Ezért vásárolsz többet a boltban, mint ahogy tervezted – Az érzelmi manipuláció eszközei

vásárlás érzelmi manipuláció üzlet bolt
Amikor szeretnénk vásárolni valamit, akkor először általában célirányosan haladunk, azonban időközben számos olyan inger ér minket, ami további költésekre sarkallhat. A legtöbb üzletben szándékosan érzelmi manipulációt alkalmaznak – és, ha nem figyelsz, téged is könnyen átvernek!

Abban nincs újdonság, hogy a vásárlás addiktív lehet, azonban ez nem feltétlenül csak a vásárlók hibája. A képlet végtelenül egyszerű: a boltok célja, hogy minél többet vásároljunk tőlük, ezért pedig mindent el is követnek. A mindenki által ismert hirdetéseken túlmenően számos más eszköz áll rendelkezésükre, hogy manipuláljanak bennünket. A legjobban bevált módszer az érzelmi manipuláció, amivel a különböző érzékszerveinkre próbálnak hatni. Te bedőltél már ezeknek? 

Egy nő boldogal válogat a ruhák között a ruhaboltban, miközben nem is sejti, hogy érzelmi manipuláció áldozata..
Az érzelmi manipulációt mesterien használják a különböző boltokban és üzletekben, hogy vásárlásra sarkalljanak minket. 
Forrás:  Getty Images

Trükkök lépésről lépésre

  • Nem okozunk meglepetést azza, hogy a boltok érzelmi manipulációval ösztönzik a vásárlást.
  • A termékek elhelyezése tudatos: a drágább áruk a figyelemfelkeltő pontokra kerülnek.
  • A különböző színek és zenék befolyásolják a hangulatot, így könnyebben költünk és tovább tartózkodunk az üzletekben. 
  • Az áruház belső elrendezése irányított felfedezésre késztet, hogy miné többet vásároljunk.
  • A legősibb trükk az akciók és a leárazások, amelyek tudat alatt a spórolás illúzióját keltik, ezzel ösztönözve a vásárlást.

Érzelmi manipuláció a boltokban

Az érzelmi manipuláció már a kezdetek óta jelen van az emberek között. Elég csak arra gondolni, hogy a nagy ókori uralkodók hogyan befolyásolták az alattvalóikat, hogy imádják őket. A modern a ruhaboltok, bevásárlóközpontok, szupermarketek és egyéb üzletek azonban ma már jóval kifinomultabb eszközöket alkalmaznak, ezáltal tökélyre fejlesztették a megtévesztés és a manipuláció művészetét. Íme néhány trükk, amit, ha nem figyelsz oda, akkor jó eséllyel észre sem veszed, de rajtad is alkalmaznak.

​Az áru helye a polcon

Valóságos tudomány épül arra, hogy mit, hova kell elhelyezni a polcokon. Folyamatosan monitorozzák, melyek azok a legnépszerűbb pontok, ahova az emberek általában először figyelnek, így ide teszik a drágább termékeket. Ezek a pontok 35 százalékkal nagyobb figyelmet kapnak, így csupán az elhelyezéssel befolyásolhatja egy boltos a termékek keresletét. 

Színek

A boltok színekkel is befolyásolnak: a piros, sárga és egyéb meleg színek hívogatók, becsalogatnak az üzletbe, a hidegebb árnyalatok pedig költekezésre sarkallnak. Ezeket is mesterien használják fel az üzletek: pontosan tudják, hogy milyen célközönségnek, milyen terméket szeretnének eladni, és ehhez választanak színösszeállításokat.

Zene

A zenével megintcsak az a cél, hogy az emberek hangulatát befolyásolják az üzletekben. Egy minőségi, jól eltalált enteriőrben egy jól megválasztott zene tudat alatt pénzszórásra bírja az embereket. A zene stílusától függően boldog, önfeledt, vidám hangulatot idéznek fel a vásárlókban azért, hogy jobb kedvre derítsék őket, ezáltal hajlamosabbak legyenek a vásárlásra. Használhatnak gyors tempójú dallamokat is, amelyek serkentik a döntést, míg a lassabbak arra ösztönöznek, hogy tovább bent maradj és többet költs. Egy felmérés szerint azok, akik tovább tartózkodnak a boltban, 33 százalékkal többet költenek.

​Irányított felfedezés

Ahogy a polcokon való elhelyezés is mesterien van kitalálva, úgy a bolton belüli elrendezés sem ad-hoc döntés eredménye. A népszerű, sokat keresett termékeket szinte biztosanan nem fogjuk megtalálni a bejáratnál. Ezek rendszerint az áruház közepén, vagy a bejárattól távol találhatók, hogy amíg eljutunk a termékekig, addig nézelődésre sarkalljanak minket – és netán olyan dolgokat tegyünk a kosarunkba, amelyeket egyébként nem is terveztünk.

Árak, akciók, leárazások

Ezek a „legolcsóbb” trükkök a boltok részéről, de a mai napig a leghatékonyabbnak számítanak. Az emberek agya ugyanis úgy működik, hogy azonnal keresi a spórolási lehetőségeket, így a különböző akciókat látva tényleg többet vásárolunk a kelletténél. Egy másik tudat alatti folyamat, hogy az agy az elsőnek meglátott árhoz viszonyítja a többit. Ezért van az, hogy a boltok kirakataiba sosem a legdrágább darabok kerülnek előtérbe. 

Ezek is érdekelhetnek:

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.