A téli időszakban számtalan veszélynek van kitéve a szervezetünk. Nemcsak a hideg ellen kell védekeznünk, de a belső egyensúlyt is fenn kell tartani, ami persze nem könnyű, hiszen télen más lehetőségeink vannak, mint nyáron. Kevesebb a friss gyümölcs, de ez csak egy a számos veszélyforrás közül. A Life.hu tippjeivel azonban átvészelheted ezeket a hónapokat is. 

 

Arra, hogy hogyan védhetjük a bőrünket, hogyan védekezhetünk a meghűléssel szemben, már számos tippet adtunk, de nagyon fontos, hogy a megfelelő táplálkozást se hanyagoljuk el. Van néhány csapda, melybe észrevétlenül sétálunk bele, nem is sejtve, hogy milyen károkat okozunk.

Forrás: Thinkstock

Az egyik ilyen Magyarország elhelyezkedéséből adódik. Mérsékelt éghajlatunk miatt kevesebb friss zöldség és gyümölcs kerül ebben az időszakban az asztalra, de néhány befőtt és savanyúság átsegíthet minket ezeken a napokon. Ma már a boltok polcai roskadoznak a hasonló termékektől, melyek között számos minőségit is találhatunk, de a legbiztosabb, ha szétnézünk a vidéki gazdaságokban, hátha akad eladó házi finomság, melyről biztosan tudhatjuk, hogy hibátlan alapanyagokból készült. Ha mégis zöldséget vásárolunk ezekben a hónapokban, akkor alaposan vizsgáljuk meg a pultról leemelt paradicsomot vagy paprikát. Nem mindegy ugyanis, hogy ezek honnan származnak. Ha a származási hely túl messze van, akkor valószínűleg a minőség is megkérdőjelezhető. Ezek a termékek gyakran kényszerérettek, így rendkívül gyenge a tápanyagértékük.

A gyengébb vitamintartalmú és „kétes” eredetű friss zöldségeket, gyümölcsöket sokszor helyettesítjük kész termékekkel, konzervekkel. Ezeknél viszont az a csapda, hogy a tartósítószerek segítségével ugyan valóban sokáig megőrzi eredeti minőségét, ám az ezekhez felhasznált „vegyszerek” nem minden esetben tesznek jót a szervezetnek, vagy túl magas a cukor- és sótartalmuk. A szervezetünk pedig hosszú távon megsínyli ezt és előbb-utóbb egészségügyi panaszok jelentkeznek.

Forrás: Thinkstock

Óvakodjunk a gabonaféléktől és a tejtől

Már maga a kérdés is furcsa lehet, hiszen mindkét élelmiszer az ősi táplálkozási kultúránk része. A túlzott gabonafogyasztás (és ebbe nemcsak a péksütemények taroznak, de a szénhidrátdús, csokis, cukros müzlifélék is) gyengítik a szervezet ellenálóképességét. Ráadásul egy feltételezés szerint a gabonanemesítések következtében a WGA lektin és a glutén koncentrációja is nagymértékben megnövekedett a növényekben. Mindkét fehérje beleavatkozik a bélflóra megfelelő működésébe és így csökkenti a tápanyagok megfelelő felszívódását. Ennek következtében is gyengülhet az immunrendszer és ez súlyos betegségek kialakulásához vezethet. Ez egy újabb csapda, amibe a túlzott gabonafogyasztás csalhat minket. Enni tehát továbbra is szabad, de ügyeljünk a bevitt mennyiségre.
Igaz ez a tejtermékekre is, amelyekről szóltak már hideget-meleget. A lényeg, hogy bár a szervezetnek igenis szüksége van megfelelő mennyiségű fehérjére és kalciumra, a magas zsírtartalmú tejtermékek rossza hatással van a szív- és érrendszerre, hízásra hajlamosítanak és gyengítik az immunrendszert. Kell tehát az a minimum egy pohár tej, de ha már lehet választani, akkor minden esetben a zsírszegény és cukormentes tejet és tejtermékeket válasszuk.

Forrás: Thinkstock

A kulcsszó: változatosan!

A változatosság nemcsak gyönyörködtet, de egészséges működésre is serkenti a szervezetet, az emésztést. A magas rosttartalmú tápanyagok nem engedik ellustulni a gyomrot, a fehérjék felizzítják az izomrendszert, a megfelelő mennyiségű és minőségű cukor energetizál és jó hatással van az agyműködésre, a vitaminok pedig védelmi páncélt építenek, erősítik az immunrendszert. Vagyis az imént felsorolt tápanyagok közül nem kell elhagyni semmit, de arra nagy gondot kell fordítani, hogy mindenből a megfelelő mennyiséget és a lehető legjobb minőséget kell bevinni a szervezetbe.
Nem árt az sem, ha akár újévi fogadalom kapcsán táplálkozási napló írásába fogunk, mert a napló ha másban nem is segít, tudatosabbá tehet minket az étkezéseink során, így tervszerűbbé, egészségesebbé válhat a mindennapi betevő.