5 szülői baklövés iskolakezdésnél, amivel örökre megutáltathatod a gyerekkel a sulit

iskola tanulás nevelés
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A gyerek jó viszonya a tanuláshoz elengedhetetlen a sikerhez. Ám az, hogy milyen lesz a hozzáállása az iskolához, első körben csakis a szülőn múlik.

Szívesen ruháznánk ezt a felelősséget másokra, elsősorban az óvodára, de nem lehet. Még rosszabb hír, hogy a tulajdonképpeni iskolakezdés időpontjára már a viszony egy részét meg is határoztuk, anélkül, hogy ennek egy pillanatig is tudatában lettünk volna, hiszen nem újdonság, hogy a gyerekek elsősorban mintakövetéssel sajátítják el a számukra fontos dolgokat. Vagyis pontosan olyan lesz a viszonyuk egy része az iskolához, mint a szülő viszonya a munkához, a feladataihoz.

Thinkstock
Thinkstock

Ha azt látják, hogy anya és apa ugyan becsületesen elvégzi a munkáját, de közben örökké morog és elégedetlen, ha azt érzik, látják, hogy szívesen delegálnak nem szeretem feladatokat másra, vagy ügyesen - néha apró hazugságok mögé bújva - hárítják el a plusz munkát, és ennek szem- vagy fültanúja a gyerek, akkor nagy valószínűséggel ő is hasonló megoldásokhoz nyúl majd a gyakorlás során vagy egy szorgalmi feladat vállalásakor. Jó hír azonban, hogy nincs veszve minden. Ha a kisiskoláskor legelején tudatosan vagy tudatosabban ügyelsz a magatartásodra és a kommunikációdra, azzal elkerülheted a legtipikusabb szülői baklövéseket.

Fenyegetés az iskolával

Az egyik leggyakoribb hiba, hogy az első osztály előtt álló kisgyereket az iskolával, mint egy szörnyeteggel fenyegetik, olyan mondatokat használva, mint: majd meglátod, hogy milyen nehéz lesz, majd megtudod, nem lesz ám időd erre meg arra. Néhány szülő pedig a saját gyerekkorában vele vagy kortársaival megesett történetekkel veszi el a kicsi kedvét az iskolától, miközben a jelenlegi iskolarendszer jóval liberálisabb szellemiségével már messze nem az a körömcsapkodós, vonalzóval fenyegető intézmény, amely esetleg egykor volt.

A lényeg azonban az, hogy az iskolát a maga természetességében kell tálalni a kicsik felé, vagyis az iskola egy olyan hely, amilyen az óvoda is volt, csak több fegyelmet követel és kicsivel kevesebb lehetőséget kínál a játékra. A gyerekek egyébként is beszerzik - a szülőktől függetlenül - más nagyobb gyerekektől az iskolára vonatkozó elképzeléseiket, és az már csak olaj a tűzre, ha a szülő is ezt a negatív képet erősíti a gyerekben.

Thinkstock
Thinkstock

Túl erős vagy laza a gyeplő

Nagyon fontos, hogy minden szülő jól ismerje saját gyermeke képességeit, tűrőképességét, terhelhetőségét, és ennek az ismeretnek a fényében döntsön az iskolakezdés mellett - persze, attól még, hogy a gyerek iskolás lett, egyáltalán nem biztos, hogy minden jelentős területen azonnal a lehető legjobb formáját hozza majd. Türelemmel és szeretettel kell időt adni a gyerekeknek az átmeneti időszakban. A szülők számára ez azt jelenti, hogy bár érzékeltetni kell a gyerekkel, hogy fontos, hogy minden iskolai feladat időben és elfogadható minőségben elkészüljön, lehetőséget ad a lazításra is. Vagyis ne hajszolja és árassza el plusz feladatokkal az iskola útvesztőjében bolyongó gyereket abban a reményben, hogy az lepipálja majd osztálytársait.

Ennek természetesen az ellentéte sem helyes, vagyis már az elején fontos a feladattudatot erősíteni a kicsikben, és nem engedni addig mesét nézni például, amíg nincs kész a lecke. Nem tanácsos emellett estébe nyúlóan a barátoknál zsúrozni, ha másnap felmérőt írnak, de nem is szabad véresen komolyan venni a feladatokat.

Szakkörverseny

Néhány szülő úgy érzi, lemarad valamiről a gyerek, ha az iskoláskor elején, a normál iskolai oktatás mellett nem vállalnak be egy-két vagy még több fejlesztési lehetőséget. Néhányan a sport területén esnek túlzásba, és egy héten akár négy edzésre is elküldik a hatéves gyereket. Mások egyszerre járatják balettre és hegedűórára a kisiskolást, miközben a szakemberek egymást túlkiabálva sem tudják elhitetni a szülőkkel, hogy a kicsiknek elég, pontosan elég az iskola, és nem szabad azt gondolnunk, hogy attól érettebb, fittebb vagy képzettebb lesz a gyerek, ha minden percét "hasznosan" tölti. Az igazság az, hogy csak fáradt lesz. Az iskolai oktatás mellett az első két évben nincs másra szüksége a nebulónak, mint játékra, sok szabad levegőn eltöltött időre és a szülei megértésére.

Thinkstock
Thinkstock

A más gyereke mindig zöldebb

Amivel évekre vagy egy életre el lehet venni a gyerek kedvét az iskolai oktatástól, az az, ha a padtársa, a volt ovis társa vagy a barátja teljesítményéhez hasonlítják az övét. Vagyis amikor a kicsi hazahozza a maszatos, de nagy örömmel elkészült fogalmazással teli füzetét, ne arra legyél kíváncsi, hogy hány piros pontos kapott az a másik, hanem teljes figyelmeddel a saját gyereked felé fordulj. Egyáltalán nincs ugyanis jelentősége a saját gyermeked fejlődése szempontjából annak, hogy a padtársa már tud-e írni, folyékonyan olvas-e már, esetleg hogy hány piros pontja van, sőt! A folyamatos összehasonlítással - főleg akkor, ha a gyerek rendszeresen alulmarad - csak elveszed a kedvét és a lelkesedését az iskola iránt, amelyet így aztán könnyen megutálhat.

A szülő nem jó korrepetítor

Az egyik legnagyobb baklövés, ha a szülő elhiszi magáról, hogy tudja tanítani a saját gyerekét. Az esetek jelentős részében ugyanis nagyon gyorsan kiderül ennek ellenkezője, és nem azért, mert nem képes felfogni és átadni a megfelelő információkat a gyereknek. A baj ott van, hogy a saját gyerekével szinte minden szülő türelmetlen a tanulási folyamat során. Többet vár, gyorsabb fejlődést, nagyobb lelkesedést, mint ami természetes volna, és a türelmetlensége összetöri a kicsi buzgóságát. Ráadásul nemcsak az iskolai feladatok megoldásánál, de az élet más területeire is hatással lesz a türelmetlenség, és a gyerek azt fogja érezni, hogy kudarcot vallott.

Thinkstock
Thinkstock

Ha szükség van a házi feladatok megoldásán túl segítségre, akkor kérd az iskolai lehetőségeket, vagy fogadj egy nagyobb diákot, egy középiskolást vagy egy főiskolai hallgatót a kicsi mellé. A diákok viszonylag olcsón, ám annál nagyobb türelemmel segítenek az elsősöknek.

Gazdag Enikő pszichológus véleménye:

"Az iskolakezdésre érdemes a gyerekkel együtt készülni: megvenni a felszerelést, kiválasztani az iskolatáskát, mindezt örömmel és lelkesen. A szülő saját félelmeit ne közvetítse a gyerek felé, hagyja meg neki, hogy lelkesen várja az iskolát, mint egy új szakaszt az életében. A gyerek aggodalmait érdemes átbeszélni vele, és eloszlatni a félelmeit. Előzőleg tett látogatás az iskolában, ismerkedés a tanító nénivel hasznos lehet, mert látja a gyerek, hogy hova fog járni, megismerheti a közeget."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.