Igazi multikulturális családban élünk, hiszen a férjem anyukája orosz-ukrán származású, így sok helyi étel kerül az asztalunkra, főleg ünnepekkor. Sok finomság receptjét sikerült már tőle eltanulnom, az egyik kedvencünk, a ''grecska'', azaz hajdina, ami az ukrán kultúrában igazi nemzeti ételnek tekinthető, így szinte mindennapos étel nálunk. Sósan, borsosan, csípősen, édesen... Mindenkor és mindenhogyan. Eleinte nem igazán kedveltem az ízét, de fűszerekkel elkészítve vagy akár édesen, mézzel mostanra már az egyik kedvenc alapanyagommá vált, és sikerült a gyermekeimmel is megszerettetni.

A hajdinát elődeink sikerrel alkalmazták magas vérnyomás kezelésére. Igen magas az élelmirost-tartalma, a B-vitamin-csoport csaknem minden tagja benne van. A krónikus májbetegségekben, a máj elzsírosodási folyamatának megelőzésében fogyasztása jótékony hatású. Nem igényel főzés előtt áztatást. Elég, ha szűrőben alaposan megmossuk, majd 2,5-szeres vízben kb. 10 perc alatt puhára főzzük. Ha főzés előtt szárazon megpirítjuk, diós ízt kölcsönöz ételünknek.

Rengeteg féle étel készíthető a hajdinábólForrás: Marton Adrienn

A hajdina magját nyersen, kevés ideig csíráztatva is bátran fogyaszthatjuk. Kása, fasírt és köret is készíthető belőle, míg lisztjéből süthető lepény, sütemények vagy akár palacsinta is. Gluténmentes, így a lisztérzékenyeknek is egy tökéletes alternatíva.

Én a legtöbbször reggelit készítek belőle. Édesen, tejjel, mézzel, egy kis reszelt almával szuper kása lesz belőle. Míg sósan újhagymával, egy kis krumplival igazi magyaros finomság, egy laktató tócsni készíthető belőle. Emellett húsok, halak mellé köretként is gyakran használom, vagy ha éppen húsmentes fasírtot szeretnék sütni a vendégeknek. A hajdinalisztből pedig igazán finom gluténmentes édességek készíthetőek, az egyik nagy családi kedvencünk a palacsinta, ahol a hagyományos liszt helyett hajdinát használunk.

A hajdina kásának is kiválóForrás: Marton Adrienn