A szervezetet nem megvédeni kell az élettől, mert akkor ellustul, hanem támogatni a durva behatások ellen. A Life.hu megmutatja, hogyan!

Az időjárás szélsőségesebbé vált – egy nap alatt zuhan-emelkedik a hőmérséklet akár 15-20 fokot is – ám ezeket a hirtelen hőmérséklet-változásokat a mai ember egyre kevésbé viseli el. Megbetegszik, balesetet szenved. Hirtelen betörő hidegfrontoknál jól megfigyelhető, mennyire megnő a baleseti sebészetek forgalma, illetve milyen sokan kezdenek köhögni, tüsszögni - ugyanis a nyálkahártya kihűlése következtében a leromlott védelmi rendszeren sokkal könnyebben jutnak át a vírusok a szervezetbe.

Forrás: Thinkstock

Lehet, hogy a szervezetnek szüksége van arra, hogy ne csak a 21 fokosra beállított lakás-autó-iroda között mozogjunk? Igen! A szabad levegőn tartózkodás nem csak a kutyásoknak és sportolóknak használ télen-nyáron. Sőt, bármily meglepő: még a zárt terekből a bejáratok elé száműzött bagósok is kevésbé hajlamosak a megfázásra, mint korábban. Bizony, hiszen ha nem is egészségesen, de ők is edzik a hőterhelés-toleranciájukat azzal, hogy kimennek a hidegbe.

A modern embernek kevés eszköze van a meleg és a hideg kivédésére, közülük a legfontosabbak talán a ruházkodás, fűtés és a légkondicionálás. Csakhogy ez elkényelmesít: a valódi megoldás a vérkeringésünk edzése lenne, hogy a hidegben ne csökkenjen a tizedére!

Hogyan készüljünk rá?
1. Fontos, hogy kezünk-lábunk ne fázzon, mert a test perifériáiról indul a kihűlés.
2. Legfontosabb a torok, orr- és arcüregek melegen tartása. Sál, sapka a hidegben kötelező!
3. Óvjuk a vesénket is: tartsuk melegen és szárazon!
Hogyan pörgessük fel a vérkeringésünket?
1. Értornával! A sport önmagában is ilyen gyakorlat, ahol a változó belső és külső hőmérsékletet a bőrfelületnek kell megfelelően kezelnie - összehúzódás, kitágulás, izzadás.
2. A szauna talán a legismertebb az értornák közül.
3. Forró zuhany után hűlő/hideg vizes szakasz – kevésbé ismert, pedig minden fürdőszobában rendelkezésünkre áll!
Forrás: Thinkstock

 

Mi a haszna az értornának?
1. Csökkenti a visszér kialakulásának kockázatát.
2. Ha megfelelő szinten pörög a vérkeringésünk, az télen fűt, nyáron viszont hűt: a végtagjaidon akár 8 fokot is hűlhetsz nagy melegben.

Augusztusban elhoztak hozzám futóedzésre egy vékonyka, asztmás fiút. Kérték, hadd eddzen a csapatunkkal mindenféle időjárási körülmények között. Gondolták, ha jön a hideg, úgyis leállnak az edzéssel - hiszen a fiú addig a téli időszakban minden évben betegeskedett. Nos, immáron február van, és még az ónos esőben is együtt csúszkáltunk. De nemcsak hogy nem fázott meg a bajnok, de az asztmasprayt is lerakta!

A szervezetet nem megvédeni kell az élettől, mert akkor ellustul, hanem támogatni kell a durva behatások ellen. A visszaszoktatásnál mindig ügyeljünk a fokozatosságra. Jó egészséget az influenza-szezonhoz!