveket kaptak, a második világháború hős embermentői után.

Ez is érdekelhet:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.