Szaunázás sport mellett – a kevesebb több!

2014.01.21. 22:54

A szauna segít az ellazulásban, de ronthatja a sportolói teljesítményt. Meglepő állítás, de igaz, ezért nem mindegy, hogyan és hányszor élünk vele azokban az időszakokban, amikor nagyon intenzíven edzünk.

Ahogyan a tapasztalatlan vagy hosszú időt kihagyó szaunázóknak sem érdemes túlságosan feltekerni a hőfokot, 100% közelébe párásítani a levegőt, vagy a kabinban tartózkodást maratoni hosszúságúra tervezni, úgy az aktív sportolóknak is érdemes óvatosan bánni ezzel az egészséges módszerrel. A szauna ugyanis komoly fizikai megterheléssel jár – így nem lazítja, hanem tovább fárasztja a leharcolt testet. Mindenképpen tudatosan szaunázzunk, mint ahogy az edzésünket is tudatosan tervezzük.

Fő a fokozatosság: hétről hétre érdemes emelni az időtartamot, a hőfokot, illetve páratartalmat. Kettőnél több kört ne iktassunk be, ha több erőt érzünk magunkban, akkor inkább emeljük a párát és a hőt. Rendszeres edzésmunka esetén maximum hetente kétszer, az intenzív edzésen kívüli időszakban viszont akár többször is szaunázhatunk.

Forrás: Thinkstock

A szaunázás hasznát és hatékonyságát a kamrában eltöltött időn túl a hűtés és a relaxációs szakasz is nagyban meghatározza.

A lehűtés

Az északiak esküsznek a dézsás, medencés vagy természetes vizes lehűtésre, a kezdőknek és félénkebbeknek mégis a zuhany jelent kisebb kihívást, mert ott kézben tartottabbnak érzik a folyamatot: a zuhanyrózsa vagy a csap, a markunkban van, nem vesz hirtelen úgy körbe a hideg víz, mint a dézsában. A tusolás további előnye, hogy az értornára is lehet koncentrálni. Először akár testmeleg vízzel is kezdhetjük a hűtést az alsó lábszáron, majd felfelé a lábon fokozatosan haladva csökkenthetjük a víz hőmérsékletét. Ez az értorna erősíti a gyengébb érfalakat, így alkalmas arra, hogy megelőzze a mélyvénás trombózis kialakulását.

Amire vigyázz:
- Magas vérnyomás esetén a szauna árthat. 
- Ha a lehűtést kifejezetten hideg vízzel végezzük, az arcot és a torkunkat ne locsoljuk, hosszasan semmi esetre sem!

A relaxáció

Gyakran a szauna utáni ellazulás válik az időhiányunk áldozatává: mintha ez valami henyélés lenne és szégyellni kellene. Pedig nem kevés lelki haszna mellett élettani értelme is van. A kúrától leesik a vérnyomás, ezért is jó kicsit vízszintesbe kerülni. Javul a közérzet, a test regenerálódik és újraépíti önmagát. Rohanvást nem szerencsés szaunázni, ezért megfelelő pihenést is beiktatva szánjunk 1,5 órát a szeánszra.

 

Kropkó Pétervérnyomásszaunasztárszerző