Hosszú távon is megéri? - Waldorf-módszer pro és kontra

iskola módszer tanulás oktatás fejlesztés
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Szeptemberben több osztálynyi elsősnek kezdődött új korszak az életében. Zömük hagyományos állami intézményben tanul, a régi jól megszokott módon. Sok szülő azonban, aki másképp gondolkodik a tanulásról, Waldorf-iskolába iratta gyermekét.

Sok érv és ellenérv szól a módszer mellett, melynek oka többek között, hogy számos szempontból eltér a hagyományos oktatástól.

Eltérő elvásárok, egyedi napirend

A szokásos közoktatási programú iskolával ellentétben a Waldorf-módszer szerint tanuló gyerekek napja egészen máshogy telik. Az állami intézményben a tanulás tananyagközpontú, a tanárok meghatározott elvek és elvárások alapján követelnek, majd ezt érdemjeggyel jelzik vissza. A Waldorf-iskola gyermekközpontú, és szakít a "karácsonyra olvasni kell" bevált módszerével is.

Thinkstock
Thinkstock


Nincs szigorú követelményrendszer, helyette a gyermek szükségleteihez alakítják az elvárásokat, és támogatják a gyerekek életkorának megfelelően az egészséges fejlődését. Nemcsak bizonyos követelményszintet próbálnak elérni, hanem a testet, a lelket és a szellemet is képzik, művészeti, gyakorlati és intellektuális oktatással.

A napirend is más egy Waldorf-módszerrel dolgozó intézményben. Míg a hagyományos iskolába járó elsős a padban ülve főként olvasni, írni és számolni tanul, a waldorfos kisdiák természetes anyagokból készült játékokkal játszik az iskolában, rendszeresen mesét hallgat, zenével, tánccal és a háztartással is megismerkedik. Míg az állami iskolában a tanítónő kérdez, a gyerek válaszol, a waldorfosok az utánzás módszerében és a spontán játék erejében hisznek.

Oktatás tankönyvek nélkül

A tantárgyak is egészen mások. A waldorfos iskolákban az epochális oktatást részesítik előnyben, ez azt jelenti, hogy a tanulók ugyanazt a tantárgyat tanulják 3-4 hétig délelőttönként, a nap további részében pedig idegen nyelvet és művészeti órákat vesznek heti órarendben. Persze a tantárgyak között ugyanúgy szerepel az írás, az olvasás és a számolás is. Érdemjegyeket viszont nem kapnak, a tanárok szövegesen értékelik a nebulók tudását.

A tanítási módszerek is eltérőek, definíciók helyett gondolkodni tanítják őket. Míg az átlag általános iskolás csak a szünetekben és délután mozoghat, a waldorfos tanulóknál nagyobb szerepet kap a mozgás, főleg az alsóbb évfolyamokban. Hatodikig egyáltalán nincsenek tankönyveik, és írni előbb tanulnak, mint olvasni. A tanárok nem javasolják a tévénézést, filmezést, harmadik osztályig számítógép-oktatás sincs, viszont van kötelező táncórájuk, az eurythmie.

Rudolf Steiner: a gyerekekhez kell igazodni

Rudolf Steiner, a módszer kifejlesztője szerint a gyermekekhez kell igazítani az oktatást, és nem a gyerekeket betörni egy előre kidolgozott módszertan keretei közé. Ez véleménye szerint főleg a kisiskolásoknak előnyös, akik a játék és szabad rohangálás világából a hagyományos iskolába érve belecsöppennek a padban ülés, könyvet olvasás, a lecke és teljesítés világába, és ez nem mindegyikünek sikerül egykönnyen. Sok iskolában - tisztelet a kivételnek - még ma is a régi, poroszos módszer dívik, ami sok esetben egyenes hátú, illedelmes, de szorongó és örömtelen kisiskolásokat termel, akik bemagolják az anyagot a jó jegyért, de gondolkodni nem tanulnak meg.

Thinkstock
Thinkstock


Hosszú távon már nem olyan örömteli a helyzet

A módszernek azonban van egy nagy hátulütője, mégpedig az, hogy sajnos egyszer szembe kell nézni az élettel. Járhat a kicsi waldorfos óvodába, iskolába, de onnan tovább kell majd tanulnia. Gimnáziumban már nem foglalkoznak a varázslatos gyermekvilág megóvásával, és nagyon nehéz lehet a waldorfos elfogadó közegből átcsöppenni az ahhoz képest rideg és fokozottan követelő, hagyományos iskolarendszerbe.

Arról nem is beszélve, hogy a waldorfos diákok általában le vannak maradva a többiekhez képest a hagyományos követelményrendszerben, tehát "kevesebbet" tudnak. Sem a középiskolai, sem a felsőoktatás nem igazodik a waldorfoshoz és vannak gyerekek, akik nem képesek átállni az új rendszerre, vagy csak nagy nehézségek árán és lemaradva a többiektől. Ezen kívül elképzelhető, hogy a jobb képességű diákok a Waldorf-módszerű iskolában unatkoznak, és nem fejlődhetnek abban az ütemben, ahogy a hagyományos általános iskolában tennék.

A Waldorf-iskola kiegyensúlyozott, boldog gyermeket nevel, szinte minden kisiskolásnak ezt kívánná az ember, de ez a világ sajnos nem waldorfos elvek szerint működik. Az életnek tanulunk, tartja a mondás, de ez az élet gyakran kemény és elvárásokkal teli. Kérdés, hogy a gyermeknek ezzel mikor és hogyan kell(ene) szembesülnie, és milyen áron. A Waldorf-módszer követői szerint az elveszített gyermekkor nem ad boldog felnőttlétet, a gyerek rossz esetben csak egy lesz a sok "bólogató-magoló János" között, legyen akárhány diplomája is, márpedig mi mást kívánhatna a szülő a csemetéjének, minthogy boldog legyen? Az ellenzők pedig a megélhetést emlegetik és azt, hogy a gyereket motiválni kell, és meg kell tanulnia megfelelni az élet kihívásainak.

A Waldorf-story

Az első, Waldorf-módszerrel működő iskolát 1919-ben adták át Németországban Rudolf Steiner elméletei alapján. Az iskola megnyitását a Waldorf Astoria cigarettagyár támogatta. Hazánkban 1926-ig kellett várni az első ilyen iskolára. A diktatúra kezdetben elmosta ezeket a próbálkozásokat, száműzték és üldözték az antropozófia híveit és alkalmazóit. Másodszorra végül csak 1989-ben indult magyar Waldorf-iskola, akkor csak Solymáron - azóta számuk jócskán megszaporodott, és ma már Waldorf-óvoda is létezik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.