A legtöbb ember általában reggel, a friss és pihentető alvás után érzi magát a legjobban. Vannak azonban, akik olyan panaszoktól szenvednek, melyek éppen reggel a legrosszabbak, így nekik nem indul jól a napjuk.

Köhögés, krákogás

A reggeli köhögés nemcsak kellemetlen, de esetenként kifejezetten fájdalmas is lehet. Ráadásul a reggeli köhögőrohamok után az illető kimerültnek, megviseltnek érezheti magát, és a köhögés miatti „rázkódás" felkavarja a gyomrot, ami gyakran hányingert is okozhat. A reggeli köhögés hátterében az áll, hogy az éjszakai fekvés hatására a gyomorsav a nyelőcsőbe és a felső légutakba kerül, és ez irritációt okoz. Kivédésére nemigazán van mód, kicsit segíthet, ha este már nem eszünk nehéz ételeket. A gyakori reggeli köhögést azonban okozhatja a dohányzás is, ebben az esetben a dohányzás abbahagyása után csökkennek a tünetek. De oka lehet a kínzó reggeli köhögésnek az asztma, allergia, illetve bizonyos gyógyszerek is.

Forrás: Thinkstock

Torokfájás

A torokfájás is reggelente a legrosszabb, mivel éjszaka kiszárad a torkunk. Ezt a szoba meleg, száraz levegője okozza, de a bedugult orr miatt is előfordulhat. Segíthet, ha éjszakára lejjebb vesszük a fűtést, ha a mellkasunkat bekenjük valamilyen mentolos krémmel, vagy ha sós vizet párologtatunk. Reggelente ilyen esetekben egy pohár forró víz egy kanálka mézzel is sokat segíthet. A torokfájás hátterében azonban állhat valamilyen allergia is. Az a helyes, ha a gyakori, látszólag ok nélküli torokfájás, nyelési nehézségek esetén alapos allergiavizsgálatnak vetjük alá magunkat, hiszen akár egy egyszerű porallergia is okozhat ilyen jellegű panaszt.

Köszvény

Nagyon sok embert érint a köszvény is, ami súlyos ízületi fájdalmakkal járhat. Leggyakrabban késő éjjel vagy kora hajnalban jelentkeznek az erős fájdalmak, ami talán azzal magyarázható, hogy a gyulladáscsökkentő kortizol ekkor van a legalacsonyabb szinten a szervezetünkben. Enyhülést adhat, ha lefekvés előtt iszunk egy kis vizet, és éjszakára is az ágyunk mellé készítünk egy pohárral, ezzel ugyanis elkerülhető a kiszáradás, ami felerősíti a gyulladást.

Hasmenés, hasfájás

A világ népességének nagyjából egyharmadát valamilyen bélprobléma biztosan érint, legyen az hasfájás, puffadás, székrekedés vagy éppen hasmenés. A reggeli hasmenés az egyik leggyakoribb gond, amit egyes esetekben elkerülhetünk, ha este már nem iszunk alkoholt és szénsavas italokat, illetve ha zsírszegény ételeket fogyasztunk és a koffeinbevitelt is csökkentjük.

Forrás: Thinkstock

Fejfájás
A migrének fele is reggel jelentkezik, aminek egyrészt az az oka, hogy a természetes fájdalomcsillapítók, mint az endorfin és az enkefalin ilyenkor igen alacsony szinten vannak a szervezetben. Másrészt viszont az adrenalin, amely a vérerek koncentrációját szabályozza, ilyenkor szabadul fel nagyobb mennyiségben, és ez kiválthatja a fejfájást. A különféle tüdőbetegségben szenvedők is gyakran panaszkodnak arra, hogy reggel fáj legjobban a fejük, ennek oka, hogy éjszaka nem lélegeznek elég mélyen, így az oxigénszintjük leesik.

Depresszió mélyponton

A depressziósok szintén kora reggel a legkedvetlenebbek, ami szintén a kortizolszinttel hozható összefüggésbe. Normál esetben ugyanis a kortizol szintje reggel emelkedni kezd, és ez arra ösztönöz, hogy vágjunk neki a napnak, ám a depressziósoknál ez nem működik. Ilyenkor lehet fontos szerepe a reggeli rutin kialakításának, mert ez segíthet a szervezetnek felvenni a napi ritmust.

Fülcsengés

A krónikus fülcsengés tünetei is a reggeli órákban rosszabbodnak, ami egyrészt azért lehet, mert a fülcsengés szorosan összefügg az agy aktivitásával, ami az éjszakai nyugalmat követően reggel felerősödik, másrészt a vérkeringés zavara is okozhatja a reggeli fülcsengést, de az is lehet, hogy ilyenkor azért halljuk hangosabban a fülünkben a zajt, mert körülöttünk még nagy a csend.

Nyakfájdalmak

A hát- és nyakfájás is felerősödhet reggelente, ennek oka egyértelműen a rossz fekhely, valamint a mozgás hiánya. Ezen egy megfelelő matraccal sokat lehet segíteni, és az is hasznos, ha az éjszaka folyamán elgémberedett végtagjainkat reggel gyorsan és alaposan megmozgatjuk. Az esti órákban végzett rendszeres jógagyakorlatok segíthetnek megelőzni a fájdalmat, ahogy a reggeli jógagyakorlatok a fájdalmak enyhítésében kaphatnak szerepet.

Forrás: Thinkstock

Stroke

Stroke, azaz gutaütés szempontjából a hajnali, kora reggeli órák a kritikusak. A legtöbbször hajnalban riasztják a mentőket, mivel ezekben az órákban nagyobb valószínűséggel képződhetnek rögök a vérerekben. Stroke ellen leginkább úgy védekezhetünk, ha odafigyelünk a vérnyomásunkra, nem dohányzunk és egészségesen étkezünk.

Fibromyalgia

Utolsóként maradt a fibromyalgia nevű betegség, melynek oka egyelőre ismeretlen, a betegek azonban arra panaszkodnak, hogy egész testünkben fájdalmat és gyengeséget éreznek. Az ín-, izom- és lágyrészfájdalmak a leggyakrabban reggel jelentkeznek, és órákon át fennállnak. Ilyenkor semmiképpen nem szabad ágyban maradni, muszáj felkelni és mozogni, még akkor is, ha ez nagy fájdalommal jár. A napi szinten alkalmazott gyógymasszázs, valamint a rendszeres úszás enyhítheti valamelyest a fájdalmas panaszokat.