Algoritmusok váltják fel a divattervezőket? Így rombolja a közösségi média a divatot

Shutterstock - Roman Samborskyi
közösségi média divat divattrendek TikTok
A divattervezők befolyásoló szerepe megkérdőjeleződni látszik. A közösségi média a divattrendekre gyakorolt, olykor igen pusztító hatása egyre nyilvánvalóbb.

A felgyorsult információáramlás életünk nem várt szegletében is felüti a fejét. Lassan az egész világot algoritmusok határozzák, mely alól nehéz kibújni, jelenleg pedig a divat lett a fő célpontjuk. Attól egyelőre nem kell tartani, hogy a divattervezők lehúzzák a rolót, de már látszik a Tiktok, Instagram és hasonszőrű oldalak romboló ereje. Vajon meddig mehetnek el a közösségi média divattrendek?

Közösségi média divattrendekre gyakorolt hatása
A közösségi média divattrendek jelentősen felgyorsították a trendek körforgását.
Forrás: E+

Fast fashion, avagy a divattrendek gyorsuló körforgása 

A divat évtizedekig komótos körforgásban mozgott: a divattervezők bemutatták legfrissebb kollekciójukat, mely a kifutókról átkerült az olcsón nagy tömegeket kiszolgáló fast fashion márkákig. Ez a jelenség a közösségi média térnyerésével addig gyorsult, hogy hatásait már csak akkor érzékeljük, amikor már nyakig benne vagyunk.

Egyre több ingerre van igényünk, mely a trendekben is megmutatkozik: alig egy hétig tartó mikrotrendek váltják fel a szezonális divatot.

Az embernek természetes igénye van az újdonságra, a valahova tartozás élményére, így ha egy ruhatrendet felkap a közösségi média algoritmusa, már vesszük is elő a bankkártyánkat. Közben a közösségi média divattrendek olyan gyorsan váltják egymást, hogy szinte meg sem érkezik a rendelt ruha, mire az egész ódivatúnak számít. És ha még ízléses darabokról lenne szó…

Közösségimédia-divattrendek vs. ízlés

Ahogy az ember egyre több ingerre szomjazik, természetes, hogy divatból is a formabontó, sokszor meghökkentő, egyenesen ízléstelen trendekre kap rá az internet népe. Káros mellékhatása lehet az influenszer-kultúrának, mivel a tartalomgyártók is a szélsőségeket, polgárpukkasztó ötleteket hajszolják, hisz egy egyszerű szabású, visszafogott öltözékkel nem érnének el akkora nézettséget.

Az elmúlt évben felkapott old money stílus még a visszafogott ízlést támogatta, de vannak itt cifrább dolgok.

A kétezres évek farmerra húzott ruhái miatt sok divatrajongónak még mai is rémálmai vannak, ám a Tiktok divattrendeknek „hála” mégis visszakúszott az öltözködésbe, a zokni-papucs kombótól pedig manapság kiég a szemünk. Szintén az influencereknek köszönhetjük a "Brat" esztétikát, ami az öntörvényűséget az öltözködés szabályainak áthágását erősíti, de a rikító rózsaszín Barbie stílus, a platformos mamutcsizma is egy ilyen mikrotrend volt. A jelenség elérte a szépségszalonokat is: a fémes körömlakkok pár hétre elárasztották a netet, hogy aztán rövid úton ódivatúvá váljanak.

Mikrotrendek a közösségi médiában
Barbiecore, Brat stílus, nadrágra húzott szoknya - Csak pár mikrotrend az elmúlt évekből.
Forrás:  Getty Images

Hasonló példa a turkálók, second hand ruhák drágulása, melyek korábban egy olcsó lehetőséget jelentettek az öltözködésre sokak számára, de aztán az influenszerek felkapták ezeket a darabokat is.

A divattervezők is reagáltak a közösségi média trendekre: egyre idétlenebb kreálmányokban vonulnak végig a manökenek, akik arcáról lerí, hogy menekülnének a szituációból.

Túlfogyasztás és lázadás: a közösségi média divattrendek káros hatásairól

Ebből a káros jelenségből a fast fashion márkák nagyszerűen profitálnak, hisz a fogyasztási szokások nem a minőségre hanem a mennyiségre mennek rá. Influenszer marketing révén pedig direkt fűtik is a mikrotrendeket, csakhogy a divatirányzatok ilyen gyors változásaival nehéz felvenni a versenyt, egyre több felesleg keletkezik, ami tönkreteszi a bolygót.

A környezetszennyezés komoly probléma, de az árakat gyakran úgy tudják alacsonyan tartani, hogy a munkaerő fizetésén, munkakörülményein spórolnak.

Egy gyorsan lejáró mikrotrend tehát többféle módon is káros lehet, nem véletlen, hogy egyre többen szólalnak fel a tudatos vásárlás mellett. Ahogy a közösségi média elterjeszthet egy agyament stílustippet, úgy a vásárlói tudatosság, fenntarthatóság terjesztésében is segíthet. 

Mikrotrendek hatásai
A különböző mikrotrendek hatására növekszik a túlfogyasztás.
Forrás: E+

Végtére is a közösségi média valójában az emberi viselkedés görbetükre, mely felett átvehetjük az irányítást. Amikor felülnénk egy Tiktok divattrend gyorsvonatára, tegyük fel magunknak a kérdést: Valóban szükségem van erre? Meg kell ismerni a vásárlási szokásaink mögöttes pszichológiáját, illetve azt, hogy mi áll jól nekünk.

Ebből a videóból megismerheted a 2020-as évek eddigi összes mikrotrendjét:

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.