vásárlás jótállás szavatosság csere visszafizetés garancia
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A karácsonyi vásárláskor sokan csak az adott termék árát, küllemét nézik, és azon gondolkodnak, hogyan is csomagolják be. Pedig mikor kiderül, hogy az áru hibás, vagy csak nem megfelelő, az igazán lényegessé a szavatosság, a garancia és a jótállás válik: nem árt tehát tisztában lenni vele, pontosan mit is jelentenek ezek.

Mi mit jelent?

A jótállást, más néven garanciát tartós fogyasztási cikkekre - tehát műszaki cikkekre, bútorokra, bruttó 10.000 forint vételár felett órákra, hangszerekre, fényképezőgépekre, számológépekre - kötelező adni az üzletekben, de a boltok más termékekre speciálisan is adhatnak garanciát. Azt viszont fontos tudnod, hogy ez csak új árucikkekre érvényes, használt termékekre nem. A kötelező jótállás ideje egy év, de a meghibásodott terméket a vásárlástól számított három napon belül kötelesek kicserélni az üzletben, ha a hiba a termék rendeltetésszerű használatát megakadályozza. Ha semmi hiba a készülékben, csupán a színével vagy formájával vagy elégedetlen, akkor a jótállás nem érvényesíthető.

Valóban elromlott termékek esetén a vásárláskor kapott jótállási jeggyel kell jelentkezned a feltüntetett szakszervizben, de arra vigyázz, hogy a hibát ne próbáld meg magad, vagy más szerelővel javíttatni, mert ezzel elvész a jótállási jogod. Jótállás érvényesítésénél pedig ragaszkodj ahhoz, hogy az árut átvegyék, a felvett jegyzőkönyv és az átvételi elismervény egy példányát pedig megkapd.

Forrás: Thinkstock
Forrás: Thinkstock

A szavatosság a jótállással ellentétben minden eladott árura érvényes, ideje minimum hat hónap, egyes termékek esetén két év. Az üzlet arra vállal szavatosságot, hogy az eladott árut minden látható és rejtett hibától mentesen adta át - így a kifejezetten értékcsökkentként vagy hibásként hirdetett termékek esetén a szavatosságot nem érvényesítheted, de akkor sem, ha az áru hibáját vásárlás előtt elismerted, például felhívta rá a figyelmed az eladó. Egy másik lényeges különbség a jótállás és a szavatosság között, hogy utóbbi esetén neked kell igazolnod azt, hogy a terméket rendeltetésszerűen használtad, és a hibáért a felelősség az eladót terheli.

Jótállásnál és szavatosságnál is ugyanazt a négy igényt érvényesítheted: kérheted a hibás termék javítását, cseréjét, de árleszállítást is, végső esetben pedig az áruért adott teljes összeget is visszakövetelheted - a gyakran alkalmazott eladói trükk, mely szerint az adott üzletben kell levásárolnod a termék árát, nem jogos, ezt nem muszáj elfogadnod.

Mire figyelj vásárláskor?

Miután megvetted az adott árucikket, a blokkot és a jótállási jegyet mindenképpen tedd el egy olyan helyre, ahol később is megtalálod még akkor is, ha ajándékot vettél valakinek. Utóbbi esetben nem muszáj az illető orra alá nyomnod a blokkot, elteheted arra az esetre, ha kiderül, hogy hibás. Ha egy ajándék méretében, színében nem vagy biztos, akkor sok üzletben szóbeli ígéretet adnak arra, hogy később kicserélik, de azért jó, ha erről kérsz a blokk hátuljára egy pecsétes igazolást. Ahhoz, hogy a terméket később vissza is cseréljék, tartsd meg az eredeti csomagolást, és ne vágd le a címkéket a ruhadarabokról, játékokról sem.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.