Abban nincs újdonság, hogy a vásárlás addiktív lehet, azonban ez nem feltétlenül csak a vásárlók hibája. A képlet végtelenül egyszerű: a boltok célja, hogy minél többet vásároljunk tőlük, ezért pedig mindent el is követnek. A mindenki által ismert hirdetéseken túlmenően számos más eszköz áll rendelkezésükre, hogy manipuláljanak bennünket. A legjobban bevált módszer az érzelmi manipuláció, amivel a különböző érzékszerveinkre próbálnak hatni. Te bedőltél már ezeknek?

Forrás: Getty Images
Trükkök lépésről lépésre
- Nem okozunk meglepetést azza, hogy a boltok érzelmi manipulációval ösztönzik a vásárlást.
- A termékek elhelyezése tudatos: a drágább áruk a figyelemfelkeltő pontokra kerülnek.
- A különböző színek és zenék befolyásolják a hangulatot, így könnyebben költünk és tovább tartózkodunk az üzletekben.
- Az áruház belső elrendezése irányított felfedezésre késztet, hogy miné többet vásároljunk.
- A legősibb trükk az akciók és a leárazások, amelyek tudat alatt a spórolás illúzióját keltik, ezzel ösztönözve a vásárlást.
Érzelmi manipuláció a boltokban
Az érzelmi manipuláció már a kezdetek óta jelen van az emberek között. Elég csak arra gondolni, hogy a nagy ókori uralkodók hogyan befolyásolták az alattvalóikat, hogy imádják őket. A modern a ruhaboltok, bevásárlóközpontok, szupermarketek és egyéb üzletek azonban ma már jóval kifinomultabb eszközöket alkalmaznak, ezáltal tökélyre fejlesztették a megtévesztés és a manipuláció művészetét. Íme néhány trükk, amit, ha nem figyelsz oda, akkor jó eséllyel észre sem veszed, de rajtad is alkalmaznak.
Az áru helye a polcon
Valóságos tudomány épül arra, hogy mit, hova kell elhelyezni a polcokon. Folyamatosan monitorozzák, melyek azok a legnépszerűbb pontok, ahova az emberek általában először figyelnek, így ide teszik a drágább termékeket. Ezek a pontok 35 százalékkal nagyobb figyelmet kapnak, így csupán az elhelyezéssel befolyásolhatja egy boltos a termékek keresletét.
Színek
A boltok színekkel is befolyásolnak: a piros, sárga és egyéb meleg színek hívogatók, becsalogatnak az üzletbe, a hidegebb árnyalatok pedig költekezésre sarkallnak. Ezeket is mesterien használják fel az üzletek: pontosan tudják, hogy milyen célközönségnek, milyen terméket szeretnének eladni, és ehhez választanak színösszeállításokat.
Zene
A zenével megintcsak az a cél, hogy az emberek hangulatát befolyásolják az üzletekben. Egy minőségi, jól eltalált enteriőrben egy jól megválasztott zene tudat alatt pénzszórásra bírja az embereket. A zene stílusától függően boldog, önfeledt, vidám hangulatot idéznek fel a vásárlókban azért, hogy jobb kedvre derítsék őket, ezáltal hajlamosabbak legyenek a vásárlásra. Használhatnak gyors tempójú dallamokat is, amelyek serkentik a döntést, míg a lassabbak arra ösztönöznek, hogy tovább bent maradj és többet költs. Egy felmérés szerint azok, akik tovább tartózkodnak a boltban, 33 százalékkal többet költenek.
Irányított felfedezés
Ahogy a polcokon való elhelyezés is mesterien van kitalálva, úgy a bolton belüli elrendezés sem ad-hoc döntés eredménye. A népszerű, sokat keresett termékeket szinte biztosanan nem fogjuk megtalálni a bejáratnál. Ezek rendszerint az áruház közepén, vagy a bejárattól távol találhatók, hogy amíg eljutunk a termékekig, addig nézelődésre sarkalljanak minket – és netán olyan dolgokat tegyünk a kosarunkba, amelyeket egyébként nem is terveztünk.
Árak, akciók, leárazások
Ezek a „legolcsóbb” trükkök a boltok részéről, de a mai napig a leghatékonyabbnak számítanak. Az emberek agya ugyanis úgy működik, hogy azonnal keresi a spórolási lehetőségeket, így a különböző akciókat látva tényleg többet vásárolunk a kelletténél. Egy másik tudat alatti folyamat, hogy az agy az elsőnek meglátott árhoz viszonyítja a többit. Ezért van az, hogy a boltok kirakataiba sosem a legdrágább darabok kerülnek előtérbe.
Ezek is érdekelhetnek:


