Annak ellenére, hogy az Alzheimer-kór a mai napig nem tartozik a gyógyítható betegségek közé, több kutató egyöntetűen azt állítja, hogy a szellemi hanyatlás megfelelő életmóddal kitolható vagy éppen el is kerülhető. 

A húszas-harmincas éveink derekán még egyáltalán nem foglalkoztat minket a gondolat, hogy mi történne akkor, ha leszedáltan, jó pár agysejtünket elvesztve, esetleg Alzheimer-kórban szenvedve kellene leélnünk életünk utolsó tíz-tizenöt évét. 

Fiatalon egyáltalán nem foglalkozunk azzal, hogy mi lesz velünk 30-40 év múlvaForrás: Dreamstime

Megfelelő táplálkozás 

Sokszor szó esik arról, hogy minden, amit beviszünk a szervezetünkbe, az a kinézetünkön és a viselkedésünkön ilyen-olyan módon megmutatkozik. Nincs ez másképp a szellemi képességeinkkel sem. Kutatások szerint az omega-3-zsírsavakban gazdag táplálékok (mint például a lazac, a dió, valamint ezek az ételek) jót tesznek az agyunknak, segítenek a tanulásban, serkentik a memóriát, ráadásul így a depresszió és az Alzheimer-kór kialakulásának is kevesebb teret adunk. 

A lazac serkenti a memóriátForrás: Thinkstock

Agytorna 

Akár csak az izmaink, az agyunk is el tud tunyulni, ha nem mozgatjuk, tuningoljuk folyamatosan. Az agyi stimuláció érdekében testünk „irányítóját” is érdemes tréningezni különböző agymozgató feladatokkal: keresztrejtvényekkel és memóriajátékokkal. 

Akár csak az izmaink, az agyunk is el tud tunyulni, ha nem mozgatjuk, tuningoljuk folyamatosan. Az agyi stimuláció érdekében testünk „irányítóját” is érdemes tréningezni különböző agymozgató feladatokkal: keresztrejtvényekkel és memóriajátékokkal. 

Sztárok, akiket a demencia épített le
Sikeresek, híresek, ismertek – legtöbbjük sajnos már nem él. Az észlelhető előjelekkel járó Alzheimer-kór nem válogat: 2010-ben 35 millió embernél diagnosztizálták, a jövőre még nagyobbra becsülik ezt a számot az orvosok. Íme, a sztárok, akiket érint vagy érintett a betegség. 

Ha már torna, akkor a testet se hagyjuk ki a sorból 

Több kutatás szerint a testedzés csökkenti a mentális és kognitív megbetegedésekre való hajlamot, és ehhez már napi fél óra mozgás is elegendő! A hozzáértők a mozgást követő nyújtásra is felhívják a figyelmet, hiszen nemcsak a másnapi izomlázunk lehet ezáltal valamelyest enyhébb, de stresszcsökkentő hatása is ismert, valamint a memóriaközpontra is pozitívan hat.

A mozgást követő nyújtásnak stresszcsökkentő hatása vanForrás: Thinkstock

Elegendő pihenés 

Alvás közben az agyunk sokkal könnyebben dolgozza fel a velünk történt dolgokat, mint éber állapotban. Sőt, az is kiderült – szintén egy kutatásból – hogy akár már egy délutáni szieszta is jót tesz a hosszú távú memóriánknak. 

Támogatott tartalom

!
Te is segítenéd a demenciakutatást? Ezzel a mobiljátékkal megteheted!